Red Bull Grand Prix of The Americas 2024

Dang....
Var har den här Vinales varit?

Inget "ta starten och dra ifrån alla" race här inte...
Mkt imponerad då såna här uppkörningar knappt händer in den moderna eran. Bytte färg på kåporna med hela världseliten utan att blinka och låg hela tiden på rätt sida gränsen :yoparty

Kan inte kröna honom som titelkandidat än då både Portimao och Americas är väldigt speciella banor och förra året vann ju Rins utan att vara i närheten på någon annan bana. Dock så tror jag att ffa Martin och Pecco sitter och drömmer tillbaka till då det bara var dom som slogs om vinsterna och inte en enorm talang utan minsta respekt och en uppvaknad Vinales....

Acosta finns det ju inte så mkt att säga om....
KTM kommer nog försöka signa honom till fabriksteamet a.s.a.p. då han redan visat att han är den med lägst odds att bli en framtida legend av alla yngre förare.
 
Som en Honda hejare är det sorgligt att se just nu men hoppas innerligt att de kommer med något. Undrar vad Luca Marini har för info som ingen annan har när han bytte från Ducati till Honda. A Marquez kraschar och kör ändå om Marini och resterande Honda kraschar ur.

Jag sviker inte mitt Honda men det är jobbigt nu :jisses.

Acosta är ju sjukt rolig att se på iallafall och racet var kul i övrigt .
 
Som en Honda hejare är det sorgligt att se just nu men hoppas innerligt att de kommer med något. Undrar vad Luca Marini har för info som ingen annan har när han bytte från Ducati till Honda. A Marquez kraschar och kör ändå om Marini och resterande Honda kraschar ur.

Jag sviker inte mitt Honda men det är jobbigt nu :jisses.

Acosta är ju sjukt rolig att se på iallafall och racet var kul i övrigt .
Antagligen bara siffrorna på vad det skulle innebära ekonomiskt för Luca M att köra Honda.
Karriären i MotoGP är kort. Varje år räknas.
 
Antagligen bara siffrorna på vad det skulle innebära ekonomiskt för Luca M att köra Honda.
Karriären i MotoGP är kort. Varje år räknas.
Precis så.

Enligt många är Marini en av de smartaste och mest analytiska förarna på griden och inte den snabbaste vilket såklart både han och Honda visste.
Han är alltså perfekt för att utveckla en ny hoj och han vet att detta var det enda sättet han skulle hamna i ett fabriksstall på. Med i paketet kommer så klart en högre lön än vad de flesta andra stallen kan ge.
 
Såg inte Moto3-racet så missade detta, men Ivan Ortola kraschade med Stefano Nepa. Efter kraschen så fick han nåt hjärnsläpp och sprang och satte sig på Nepas hoj istället och var på god väg att åka därifrån om inte Nepa sprungit efter och nästan bokstavligen slitit av honom från hojen :D

 
Precis så.

Enligt många är Marini en av de smartaste och mest analytiska förarna på griden och inte den snabbaste vilket såklart både han och Honda visste.
Han är alltså perfekt för att utveckla en ny hoj och han vet att detta var det enda sättet han skulle hamna i ett fabriksstall på. Med i paketet kommer så klart en högre lön än vad de flesta andra stallen kan ge.
Sen ska man inte glömma att alla förare i den där klassen är 100% övertygad om att just dom är bättre än alla andra.
Så alla som slänger sig på Hondan är helt övertygade om att dom kommer kunna lösa det där och sen börja vinna. Det blir lite grann av en kalldusch när dom väl börjar köra grejerna.
 
Vad ska man säga om Acoatapojken. Bangar inte för att stöka med stökkungen himself MM. Frågan är om KTM/GasGashojen är en titelkandidat eller vi får se honom på en Ducce inom något år eller två. Vad fan har hänt med Bez från en "titelkandidat" ifjol till att harva runt plats 10. Är det inte samma folk kvar i teamet?
 
Vad ska man säga om Acoatapojken. Bangar inte för att stöka med stökkungen himself MM. Frågan är om KTM/GasGashojen är en titelkandidat eller vi får se honom på en Ducce inom något år eller två. Vad fan har hänt med Bez från en "titelkandidat" ifjol till att harva runt plats 10. Är det inte samma folk kvar i teamet?
Jag tror Acosta tar titeln på KTM nästa år. Hojen är tillräckligt bra för det.

Om man lyssnar på Paddock Pass Podcast så säger dom att Ducati har problem. Dom har inte lirat in hojen än för året. Så dom som faktiskt är i toppen av fältet på Ducati nu är dom som kan köra runt problemen. Pecco och Bez kan tydligen inte det.
 
Positiva överraskningar hittills är:
Acosta - Såklart. Bästa KTM som Rookie. Sjukt bra.
Vinales - Han har sån hög nivå...när han får köra ensam. Sist visade han att han kan köra om också.
Enea - Tillbaka (nästan?) i den form som gav honom kontraktet.

Inte negativa men dock lite frågande kring:
Aleix - Kör inte dåligt men om Vinales kan vinna så borde Aeix...
Brad, Jack - Skall dom verkligen vara efter en rookie?
Oliveira - Sitter han på samma APA som Vin och Aleix?
Bez - Ja, varför tampas han inte i toppen längre?
Marc - DnF'erna börjar dugga väl tätt.

Negativ:
Yamma

Rödflagg:
Honda - WFT?!??!??
 
P Acosta tror jag är bästa Rookie i MotoGP sedan Marc Marquez 2013. VM 2024 eller 2025?
På COTA lyfte sig Vinales i håret och hindrade PA att ta sin 1:a seger. Kan den bli på Jerez ?

Vinales har tagit segrar på 3 fabrikat, Aleix har totalt 3 segrar i MotoGP cirkusen så jag är inte förvånad över att Aleix inte skuggar Vinales. Men Aleix (och Vinales) har tagit Aprilia dit dom är.

Marc M fortsätter köra som han alltid gjort, på och över gränsen.
Problemet för MM verkar vara att han inte längre står som segrare med kommentaren: "Otrolig räddning av framhjulssläppet". Som jag ser det: MM 2024 har större ambitioner än talang.
Inte konstigt, så fruktansvärt med stryk MM's kropp fått på banan och operationsbordet.
 
Last edited:
Jag tror Acosta tar titeln på KTM nästa år. Hojen är tillräckligt bra för det.

Om man lyssnar på Paddock Pass Podcast så säger dom att Ducati har problem. Dom har inte lirat in hojen än för året. Så dom som faktiskt är i toppen av fältet på Ducati nu är dom som kan köra runt problemen. Pecco och Bez kan tydligen inte det.
Fast Bez kör inte GP24 han ville inte vad jag fattar det som
 
Lite intressant att 🇯🇵 hojarna inte funkar längre. Satt de och vilade på lagrarna för länge eller något?

Paco är rolig att se på, ingen respekt för stora namn där inte!
Kan ju bli en spännande säsong.
 
Jag ser det snarare som MM fortfarande har ambitionen att vara bäst på riktigt (vilket krävs för att stå högst upp på pallen) och testar gränserna. Det talar mer för att han till slut kommer hitta ett fungerande paket. Hade han nöjt sig med att spela säkert så börjar han närma sig slutet som toppförare.
För mig är frågan ifall han lyckas hålla sig skadefri med sin tidigare historia, och åldern till sin nackdel. Det är ändå hyfsad skillnad på en 20-årings -och en 30-årings kropp i återhämtningsförmåga.

Jag tror och hoppas att det här kommer bli riktigt bra till slut, men jag har ändå svårt att tro på att han tar hem mästerskapet en sista gång.
 
Jag ser det snarare som MM fortfarande har ambitionen att vara bäst på riktigt (vilket krävs för att stå högst upp på pallen) och testar gränserna. Det talar mer för att han till slut kommer hitta ett fungerande paket. Hade han nöjt sig med att spela säkert så börjar han närma sig slutet som toppförare.
För mig är frågan ifall han lyckas hålla sig skadefri med sin tidigare historia, och åldern till sin nackdel. Det är ändå hyfsad skillnad på en 20-årings -och en 30-årings kropp i återhämtningsförmåga.

Jag tror och hoppas att det här kommer bli riktigt bra till slut, men jag har ändå svårt att tro på att han tar hem mästerskapet en sista gång.
Han är väl nu ungefär där Rossi var när de stångades som mest i sin karriär. han är över puckeln och hans kropp hänger inte med småglina längre, hans reaktionstid är mätbart sämre och varje år som går blir glappet större och större tills erfarenheten inte kan väga upp längre.
Rossi hängde i länge, Marc kommer kanske göra det med, men ungtupparna kommer mer och mer att köra ifrån honom.
Tror inte han tar en titel till, men några racevinster borde han ha kvar i sig iaf.
 
MM sa att hans broms var väldigt ojämn under racet och detta gjorde tydligen(förståeligt) att det både blev lite fel i vissa omkörningar och inbromsningar.
Den stora skillnaden nu för MM jämfört när han kom till klassen är enligt mig att han nu mera möter sig själv i mångt och mycket. Säga vad man vill om VR, Stoner och klubban men de senaste tio åren är den förare som påverkat klassen mest otvetydigt MM. Han var den som började skrapa armbågar i varje sväng(andra förare gjorde det ibland av misstag tidigare) och visade att gentlemannamässiga omkörningar var överskattat. Så nu när han "nystartat" och halva fältet har konkurrenskraftiga hojar med grabbar som tittat på honom som referens... Dom viker inte en tum på banan och skrapar axlarna vilket gör det betydligt svårare att komma in och dominera.
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top