Okej, Marquez skulle nog vinna även om han satt på en blå hoj, men tycker resultaten från kvalet säger det mesta. Första startled = tre Hondor. Andra led = Yamaha, som plockar upp smulorna efter Honda.
Men vad beror Hondas överlägsenhet på?
* Mer effekt, check.
* Sömlös vxl-låda vid både upp- och nerväxling, check.
Men är det allt? Skulle det räcka om Yamaha trimmade lite till och uppfann en likadan låda som Honda har? Det känns som det är mer än så Yamaha behöver för att hävda sig. Men vad?
Ben Spies kommenterade FP2, och pratade om detta. Hondan passar däcken bättre. Hondan kan gå in i kurvan med hård broms, svänga runt kvickt, och gå ut ur kurvan med kraftig acceleration. Yamahan är byggd för att köras med relativt stora nedlägg under längre tid. "Långa svepande kurvor". Yamahan kan inte svängas runt så snabbt som Hondan. Yamahan är antagligen snabbare än Hondan med homogena däck, inte med de "dual compound" som används. Inga nyheter, men ett svar på din fråga.
Varför det?
Inget alls fel med den filosofin... Utan enhets däck så vet man inte alls hur ställningen hade varit nu.
Med tanke på Honda-dominansen kanske de skulle bygga en hoj mer lik Honda, det var så jag menade?
Med tanke på Honda-dominansen kanske de skulle bygga en hoj mer lik Honda, det var så jag menade?
Jag förstår hur du tänker...Med tanke på Honda-dominansen kanske de skulle bygga en hoj mer lik Honda, det var så jag menade?
Det där har du missuppfattat!Samma sak med Ducati under Stoners tid.
Alla undrade varför Duccen var så snabb...
Det var den inte, Det var casey som var överjävlig.
Det där har du missuppfattat!
När han vann var Ducatin så mycket snabbare rakt fram att de på andra hojar behövde skaffa 20 meters försprång där det svängde för att inte bli omseglade igen på första längre raka,
Det där har du missuppfattat!
När han vann var Ducatin så mycket snabbare rakt fram att de på andra hojar behövde skaffa 20 meters försprång där det svängde för att inte bli omseglade igen på första längre raka,
Missuppfattat?
Alla kan nog uppfatta att du duccen var snabbare på rakorna.
Men det var bara Casey som kunde få skiten att svänga, sätta snabba
tider med den eller tom vinna med den.
Jaja då drogs vi in i det igen...
Capirossi vann ja. Men det var ju i en helt annan era av racingen. Från 800 tiden och framåt så är det INGEN annan än Casey som har lyckats bemästra den hojen.
Ni kan snacka toppfarter hur mycket ni vill men det är faktiskt snabbast runt ett varv... Eller rättare sagt snabbast över en racedistans som gäller.
Att tro att en hoj är en vinnarhoj bara för att den går fort rakt fram är att missuppfatta roadracing om nåt.
Senast jag kollade så var inte det här dragracing.
E de 21:00 raicet går?
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |