Håhåjaja, vi säger väl så då...
"Hä gå int å förklar för en som int begrip" som Stenmark sa.
Det kan han ha rätt i men jag är hjälpsam i min natur så jag ska ändå försöka. Jag har jobbat med mjukvara i 17 år och har högskoleexamen med reglerteknik i.
Det reglertekniska problemet "grepp" är inte speciellt komplext. Det är N st inparametrar och ett par utparametrar. För en MotoGP-hoj som bara driver på bakhjulet är utparametern man har att spela på vridmomentet. (Ev. skulle man kunna tänka sig att man även stöttade med bromsverkan, men det bortser vi ifrån för MotoGP.) Många programmerare kan implementera denna funktionen, långt fler än det finns RR förare som kan köra MotoGP. Skillnaden vid val av programmerarna kan man nästan bortse ifrån då det går utmärkt att verifiera i en emulerad miljö och det går att få väldigt mycket verifieringstid redan jämfört med många andra inställningar. Du behöver inte mycket bantid. För att likna det vid något så tänk dig insprutningen på hojen som tar N parametrar in och styr bränsle/luftmängden. Hur står del tror du programmerna av insprutningen har i vem som vinner race i MotoGP?
Jag är övertygad om att det är svårare att t.ex. få till en optimal fjädringsinställning än en optimal antispinn. Det finns säkert skillnader mellan antispinnsystemen, men det motsvarar troligen bara några få % av den totala skillnaden mellan Lorenzo/Yamaha och Pedrosa/Honda. Du kan således omöjligt skriva ett program som gör att Edwards kan vinna på sin FTR Kawasaki hur mycket programmerings-skills du än skaffar dig.
Den främsta skillnaden man fått till iom att man har antispinn är högre närvaro av de stora förarna, färre krascher. Det är fortfarande de bästa förarna som vinner.
Eftersom jag inte längre är medlem i IK Fjällvinden så får Stenmark ha överseende denna gången. Det korrekta citatet är f.ö. "Hä
löns int´ förklar´ för den som int´ begrip"