Red Bull Grand Prix of The Americas

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Premiären av MotoGP var kanon och snart är det dags för deras första race i Austin Texas.

Någon härifrån som ska dit? Var där i november och såg premiärracet på den banan, anläggningen är riktigt fin och banan är bra mycket roligare än många av de nya F1 banorna och ganska kuperad dessutom, kan bli spännande och se hur de klarar första kurvan som är en blind vänster efter en ganska kraftig uppförsbacke.

Här ser man lite av banan vid kurva 11

Hoppas att Rossi får till ett bra kval denna gång så kan det kanske bli en vinst :D

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Cool bana. Som på Mugello slutar start- och målrakan i en uppförsbacke. S-sektionen T3–T5 ser ut att vara en ruskigt snabb historia.

Hoppas förstås att Rossi vinner eftersom det skulle betyda så mycket för mästerskapet och MotoGP. Av samma skäl hoppas jag att Lorenzo får materialfel och därmed hamnar på en för honom ovan plats i poängsammanställningen. Allt för spänningens skull.

Men jag tror det kommer gå såhär:

1. Rossi
2. Lorenzo
3. Marquez

Ingen högoddsare precis.

Bifogat

• 146-1107-01-z+new-circuit+track-layout.jpg
    146-1107-01-z+new-circuit+track-layout.jpg
    197.8 KB · Visningar: 313

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Banan är alltså ny?
Det är inte den där varv-vända gokartbanan det varit innan (jag syftar inte på Laguna Seca utan en annan jag inte minns namnet på)?

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Håller tummarna för rossi men hoppas även att kanske Cal kan hålla ihop det och få stå på pallen. Vore spännande om han kunde röra runt lite i grytan med. Är lite förtidigt för att jag skall våga mig på något riktigt tips...

Annars verkar banan riktigt spännande och det skall bli skoj att se hur det ser ut på FP och kval. Det började ju med bra race så nu är man ju grymt sugen på MER!

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Banan är alltså ny?
Det är inte den där varv-vända gokartbanan det varit innan (jag syftar inte på Laguna Seca utan en annan jag inte minns namnet på)?

Du tänker på Indianapolis.
Detta är en helt nybyggd bana.

Tomteskägget

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2012
Hoj
DUCATI 999
Som sagt är detta en ny bana. Jag tror det kommer gå så här:

Pedrosa
Lorenzo
Marquez
Rossi
Crutch

Tror denna banan kommer att passa Honan som hand i handsken! :yoparty

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Marquez dominerade där på det enda test som varit så han och Honda får vara favoriter på den banan, där har Marquez en fördel i att ingen varit där förut så alla måste börja med nya inställningar osv. Lorenzo och Rossi kommer säkert vara betydligt snabbare men de var ändå över sekunden långsammare än Marquez på testet.

Pos No. Rider Bike Time Diff Prev.
1 93 Marc Marquez Honda 02:03.281
2 26 Dani Pedrosa Honda 02:03.898
3 99 Jorge Lorenzo Yamaha 02:04.351
4 6 Stefan Bradl Honda 02:04.640
5 46 Valentino Rossi Yamaha 02:04.960

Ska bli kul att se den nya banan också. :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Lorenzo och Rossi kommer säkert vara betydligt snabbare men de var ändå över sekunden långsammare än Marquez på testet.
Jag skulle bli väldigt förvånad om Marquez är snabbast med mer än några tiondelar på något enskilt pass. Tror nog att JL, VR och DP medvetet tog det lite piano på den nya banan i vetskap om att det inte är förrän nästa helg de behöver åka så fort som möjligt.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Men... Mugello slutar i praktiken i en nedförsbacke eftersom man inte bromsar förrän efter krönet...
Hmm. Är det verkligen ett krön, inte en platå? En bild från rakan och en från första kurvan efter rakan.

Bifogat

• phoca_thumb_l_Curve_RIC159.jpg
    phoca_thumb_l_Curve_RIC159.jpg
    78.6 KB · Visningar: 245
  • phoca_thumb_l_Curve_RIC135.jpg
    phoca_thumb_l_Curve_RIC135.jpg
    100.2 KB · Visningar: 233

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hmm. Är det verkligen ett krön, inte en platå? En bild från rakan och en från första kurvan efter rakan.

Som man ser på den högra bilden du postade så går det uppför där man kommer ut från depån, där man håller ut till höger över markeringen om man är på ett flygande varv, sedan går man över krönet/platån och till banans vänstersida där går det sedan lite nedför mot första kurvan och där man bromsar. Jag var iofs feg och började bromsa redan vid krönet kändes det som...

Men det är ju inget stup vi pratar om :)

Prima_Staccata_San_Donato_zoom.jpg

Last edited:

Cussler

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2007
Hoj
Ducati Streetfighter S -10 / KTM 950 SM -06
Jag kommer vara där, har läktarplats i kurva 15 som även täcker vänstern efter bakre rakan. Hoppas det blir många omkörningar där.:yoparty Jag tror att vinsten kommer gå till nån av Hondaförarna men dom amerikanska förarna kommer att ha mycket publikstöd.

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Härligt! :)

Tror det blir:

#Marques (faktiskt)
#Lorenzo
#Rossi
#(Cal, om han håller sej på banan, vilket jag inte tror han gör för om det bara ligger ett uns sanning i det han säger så tror jag han får det ännu svårare på denna banan så han kommer ta i ännu mer och.... köra av.)
#Bradl (Som lär sej efter förra racet och släpper Rossi när han drar iväg)
#Dovi (Som fått igång "finhojen" igen och slutar på en fin 5-6:teplats, beroende på vad Cal hittar på)
#Bautista

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jag kommer vara där, har läktarplats i kurva 15 som även täcker vänstern efter bakre rakan. Hoppas det blir många omkörningar där.:yoparty Jag tror att vinsten kommer gå till nån av Hondaförarna men dom amerikanska förarna kommer att ha mycket publikstöd.
Fan va kul, Kurva 15 är riktigt bra platser, den delen av banan man ser därifrån händer det mycket saker. Ser att du bor i närheten, var du och såg F1 loppet där? Det var riktigt kul och Porsche CUP var nog det bästa Porsche CUP racet jag har sett, jäklar va de fightades och det hände en hel del just i närheten av kurva 15.

Hoppas själv kunna åka över nästa vår och kolla.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Sjukt spännande!
Skulle gärna se att lorre får en ordentlig fight och inte ett nytt solorace i ledning.

Tror Rossi inte kvalar bättre än 5:a... och tippar race resultat:
1.lorre
2.pedrosa
3.MM
4.Rossi
Cal drar på sig ett framhjulssläpp och vurpar.
MM sätter återigen racets snabbaste varv.
Dovvi vurpar
Hayden blir bästa Ducatiförare

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Det blir lite svårtippat. Eftersom banan är ny.

Om det kräver hojar med fart är ju Hondorna ett hett tips. MEN som vi alla vet finns det någon som kan göra underverk även på nåt som inte går lika snabbt.

Tippar enligt följande:

1. Rossi (För att jag vill)
2. MM (För att han är en het liten parvel)
3. Lorenzo (Han får fan inte vinna varje gång)

4. Spies (Jo...ivirigt påhejad av sina lansdmän och morsan lyckas han göra underverk.)
5 CC (Han ger inte upp, och kör för allt vad sin skruttiga maskin håller)
6. Pedrosa (Kommer i mål en bit ner i fältet. Eftersom han kör lite som "Dvärgen Trötter" utan gnista och med lixom en gäspning bakom visiret)

Hoppas dock få se lite figting spirit från Peddot.

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Solklart.
1. Rossi
2. Lorenzo
3. Marques
4. Bradl
5. Pedrosa
6. Cruchlow (som vill för mycket och tar i.. och är av banan men återkommer)
7. Dovi, som av någon anledning klagar på dåligt fäste fram.
8. Hayden, som menar att de gör framsteg och ser fram emot nästa lopp där det kanske kan gå bättre..

Inga höga odds på det tipset heller, nej..

Cussler

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2007
Hoj
Ducati Streetfighter S -10 / KTM 950 SM -06
Fan va kul, Kurva 15 är riktigt bra platser, den delen av banan man ser därifrån händer det mycket saker. Ser att du bor i närheten, var du och såg F1 loppet där? Det var riktigt kul och Porsche CUP var nog det bästa Porsche CUP racet jag har sett, jäklar va de fightades och det hände en hel del just i närheten av kurva 15.

Hoppas själv kunna åka över nästa vår och kolla.

Jo, jag var där på F1 racet, men då satt vi på andra sidan banan i slutet på s-sektionen. Jag har aldrig varit på ett motogp race tidigare så jag ser verkligen fram emot det. Det har sina fördelar med att bo i Houston, i helgen var jag på supercross och helgen efter motogp så är det dragracing här. April är en intensiv månad för motorsport i Texas.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM