Red Bull Grand Prix of The Americas

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5787127 skrev:
Har sett flera sekvenser med DP i helgen där han styr med bakhjulet.
Vad är det nya med detta – oavsett förare?

P€RRA;5787127 skrev:
Lorenzo...sövande trist...tittar 4 gånger innan han går över gatan och har hjälm när han cyklar.
Möjligen överskattar du säkerheten i MotoGP.

Om Rossi kör i mål tio sekunder efter Crutchlow även nästa race och skyller på sin hoj, då har vi svaret på frågan om han är slut eller inte. Att Marquez vann kändes inte speciellt överraskande. Mer imponerande faktiskt att Espargaro körde i mål före Smith och Spies.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Vad hände när luckan Pedrosa-Marquez plötsligt blev stor?
Det kom inte med i bild i sändningen jag såg, nämligen. Pedrosa låg mellan 0.5 och 0.1s bakom i många varv. Sen plötsligt 1,2 sekunder?

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
När de filmade MM och DP bakifrån i slowmo så såg man tydligt att de gör likadant. Har sett flera sekvenser med DP i helgen där han styr med bakhjulet.

Jo det är sant, det har jag också sett. Men det är betydligt mer subtilt när DP gör det, alternativt att han gör det i kurvor där det inte syns lika bra i kameran.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad hände när luckan Pedrosa-Marquez plötsligt blev stor?
Det kom inte med i bild i sändningen jag såg, nämligen. Pedrosa låg mellan 0.5 och 0.1s bakom i många varv. Sen plötsligt 1,2 sekunder?

Han gjorde nån miss / tappa rytmen igenom chikanen, då han var helt slut i vänster arm enl. vad han sa till Bbc.

Tyckte DP såg ut att ha ett litet övertag i bromsningarna, synd att han missa annars hade nog sista varv blivit lite mer spännande.

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
När de filmade MM och DP bakifrån i slowmo så såg man tydligt att de gör likadant. Har sett flera sekvenser med DP i helgen där han styr med bakhjulet.

EDIT:
Matthew Birt:
Rossi had a front brake disc problem from the out lap that caused big vibratiion. But said Lorenzo and Crutchlow did a better job

En annan intressant sak i den sekvensen jag tror du tänker på var att Dp och MM hade så olika vinklar på hojarna. MM mer upprätt. Detta har det ju pratats om en del men där såg man det tydligt :tummenupp
Undrar om det mest beror på att MM hänger ut mer eller om det är hans körstil,
"in-vändarunt-raktut", det beror på.

För övrigt tycker jag CC körde bra. Förutom (den obigatoriska?) fadäsen i bromsningen. Så kan man inte göra om man ska hänga på Robot-Lorre. :ajjabajja

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För övrigt tycker jag CC körde bra. Förutom (den obigatoriska?) fadäsen i bromsningen. Så kan man inte göra om man ska hänga på Robot-Lorre. :ajjabajja

Ja, han behöver lära sig att ta det lugnt och backa av ibland när han har ett värdelöst spår och nån är på väg om, eller om han är på väg om. Som han gör nu så tappar han ju sekunder istället för att få en chans i nästa kurva igen. HAde varit mycket mer intressant om han hängt på lorre och jagat honom lite, kanske hade det varit 4 pers som brottades där i toppen istället för två. :banana
Antagligen inte, men det var lite tråkigt rejs, så man kan ju alltid dagdrömma lite. ;)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jo det är sant, det har jag också sett. Men det är betydligt mer subtilt när DP gör det, alternativt att han gör det i kurvor där det inte syns lika bra i kameran.
Okej, då är jag med på vad du menade och håller med. Både MM och CS var/är duktiga på att trycka ut baken lite extra för att få hojen att svänga. Å andra sidan finns det gått om bilder/videos genom åren på förare som använder den tekniken. De har en kurva på Sepang där Rossi mfl ser ut att vara på väg ut på gräsmattan när de tar kurvan, grymt häftigt :)

Läste att DP haft problem med en (eller båda) triceps under racet.

Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
vilken dominans för en liten del av världen.. en av nio pallplatser gick till Finland, resten inte bara till Spanien utan till Katalonien och kulturellt katalanska områden. Har vi någonsin sett en sån massiv dominans? I Italien jobbar man långsiktig men unga talanger, men vad gör man i övriga världen?

Imponerande av Espagaro (en till katalan) att komma in före 2 prototyper med 50hk mer, eller är det pinsamt dåligt av Smith och Spies?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Om Rossi kör i mål tio sekunder efter Crutchlow även nästa race och skyller på sin hoj, då har vi svaret på frågan om han är slut eller inte.
För Qatar var bara tur menar du? :rolleyes:

Kan inte vara lätt att vara Rossi. När han styrde in som 5-6-7:a med Ducatin var det på gränsen till katastrof. När Dovi gör samma sak är det imponerande. När Rossi är klart efter i ett race är han slut...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Imponerande av Espagaro (en till katalan) att komma in före 2 prototyper med 50hk mer, eller är det pinsamt dåligt av Smith och Spies?

Man får ju en fingervisning om vad deras material är kapabelt till om man tittar på hur det gick för deras teamkollegor.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Skrev i ett tidigare inlägg att marquez tid kommer, kanske inte redan i år men säkerligen nästa år, jag får nog editera mig själv där, marquez odds till totalsegern sjönk drastiskt igår! Håller han sig på hjulen tror jag fan han vinner GP:t redan i år som nykomling, en ny stjärna har fötts:Bugar

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Tror att folk blir lite för blinda i och med dominansen av MM på COTA.

Alldeles för tidigt att tippa honom som Moto GP mästare, alldeles för tidigt att räkna bort andra också.

Ni minns väl Qatar? En sådan överlägsen seger för Lorenzo, känns som bortglömt nu. MM var inte snabbare än Rossi på Qatar, det minns ni också?

Ser fram emot nästa race, då bör det klarna lite :)

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
För Qatar var bara tur menar du? :rolleyes:

Kan inte vara lätt att vara Rossi. När han styrde in som 5-6-7:a med Ducatin var det på gränsen till katastrof. När Dovi gör samma sak är det imponerande. När Rossi är klart efter i ett race är han slut...

Det som är intressant, tycker jag, är att Dovi kvalat före Rossi 100% än så länge.
Dovi på en "skithoj" och Rossi på sin "drömhoj".
Jag tror inte Rossi är slut, långt ifrån, han kommer upp på pallen många race iår, men dock är det mer imponerande av Dovi än så länge.

MM är en ny gud.. Så jefla kul att motogp fått honom.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det som är intressant, tycker jag, är att Dovi kvalat före Rossi 100% än så länge.
Dovi på en "skithoj" och Rossi på sin "drömhoj".

...det har nog mer med det nya kvalformatet att göra än något annat (som för övrigt suger stenhårt, saknar rävspelet nååå jääävulskt - brukar följa med racehelgerna ända från första fria träningen, men nu känner man sig bara lite blåst på konfekten efter 15 minuters antiklimax).

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
...det har nog mer med det nya kvalformatet att göra än något annat (som för övrigt suger stenhårt, saknar rävspelet nååå jääävulskt - brukar följa med racehelgerna ända från första fria träningen, men nu känner man sig bara lite blåst på konfekten efter 15 minuters antiklimax).
Hur man kan sakna ett konventionellt kval jämfört med den action som knockout-kval ger är för mig en gåta.

Det tog en jävla massa år innan MotoGP äntligen sneglade på F1 och gjorde om det sövande kvalsystemet. Hoppas innerligt att det inte tar lika lång tid innn man även tar efter andra fördelar från F1 (enhets-ECU och sämre däck exempelvis).

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hur man kan sakna ett konventionellt kval jämfört med den action som knockout-kval ger är för mig en gåta.

Det tog en jävla massa år innan MotoGP äntligen sneglade på F1 och gjorde om det sövande kvalsystemet. Hoppas innerligt att det inte tar lika lång tid innn man även tar efter andra fördelar från F1 (enhets-ECU och sämre däck exempelvis).

Jag föredrar ett längre kval där de hinner pilla lite på bitarna, och de sista 10 minuterna där det händer på riktigt.
Kul rävspel att följa helt enkelt.

Det nuvarande formatet stökar förvisso om det lite, tills att rutinen satt sig i teamen...så blir det ingen mer effekt mer än att jag hemma får mycket kortare tid att njuta av det hela.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
...det har nog mer med det nya kvalformatet att göra än något annat...
Det tror jag också men man får förstå om Ducati-fans greppar halmstrån. När det väl är dags för race så är Dovi och Hayden mer eller mindre chanslösa pga den usla hojen som bara blivit sämre och sämre sen 2007. Hoppas Audis utrensning hos Ducati kan få fart på utvecklingen och leda den åt rätt håll.

Som Bojje skrev ovan verkar folk tappa all rim och reson när det gäller Marquez prestation. Otroligt imponerande att vinna i sitt blott andra race men det finns ett par saker som ligger honom i fatet för den som vill dra växlar redan nu om att han ska vinna titeln: En helt ny bana som passade Hondan tveklöst bäst.

Efter ett par race i Europa på banor som teamen känner till kommer vi att få en riktig värdemätare på Marquez när det gäller möjligheten att vinna titeln redan i år. Att han kommer att vinna en (troligtvis flera) är det nog ingen som betvivlar.

Stackars Cal. Han hade sin presskonferens efter racet samtidigt som Rossi och det kom inte en enda journalist(!). Man förstår om karln blir lite bitter :3freak

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Ja. Vad ska man säga.!??

Hatten av för MM. :banana En grym liten parvel på att köra hoj. Han kommer med största sannolikhet vara med i toppstriden i år.

Höll dock en tumme för Pedrosa och önskade honom överst på pallen. Men. Han räckte inte.

Lorenzo. Höll sig lika stabil på en 3:de plats som när han ligger främst. Bra eller dåligt.!?

Rossi var inte överens med varken hojen eller banan. Jävla synd.

CC. Ja. Han är en jävel på sin hoj. Fast det är en skithoj. :tungan

Men vilken jävla bana att verka knepig. Har då aldrig sett så många olika spårval. Det var ju för fan hojar överallt. Vida spår. Tighta spår. Ja. Spår överallt.

Nä. Nu. Så. Är det bara resten kvar. 2 rejs körda. ALLT kan hända resten av säsongen. Eller allt å allt. Inte troligt att RdP blir någon mästerskaps vinnare. Men. Ja. Ni fattar.

OCH så vill jag passa på att säga grattis till Kallio. :tummenupp Han verkar ha tagit sig samman. Hoppas han håller sig stabil och kan ligga i topp. På eget misstag föll han till 3:de. Men kampen om andra gick inte av för hackor.

Inte lika spännande i MotoGP. Som vanligt tänkte jag säga. Men jag hoppas verkligen att spänningen hittar tillbaka dit.

//M

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...