Red Bull Grand Prix of The Americas

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5788415 skrev:
Jag kan ju inget om motorsport, enligt ett tidigare inlägg i tråden, men vad får man egentligen ut av att sitta i en av världens snabbaste bilköer ett par timmar?

Förutom snuskigt bra betalt förstås :D
Jag vet ju inte, men nog kan det vara spännande att sitta i en stålbur med vrålande stötstångs-V8 i 300 km/h, lätta lite på gasen och svänga in med bilar mindre än en fot ifrån en?
 

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
OM Edwards kunde köra hälften så hårt som han kan snacka hade han varit världsmästare sedan länge.

Colin har två VM titlar WSBK 2000 samt 2002 innan han började köra Gresini Honda 2003, så han kan nog gasa mer än dom flesta på denna planet... Hade man kunnat snacka till sig en titel skulle SH krylla av Wor(l)d Champions. Jag har bara ett EM brons, två SM guld, silver och brons i Jujutsu och det är lika kul när det ska snackas vem som som är bäst och hur svårt kan det vara osv.
Toppidrott vilken sport det än är har så många parametrar när det gäller och vara bäst, kanske ännu mer i matrialsporter som RR. Skulle nog vilja att dom bästa åkte på samma matrial så det är den med bästa högerhanden som vinner i en serie mer än ett enstaka lopp.
Kanske dags för oss här och skaffa oss en 600 eller 1000 och visa den svenska RR-eliten att vi kör lika bra som vi snackar. Sorry OT. Följer bara den vanliga SH strömmen...
Mvh. Kjell Bornemo ev. VW i KM2 på LMS i höst...
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
KjellBrell skrev:
Colin har två VM titlar WSBK 2000 samt 2002 innan han började köra Gresini Honda 2003, så han kan nog gasa mer än dom flesta på denna planet... Hade man kunnat snacka till sig en titel skulle SH krylla av Wor(l)d Champions.
Jag har sett Edwards live flera ggr i SBKVM, och väl medveten om hans prestationer där. Därför var jag speciellt tydlig att jag menade MotoGP. När han körde WSBK körde han bra och matchade Bayliss.

I MotoGP har han suttit på bra material, även fabrikare, och snackat upp sig inför men sedan inte riktigt levererat som han snackat.

2003 körde han Aprilia Cube, inget annat. 2004 körde han för Telefonica/Gresini. Enligt mig har han aldrig riktigt övertygat i MotoGP. På Aprilian körde han som Haga. Sete och Rossi var överlägsna honom. Stolpskottet Toseland var han iaf. bättre än. Spies slog kontinuerligt Edwards och sedan blev det CRT.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nå - vad tror Du själv om Marquez? Galen dagsslända eller en av de verkligt stora in spe? Och Crutchlow - kommer han verkligen att kunna prestera på denna nivå uthålligt? Jag måste säga att Dovi imponerar på Ducatin, samtidigt som jag förmodar att det jobbas med andra strategier i deras depå denna säsong.
Jag har jobbat för lite med Marquez för att ha en uppfattning och en sådan uppfattning kan man nog bara ha då hela karriären ska summeras. Men det han presterat hittills i 125, Moto2 såväl som MotoGp antyder väl inget annat än det senare...? Att redan ha en vinst och dessutom vara den yngste vinnaren gör honom ju till den odiskutabelt bäste som kommit upp i MotoGP efter Lorenzo. Han verkar vara en väldigt lugn och balanserad kille med god självinsikt. Kanske inte den rena ryggmärgs-talang som Casey var och inte heller den alldeles utmärkta testförare Dani är, men det har ingen förväntat sig och det är inte därför han fått denna styrning. Får han bara vara skadefri så kan det räcka hur långt som helst.

Jag vet inte om jag håller med om att Crutchlow överhuvudtaget presterar. Att åka på hörntänderna runt fjärde-femte plats är en sak. Att ge sig in i en fight med och att ta sig förbi någon av MM, DP eller JL - när däcken dessutom börjar gå ner sig - är en helt annan sak. För mig känns det som att han legat på ungefär denna nivå ett bra tag. Jag hoppas verkligen att han kan ta det där sista steget, men jag är inte helt övertygad om att det kommer att inträffa inom en snar framtid. Kommer säkert att ta pallplatser i märkliga förhållanden, men jag tror tyvärr inte att han kommer att räknas till en av de stora.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Edwards uttalande illustrerar att det tidigare krävdes talanger och kunnande som man klarar sig utan sedan avancerad elektronik började användas.
Om detta inte är en ren felcitering utförd av någon sensationslysten journalist så är ju Colin - som andra redan påpekat - en snackare av rang. Colin vet mycket väl att detta inte är sant.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Om detta inte är en ren felcitering utförd av någon sensationslysten journalist så..
Edwards gjorde först ett uttalande som gick ut på att elektroniken tar hand om allt, senare ett som gick ut på att det är långt ifrån enkelt att köra med elektronik.

:brinnerup
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag vet inte om jag håller med om att Crutchlow överhuvudtaget presterar. Att åka på hörntänderna runt fjärde-femte plats är en sak. Att ge sig in i en fight med och att ta sig förbi någon av MM, DP eller JL - när däcken dessutom börjar gå ner sig - är en helt annan sak. För mig känns det som att han legat på ungefär denna nivå ett bra tag. Jag hoppas verkligen att han kan ta det där sista steget, men jag är inte helt övertygad om att det kommer att inträffa inom en snar framtid. Kommer säkert att ta pallplatser i märkliga förhållanden, men jag tror tyvärr inte att han kommer att räknas till en av de stora.
Men det är väl trots allt så att Cal sitter på sämre material än fabriksförarna och har mindre resurser till sin hjälp? Är det inte lite väl mycket begärt då att han ska utmana och besegra fabriksförarna i Honda och Yamaha?
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
P€RRA;5788301 skrev:
Vill även passa på att tacka alla er som faktiskt skriver inlägg och diskuterar. Om det rör JLs husbil, DPs frukost eller att F1 är en sport för tjejer skiter jag i. Diskutera på! :tummenupp

@Jetp1lot:
Tack för dina 3 grymma inlägg som gett nya infallsvinklar till diskussionen ;) :krama

Åhhh...nej.! Nu kan det bli ett jävla missförstånd här. :näsblod

Perra....du VET väl att ironin är död.!? Försöker man sig på den jäveln. Får man stryk. :smasha

:tomten
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ett par intressanta citat från en artikel av Mat Oxley om COTA-racet:

Lorenzo certainly sounded like an old man when he explained Márquez’s advantage. “When you are a rookie, it’s different,” he said. “You have a lot of hunger and you’re not afraid you crash.”

Rossi:
“Márquez is learning fast,” he said a few weeks ago. “So we need to f**k him now, because later in the year it will be too late.”
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Fick mig att leta upp en gammal artikel jag sparat i ett par år.

Following a thrilling victory in Barcelona, when he overtook Yamaha teammate Jorge Lorenzo in the very last corner of the race, reigning MotoGP champion Valentino Rossi revealed he has set a couple of new challenges for the future. Aside from going after his 100th win in the FIM Road Racing World Championship, Rossi is also looking to debut in the famous North American NASCAR Series or the 24 Hours of Le Mans race.

First thing's first, however, as Rossi admitted the first objective is to clinch his 100th win in the series. The Italian rider admitted this will more than likely come during the course of this year, as he needs to keep winning races if he wants to defend his world title. As he goes for both targets this season, at least one more win is a must in 2009. I hope it (the 100th win) comes eventually, even if I don't make an obsession out of that. My main objective this year is to win another MotoGP title and, if I want to become world champion, I need to win a race eventually. This way, I'll reach the 100th win, said Rossi in an interview with Italian sports newspaper Gazzetta dello Sport. In addition, Rossi admitted that he is flirting with the idea of making debut in other racing series (four-wheel, this time), such as NASCAR or the Le Mans endurance race. Having already competed in the WRC and tested for Ferrari F1 Team in the past, trying out the two aforementioned series seem like the best way to complete his motor racing experience.

The things that are currently missing from my CV are racing in NASCAR and the Le Mans 24 Hours Race, a race that I love watching. I hope I'll compete in it some day added the Yamaha champion. Until then, Rossi will this weekend travel to The Cathedral of Motorcycle Racing, the Assen circuit in the Netherlands, for the Dutch GP. The Italian is currently tied for the championship lead with Lorenzo and Ducati's Casey Stoner, each on 106 points.\

Så:

MotoGP
F1
WRC
DTM
Nascar

Vad blir nästa grej?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men det är väl trots allt så att Cal sitter på sämre material än fabriksförarna och har mindre resurser till sin hjälp? Är det inte lite väl mycket begärt då att han ska utmana och besegra fabriksförarna i Honda och Yamaha?
Jag skulle nog vilja påstå att skillnaden i material är marginell. De skillnader som finns har mer med personliga inställningar att göra än att det skulle finnas delar hos fabriksteamet som inte är tillgängliga hos Tech3. Dessutom har Tech3 precis lika många Yamahaingenjörer som fabriksteamet. Några av de mest erfarna, dessutom. Att föraren sedan väljer att vädra sitt missnöje i media är bara oprofessionellt.

Titta till exempel på toppfarten under det sista racet. Samtliga Yamaha är prydligt uppradade på 336 km/h och Lorenzo är faktiskt den långsammaste. Om Tech 3's motorer skulle ha en märkbart sämre körbarhet eller sämre toppeffekt tror jag inte att så skulle vara fallet.

De dagar då det var gigantisk skillnad mellan fabrikscyklar och satellitcyklar är sedan länge över och det mesta har med ekonomi att göra - det kostar helt enkelt för mycket att konstruera och bygga två olika cyklar. Därför är de snudd på identiska, särskilt i början av säsongen. Det finns även fall där satellitcyklar har fått nykonstruerade delar före fabrikscyklar. Nykonstruerade delar innebär alltid en risk och den risken vill man inte ta med sina fabriksförare, istället verifieras dessa delar hos en förare med lägre betydelse innan de hamnar på fabrikshojen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tack för svaret Alatalo! :tummenupp

Enligt Cal själv har han samma version av motorn som JL och VR vilket verkar logiskt om man ser till toppfarten.

När det gäller antal ingenjörer och deras kvalifikationer var jag övertygad om att satellitteamen hade mindre pengar och därför inte kunde ha lika många. Nu har jag lärt mig något nytt :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kan också luta!

image.jpg

Kanske är Hondan som gör att de lägger ned så jävligt?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
P€RRA;5789064 skrev:
När det gäller antal ingenjörer och deras kvalifikationer var jag övertygad om att satellitteamen hade mindre pengar och därför inte kunde ha lika många.
De flesta satellitteam - oavsett motorcykelmärke - verkar ha en ingenjör som jobbar med motorstyrsystemet (mappning, traction control med mera) och en ingenjör som jobbar med chassiet (i samråd med fjädringskillen från fjädringstillverkaren och däckslusken från Bridgestone). Hondas fabriksteam är mig veterligen det enda fabriksteam som har fler ingenjörer per förare.

Jag kan ha fel, men jag är ganska säker på att ingen tillåts köpa eller hyra en satellithoj utan att dessa ingenjörer ingår i köpet. Tillverkaren vill helt enkelt inte riskera dålig prestanda på grund av bristande kompetens och kostnaden för dessa killar är ändå mycket liten jämfört med köpes- eller hyreskostnaden för hojen.

Dessa killar - till skillnad från chefsmekaniker och vanliga mekaniker - är alltså inte anställda av själva teamet utan av respektive tillverkare. De är lojala mot sin arbetsgivare och har därför inga större problem med att hjälpa varandra och att dela med sig av information till varandra. Dessa ingenjörer har minst ett möte per dag då de - tillsammans med fabriksteamets ingenjörer - diskuterar dagens händelser och planen för morgondagen. Jag har därför mycket svårt att tro att ett fabriksteam håller sina inställningar hemliga för satellitteamet, och vice versa.

Några av de mest erfarna ingenjörerna i hela MotoGP depån är de som jobbar bakom Ben Spies och just Crutchlow. Jag har därför än svårare att förstå den senares medieattacker på sin tillverkare.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
....................................

Några av de mest erfarna ingenjörerna i hela MotoGP depån är de som jobbar bakom Ben Spies och just Crutchlow. Jag har därför än svårare att förstå den senares medieattacker på sin tillverkare.

Om det du menar är sant så håller jag med om att Cal:s uttalanden om att han har sämre grejer verkar ogrundade. Men jag tror nog det ligger nåt i det Cal säger. Han borde ju ha förstahandsinfo tycker man :)
Eller ligger det andra slitningar bakom?
Skulle MM kunna vinna/köra lika bra, om han hade Bradls hoj? Eller Cal:s hoj? Förutsatt att han hade samma träning på dessa som på sin.

Eller skulle Cal kunna ge toppförarna en match om han fick sin efterlängtade fabriksstyrning?

Att en sattelithoj inte vunnit på hur länge som helst beror det bara på att de teamen får "andranivåförare" eller går det inte att vinna på en sattelithoj? Var det för att få bättre möjlighet att vinna som reglerna ändrades så MM kunde gå direkt till ett fabriksteam?
Många frågetecken där :va
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top