Red Bull Grand Prix of The Americas

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Men vilken jävla bana att verka knepig...
Som en felkonstruerad berg-och-dalbana! Designerns målsättning verkar ha varit att man absolut inte ska komma ur en kurva i ett spår där man naturligt kan satsa max på att snabbast möjligt ta sig vidare.
Istället vilt vinglande över hela banan för få en vettig ingång i nästa kurva, förstår de som som kallat den orytmisk och disharmonisk.
Kul med kuperade banor men anlita ett berg-och-dalbaneproffs nästa gång så att linjeföringen i sida och höjd stämmer bättre med naturlagarna för rörliga massor.

Smagatusk

Guest
Det är det 2:a rejset för säsongen så varför skulle han riskera allt för en enda vinst?

För att en vinst istället för en tredjeplats kan vara skillnaden mellan världsmästaren och han som kom tvåa i totalen?

Han får ju självklart göra som han vill, men de riktiga vinnarskallarna är ju avsevärt mycket roligare att se på än taktikerna.

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
P€RRA;5787290 skrev:
Det tror jag också men man får förstå om Ducati-fans greppar halmstrån. När det väl är dags för race så är Dovi och Hayden mer eller mindre chanslösa pga den usla hojen som bara blivit sämre och sämre sen 2007. Hoppas Audis utrensning hos Ducati kan få fart på utvecklingen och leda den åt rätt håll.

Bull.. Snabbast kval är snabbast. Så ni menar att Rossi är dålig på rävspel?
Han kan inte köra snabbt på kval för att vadå? :confused:

Dovis kval före Rossi x2 ÄR grymt gjort. Så är det. Ducati hit o dit. tänk inte på märket du hatar. Tänk på omständigheterna istället och försök var lite saklig.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Såg just att Vettel körde 1.39.3 ifjol och det med en toppfart på knappt 200mph på balrakan, dvs typ 20km/h långsammare än hojarna. Respekt! Kör de samma sträckning som hojarna?
Det är just därför infantila kommentarer som "racing med stödhjul" är så tröttsamma.

Han kan inte köra snabbt på kval för att vadå? :confused:

Dovis kval före Rossi x2 ÄR grymt gjort. Så är det. Ducati hit o dit. tänk inte på märket du hatar. Tänk på omständigheterna istället och försök var lite saklig.
Äsch, du vet väl att Rossi kan vara snabbast om han bara vill? :hihi

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Han kan inte köra snabbt på kval för att vadå? :confused: Dovis kval före Rossi x2 ÄR grymt gjort. Så är det. Ducati hit o dit. tänk inte på märket du hatar. Tänk på omständigheterna istället och försök var lite saklig.
Mitt "hat" mot Ducati kommer inte ens i närheten av din kärlek om det nu skulle vara relevant för diskussionen :)
(Så typiskt att minst lilla kritik mot något som någon gillar mer än hälsosamt direkt innebär att man hatar, på tal om att hålla det sakligt...)

Klart att snabbast är snabbast, vem har ifrågasatt det?
Ville bara poängtera att Dovi kan kvala hur bra som helst utan att ha en chans på pallen under normala förhållanden. Han säger ju själv att Ducatin är grym på fräscha däck (till och med bättre än Yamaha och Honda) men att den inte kan bevara dem ett helt race, oavsett hur mycket han eller Hayden försöker.

Det är mycket möjligt att det nya kvalformatet inte passar Rossi men det känns också irrelevant. Är man på den nivån är det bara att anpassa sig och prestera. Att starta 7-8 på en fabrikshoj från Japan är underkänt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Imponerande av Marquez som dominerade hela helgen och sedan kliniskt passerade Pedrosa när det var dags för att sedan cruisa i mål.
Hondan låter jävligt mjuk och fin med växellådan och man ser hur de har en fördel ut ur alla hårnålar.
Lorenzo gjorde det bästa av situationen.
Starkt av Crutchlow att komma tillbaka och ta fjärdeplatsen.
Rossi blek hela helgen.

Banan var inte rolig för hojar tycker jag. Inget vidare flyt och det lilla flyt som fanns bröts direkt upp av en hårnål eller en långraka. Trist bana.
Helvete vad tröttsam Nick Harris på motogp.com är. Så jävla gagig och trött att jag blev förbannad. :mad:

Ser fram emot Jerez för att se hur Marquez klarar sig där. Lorenzo kommer studsa tillbaka på en av hans favoritbanor. :)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
P€RRA;5787343 skrev:
De bryter ju armar och ben på löpande band i F1 och racen är så rafflande att man har svårt att sitta still.
Aha, är det ortopedistatistik som avgör kvaliteten på racing? Det var något nytt, må jag säga.

Hur kan du ha svårt att sitta stilla förresten, du tittar ju inte på F1?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Aha, är det ortopedistatistik som avgör kvaliteten på racing? Det var något nytt, må jag säga.
För min del är "stödhjulsracing" ett skämtsamt sätt att påpeka att F1-förarna sitter rätt säkert i sina monocoquer och tar väsentligt mindre risker än RR-förare. Det har inget med kvalitén på själva racingen att göra.

Hur kan du ha svårt att sitta stilla förresten, du tittar ju inte på F1?
Jag såg faktiskt de två första racen i år och det "roligaste" var väl när Vettel struntade i sina teamorders. Bara en sån sak i årets andra race gör ju sporten skrattretande.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
P€RRA;5787391 skrev:
För min del är "stödhjulsracing" ett skämtsamt sätt att påpeka att F1-förarna sitter rätt säkert i sina monocoquer och tar väsentligt mindre risker än RR-förare. Det har inget med kvalitén på själva racingen att göra.

Jag såg faktiskt de två första racen i år och det "roligaste" var väl när Vettel struntade i sina teamorders. Bara en sån sak i årets andra race gör ju sporten skrattretande.
Varför tittar du då, om det är "skrattretande"?

Att du inte förstår dig på motorsport har vi fattat, men att kalla F1 för skrattretande borde diskvalificera dig för tid och evighet i vilken som helst diskussion gällande tävling med motordrivna fordon.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
F1 är ju, och förblir det bästa sättet att bränna ett par timmar, på sömn. :fakta Det enda som är mer trist inom motorsporten är väl Sebastien Loebs "karisma".

Fast Kimi är ändå rätt...finskt rocknroll-rolig på samma sätt som Matti Nykänen.

( ; )

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Varför tittar du då, om det är "skrattretande"?
Läste du inte vad jag skrev?

Jag såg de två första racen i år men eftersom de var sövande trista och innehöll teamorders redan i race två gav jag upp. Ska inte sticka under stolen med att jag säkert slumrade till och kanske missade något otroligt rafflande...

Att du inte förstår dig på motorsport har vi fattat, men att kalla F1 för skrattretande borde diskvalificera dig för tid och evighet i vilken som helst diskussion gällande tävling med motordrivna fordon.
Ur ett åskådarperspektiv, där jag förväntar mig spänning och dramatik, står jag fast vid att teamorders i den form vi såg i årets andra race är skrattretande och drar ett löjets skimmer över sporten. Att du har en annan åsikt respekterar jag utan att ta till brösttoner om att du inte förstår dig på något. Titta du på F1 om du tycker att det är kul :)

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
För att en vinst istället för en tredjeplats kan vara skillnaden mellan världsmästaren och han som kom tvåa i totalen?

Han får ju självklart göra som han vill, men de riktiga vinnarskallarna är ju avsevärt mycket roligare att se på än taktikerna.

Men att köra långt över gränsen och garanterat riskera att krascha till sig en nolla skulle vara bättre för totalen?

Om du tror att det finns en enda av toppen i MGP som inte är en riktig vinnarskalle får du nog släppa sargen och komma in i matchen! Lorenzo försökte i början men gick brett flera ggr pga att han satsade och DP var alltså helt färdig i ena armen men fortsatte att ge fullt spett även då han förstod att utan misstag från MM skulle han bli tvåa!
De "riktiga" vinnarskallarna som du vill kalla dom är dom som ibland går över gränsen och blir dumdristiga vilket funkar någon enstaka gång men i längden enbart leder till stora misstag. Nu tänker du att VR och MM skulle minsann gjort det men faktum är att de gör bara dom sakerna när de känner att de ev kan funka. VR hade tempot i Quatar men inte i Texas vilket han fann sig i och inte blev dumdristig och försökte ta Bradl. Ska vi sen definiera vinnarskalle så måste ju ändå Pedrosa vara värst som tog ut sin teamkamrat och tillika VM-aspirant i ett omkörningsförsök?
Sen tror jag att JL nästan är den värsta vinnarskallen då han faktiskt kan finna sig i att komma trea bakom två landsmän just för att han verkligen vill vinna totalen!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
P€RRA;5787426 skrev:
Läste du inte vad jag skrev?

Jag såg de två första racen i år men eftersom de var sövande trista och innehöll teamorders redan i race två gav jag upp. Ska inte sticka under stolen med att jag säkert slumrade till och kanske missade något otroligt rafflande...

Ur ett åskådarperspektiv, där jag förväntar mig spänning och dramatik, står jag fast vid att teamorders i den form vi såg i årets andra race är skrattretande och drar ett löjets skimmer över sporten. Att du har en annan åsikt respekterar jag utan att ta till brösttoner om att du inte förstår dig på något. Titta du på F1 om du tycker att det är kul :)
Om du inte såg någon spänning eller dramatik i årets två första F1-lopp sov du nog faktiskt redan innan start.

Under gårdagens MotoGP-lopp måste du ha varit djupt medvetslös, för att använda samma logik och krav på spänning och dramatik.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Om du inte såg någon spänning eller dramatik i årets två första F1-lopp sov du nog faktiskt redan innan start.
För det är ju helt otänkbart att det finns folk som definierar spänning och dramatik på andra viss än ditt?

Under gårdagens MotoGP-lopp måste du ha varit djupt medvetslös, för att använda samma logik och krav på spänning och dramatik.
Det var inte långt ifrån. Ett riktigt trist race.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Har du missat att han är motsatsen till ensam i att tycka F1 är relativt tråkig racing ?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
The nine-times world champion told MCN:
“I expected Jorge to do this because he is the faster rider in a better shape. But Crutchlow rode very well. Jorge was not so far from the Honda but also Crutchlow did a fantastic job without testing and he was better than me.”

Usch vilken otrevlig typ han verkar vara den där Rossi...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha