Red Bull Grand Prix of The Americas

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
P€RRA;5789356 skrev:
Har något svagt minne av att Honda blivit beskyllda för samma sak tidigare (åtskilliga år sedan) men minns inte om så var fallet?

Stämmer. Dessutom var ju Öhlins ägt av Yamaha då så det var ännu känsligare. Japansk stolthet kan vara ganska stor.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag minns inte riktigt vad som hände med Spies. Drar jag igång någon hetsk diskussion om jag frågar vad det var? Det såg ju som sagt lovande ut till en början och Yamahan blev ju inte sämre så det borde inte bero på materialet?
På ett race hade en mekaniker glömt ett verktyg vid bromspumpen (för luftningen kanske?) och på Laguna Seca var det något i länkaget bakom som gick sönder. Det är vad jag minns men det vara säkert annat som strulade också.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Jag minns inte riktigt vad som hände med Spies. Drar jag igång någon hetsk diskussion om jag frågar vad det var? Det såg ju som sagt lovande ut till en början och Yamahan blev ju inte sämre så det borde inte bero på materialet?

Fast vid minst två tillfällen förra året så var det just Yamahan som pajade. Sen kan man spekulera i huruvida teamet borde upptäckt felet osv.
Den ena gången var det en trasig bakram som orsakade problem och andra gången knäcktes ju swingen i korkskruven på Laguna Seca. Det förstnämnda problemet orsakades av en krasch tidigare under helgen men jag minns inte om swingen var försvagad av liknande anledning vid den andra incidenten.
Visst, som sagt, dessa saker kan man ju beskylla Spies (det var ju han som kraschade på träningen) eller teamet (de kontrollerade inte delarna tillräckligt noga) för, om man så vill.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
P€RRA;5789879 skrev:

Låter bekant, ja.

Spies drabbades av löjligt mycket otur och taskig timing förra året, vilket säkerligen satte sig på psyket. Knäckt bakram, kollapsad swing, visir som immade igen, magsjuka, rasad motor (indy, på andra plats - efter pedrosa) och bromsproblem (motegi, som visserligen alla hade) för att nämna några av problemen.

En del borde kanske upptäckts av teamet eller krävt en anpassning av körstilen, medans en del är omöjliga att förhindra.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Finns det inte en regel som säger att ingen får bli världsmästare i superbike utan att först ha gått igenom en fyrtioårskris...?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Kanske är det dags för Spies att överväga ett karriärbyte?

Bifogat

• Skärmavbild 2013-04-26 kl. 18.09.18.jpg
    Skärmavbild 2013-04-26 kl. 18.09.18.jpg
    44.6 KB · Visningar: 73

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Haha!

Fast jag tycker det verkar som att han verkligen har ordentliga problem med kroppen. Utöver det har han såklart presterat dåligt under en längre tid, vilket antagligen inte har med skador att göra. Men så kan det ju bli, och det verkar ju som att han inte har så mycket att ge längre.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM