Red Bull Grand Prix of The Americas

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Qatar 2005, Talmacsi blåser förbi en cruisande teamkompis (Kallio) på sista varvet. KTM blev förbannade och sparkar Talmacsi.... jag tyckte Gabor gjorde rätt, det var inte så många som höll med mig.
Jag var i Valencia 2006 och såg en kö med Hondor som inte vågade köra om en darrig Hayden, det var kul att Bayliss vann, men racet var urtråkigt efter Rossis vurpa.
Teamorder är skit men finns också i RR och är svåra att komma åt hsh.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Teamorder suger men är lite lättare för mig att acceptera i slutet av en säsong, inte i början.

I rally har det ju hänt att förare stannat på sträckor för att visa sitt missnöje.
 

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4
Perra och Valmers, håll käften nu. Vi snackar motogp #2 i denna tråden, inte hurvida ni har eller inte har intresse för nån jävla f1.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Fan ska folk inte ut och börja köra hoj istället för att hålla på - trodde det var ett vinterfenomen,

Hur som helst ser jag fram emot nästa event!
 

Smagatusk

Guest
Lorenzo framstår fortfarande som den vassaste när han så fort han ser at hondorna är för starka lägger sig som trea för att så fort DP tappar lite genast ökar takten.

Men att köra långt över gränsen och garanterat riskera att krascha till sig en nolla skulle vara bättre för totalen?

Jag menar inte att han ska ligga långt över gränsen. Men du säger ju själv att han ökar takten när DP tappade lite. Alltså sejfade han eftersom han kunde öka takten.

Om du tror att det finns en enda av toppen i MGP som inte är en riktig vinnarskalle får du nog släppa sargen och komma in i matchen! Lorenzo försökte i början men gick brett flera ggr pga att han satsade och DP var alltså helt färdig i ena armen men fortsatte att ge fullt spett även då han förstod att utan misstag från MM skulle han bli tvåa!
De "riktiga" vinnarskallarna som du vill kalla dom är dom som ibland går över gränsen och blir dumdristiga vilket funkar någon enstaka gång men i längden enbart leder till stora misstag.!

Javisst är det så. Och det är ju de där till synes omöjliga omkörningarna som görs av "do or die"-förarna. Omkörningarna som går till historien. Ur mitt synsätt är det dessa som ger en minnesvärd upplevelse i TV-soffan. Att nån slår av för att ta hem VM:et i november är INGET jag vill se.
Jag vill att du begriper att jag är helt självisk nu, och att det enda som gäller för mig är sevärda race. Jag ger fullkomligt fan i vem som vinner VM:et då jag inte har någon storfavorit längre, så jag talar endast från min position som åskådare.

Gårdagens race var bland det tråkigaste som genomförts de senaste säsongerna.


Ska vi sen definiera vinnarskalle så måste ju ändå Pedrosa vara värst som tog ut sin teamkamrat och tillika VM-aspirant i ett omkörningsförsök?

Absolut. Och Rossi trängde ut Gibernau. Dessa händelser pratar vi fortfarande om. Kommer vi någonsin nämna någon som bevakade sin tredje plats fastän han kunde köra fortare?

Sen tror jag att JL nästan är den värsta vinnarskallen då han faktiskt kan finna sig i att komma trea bakom två landsmän just för att han verkligen vill vinna totalen!

Du beskrev just taktikern. Han som nöjer sig med andraplatser så länge han vinner totalen...
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Absolut. Och Rossi trängde ut Gibernau. Dessa händelser pratar vi fortfarande om. Kommer vi någonsin nämna någon som bevakade sin tredje plats fastän han kunde köra fortare?..
Är du ny på forumet? Det diskutteras VÄLDIGT mycket här om vilka som tar titlarna i slutändan, och vilka som trots hårt slit, bra material, hård körning osv. inte lyckas ta den där eftertraktade titeln. Vi är nog fler som kan räkna upp världsmästarna genom åren än vem som stod för årets hårdsatsning.
 

Smagatusk

Guest
Är du ny på forumet? Det diskutteras VÄLDIGT mycket här om vilka som tar titlarna i slutändan, och vilka som trots hårt slit, bra material, hård körning osv. inte lyckas ta den där eftertraktade titeln. Vi är nog fler som kan räkna upp världsmästarna genom åren än vem som stod för årets hårdsatsning.

Nej, jag är inte speciellt ny på forumet. Har varit här i några år.

Och det är väl självklart att man kan räkna upp världsmästarna lättare än specifika lopp. Titeln är ju en sammanfattning.

Men jag frågar dig vilket du föredrar, och detta får bli en sammanfattning kring mitt resonemang:

Vill du ha en säsong där alla vill vinna varje lopp till varje pris, eller en säsong där det sällan eller aldrig är några fighter för att "16 poäng är bättre än inga alls"-mentalitet?

Jag är väl medveten om att taktik förekommer, men det är inget jag föredrar.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tråden för race #1 handlade till slut om vikten/längdens betydelse för lutningsvinklar och varvtider.

Tråden för race #2 verkar till slut handla om F1 och taktik.

Om Jerez blir lika tråkigt som COTA känns det faktiskt mer spännande att följa tråden och se vad den mynnar ut i :tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag menar inte att han ska ligga långt över gränsen. Men du säger ju själv att han ökar takten när DP tappade lite. Alltså sejfade han eftersom han kunde öka takten.


Javisst är det så. Och det är ju de där till synes omöjliga omkörningarna som görs av "do or die"-förarna. Omkörningarna som går till historien. Ur mitt synsätt är det dessa som ger en minnesvärd upplevelse i TV-soffan. Att nån slår av för att ta hem VM:et i november är INGET jag vill se.
Jag vill att du begriper att jag är helt självisk nu, och att det enda som gäller för mig är sevärda race. Jag ger fullkomligt fan i vem som vinner VM:et då jag inte har någon storfavorit längre, så jag talar endast från min position som åskådare.

Gårdagens race var bland det tråkigaste som genomförts de senaste säsongerna.




Absolut. Och Rossi trängde ut Gibernau. Dessa händelser pratar vi fortfarande om. Kommer vi någonsin nämna någon som bevakade sin tredje plats fastän han kunde köra fortare?



Du beskrev just taktikern. Han som nöjer sig med andraplatser så länge han vinner totalen... [/QUOTE]

Jag TROR att JL kanske trappar ner någon enstaka procent då han trots allt låg "hyggligt" nära hondorna samt höll alla konkurrenter bakom sig. Känns ganska långt ifrån safe!

Jag tror att du måste acceptera att den riktiga do or die eran är över då gårdagens förare inte kunde köra till 100% av hojens kapacitet utan att riskera väldigt mkt medans dagens förare ligger på gränsen av vad materialet klarar redan.
Den själviska biten kan jag förstå men det gäller nog förarna också som hellre undviker skador och krascher innan det verkligen krävs. Vill du ha do or die hela tiden så blir andra halvan av säsongen antagligen skittråkig då flertalet i toppen kommer vara skadade.

Taktikern?
Kommer du ihåg då inte ens Spaniens kung kunde förmå JL och DP att ta i hand?
Om du tror att JL inte skulle försöka vinna över DP om det fanns en sportkeps så är du nog naiv och detsamma gäller nog MM nu när han vet att han är ett hot på riktigt!

Idrott idag som antingen är av extrem karaktär eller extrem fysisk påfrestning är utövarna otroligt målfokuserade och ger bara det som behövs utom vid speciella tillfällen t.ex OS, X-games och vid poängstrid av VM-titeln.
I andra sporter som långlöpning kan du ta ut dig max oftare utan skaderisk osv men lik förbannat så formtoppar dom för någon vecka om året så tekniskt sett ger inte dom heller allt hela tiden!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
n
Men jag frågar dig vilket du föredrar, och detta får bli en sammanfattning kring mitt resonemang:

Vill du ha en säsong där alla vill vinna varje lopp till varje pris, eller en säsong där det sällan eller aldrig är några fighter för att "16 poäng är bättre än inga alls"-mentalitet?

Jag är väl medveten om att taktik förekommer, men det är inget jag föredrar.
Lite filosofisk fråga kanske? Kortsiktiga eller långsiktiga mål, kung i baren vid löning eller ny hoj till våren?
 

Smagatusk

Guest
Jag tror att du måste acceptera att den riktiga do or die eran är över då gårdagens förare inte kunde köra till 100% av hojens kapacitet utan att riskera väldigt mkt medans dagens förare ligger på gränsen av vad materialet klarar redan.
Vill du ha do or die hela tiden så blir andra halvan av säsongen antagligen skittråkig då flertalet i toppen kommer vara skadade.

När du säger att dagens förare kör till max av vad hojen klarar tycker jag du ger bort Lorenzos VM-titel till Yamaha, Stoners till Honda osv, osv.
Krascher infaller aldrig senare än: a) gränsen för vad hojen klarar. b) gränsen för vad föraren klarar.

Med "do or die" menar jag såklart med viss förbehållning av vad som är genomförbart på banan. Det är inte gasa först, bromsa sist, dö först som jag menar. Men lite mer chansningar och jävlar anamma.
Taktikern?
Kommer du ihåg då inte ens Spaniens kung kunde förmå JL och DP att ta i hand?
Om du tror att JL inte skulle försöka vinna över DP om det fanns en sportkeps så är du nog naiv och detsamma gäller nog MM nu när han vet att han är ett hot på riktigt!

Nej, jag minns inte att jag sett den händelsen. Men varför ville inte JL ta DP i hand om JL kan finna sig i att komma senare i mål? Det rimmar inte.
 

Smagatusk

Guest
n
Lite filosofisk fråga kanske? Kortsiktiga eller långsiktiga mål, kung i baren vid löning eller ny hoj till våren?

Jämför du en säsong av mediokra race med en ny hoj till våren? Så länge min privata ekonomi inte hör ihop med MotoGP så väljer jag att förarna ger fullt järn. :)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
du måste acceptera att den riktiga do or die eran är över då gårdagens förare inte kunde köra till 100% av hojens kapacitet utan att riskera väldigt mkt medans dagens förare ligger på gränsen av vad materialet klarar
Är det inte sorgligt? Nu är det viktigare med bra elektronik än en känslig gashand.
Som Edwards sa (ungefär): 'har ägnat ett helt liv åt att finslipa min trottelkontroll, nu kan nästan vem som helst hoppa upp på en racer och bara gasa fullt utan att slå ihjäl sig'.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Är det inte sorgligt? Nu är det viktigare med bra elektronik än en känslig gashand.
Som Edwards sa (ungefär): 'har ägnat ett helt liv åt att finslipa min trottelkontroll, nu kan nästan vem som helst hoppa upp på en racer och bara gasa fullt utan att slå ihjäl sig'.
Jupp, och Edwards glänser verkligen. 10 år utan en vinst, och nu kör han inte ens hojen i mål. Han har nog rätt, vem som helst kan gör det.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
När du säger att dagens förare kör till max av vad hojen klarar tycker jag du ger bort Lorenzos VM-titel till Yamaha, Stoners till Honda osv, osv.
Krascher infaller aldrig senare än: a) gränsen för vad hojen klarar. b) gränsen för vad föraren klarar.

Med "do or die" menar jag såklart med viss förbehållning av vad som är genomförbart på banan. Det är inte gasa först, bromsa sist, dö först som jag menar. Men lite mer chansningar och jävlar anamma.


Nej, jag minns inte att jag sett den händelsen. Men varför ville inte JL ta DP i hand om JL kan finna sig i att komma senare i mål? Det rimmar inte.

Ger inte bort en enda titel till någon!
Sluta ta bort cred från förarna när du vet att vi pratar om den lilla klicken i MGP startfält som faktiskt fixar detta! Resten av fältet har inte förmågan eller för brett spann på prestationen!

Det du inte har tagit till dig än är att utvecklingen har gjort att marginalerna numer är väldigt mkt mindre. Det som kanske på Doohans tid var en osäker lucka är idag en säker. Fick du till en bromsning eller utgång perfekt så tog du in tid medans idag så tappar du om du missar en!
Vad skulle du rubricera JL:s attityd som när han i sin rookiesäsong fick lyftas av hojen pga av att båda fötterna var paj om inte jävlar anamma?

Den spanske kungen var prisutdelare och inte ens på podiet tog de frivilligt i hand så de är allt annat än vänner. FÖ så är den spanske kungen väldigt populär och inte i närheten av vår pajas som inte hade kunnat tvinga någon till nåt...
Idag så ler grabbarna och skakar hand men behöver du inte fundera på om Webber och Vettel skickar varandra julkort så behöver dog nog inte göra det i det här fallet heller!
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Kommer du ihåg då inte ens Spaniens kung kunde förmå JL och DP att ta i hand?

1. Han tvingade dem att skaka hand rent handgriplig så det var fel.
2. Det är dessutom historia. JL och DP berättade på en pressis förra året att eftersom de mognat så har rivalitet gått över i respekt och sen i vänskap. JL skojade t o m om att nästa steg är att de gifter sig, men DP kontrade med att han föredrar kvinnor.
 

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4
P€RRA;5787542 skrev:
Jasså, det gör "vi"?

Det där var ditt första inlägg i tråden :rolleyes:

Gick du verkligen igenom 7 sidor för att kolla det? Faktum är att jag tänkte ändra till "borde skriva Här snackas det..." just av den anledningen, man orkade inte editera. Det bet mig i svansen! :huvet
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top