Civil olydnad ser jag som att man kör 120 på 90väg... eller att man kastar en fimp på trottoaren... eller kanske rent av parkerar trots parkeringsförbud... kanske även lite smått fifflande med deklarationen kan nog hamna under civil olydnad.
Men att organiserat träffas och under förevändningen "Demonstration" vandalisera och misshandla i grupp, det är banne mig inte civil olydnad!
Reclaim The Streets var från början mig veterligen ett sätt att stänga av trafiken från gatan för att ha en fest där istället, dvs öppna för allmänheten och fotgängare istället för bilismen. Men att kalla det en demonstration förstår jag inte att man kan komma undan med, vägar har byggts för fordon sedan man satte en vagn bakom häst/åsna.
Jag har inget emot att man får ha demonstrationer i Sverige, det är en del av det fria samhället, men samtidigt måste kommunerna/staten även kontrollera att det faktiskt finns en agenda och att det inte är ett medel för att gå på stan och vandalisera.
Vore klart intressant att se en sammanställning av hur mycket dessa RTS aktioner har kostat samhället, såväl enskilda personer som näringsidkare som myndigheterna, och då på svart på vitt att detta är en ren och skär anarkistfalang.