Red Bull Grand Prix of The Americas

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är Rins ett unikum eller går Honda att köra?
Så vackert i s-kurvorna.
Ja, det var verkligen otroligt imponerande att se! Kanske är det nyckeln till att få fart i 2023-Hondan, att köra den mjukt och fint istället för på hörntänderna Marc Marquez-style?

Får erkänna att jag inte väntat mig någon vinst alls av Rins under denna säsongen så otroligt glad för hans skull! Han är lite av en underdog alien när allt stämmer, hoppas han kan bygga vidare på denna känslan till racet i Jerez!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är Rins ett unikum eller går Honda att köra?
Så vackert i s-kurvorna.
Det är frågan ?
I en MCN utgåva 2012(?) var en artikel om konsekvenserna av enhetsdäcken.
Före enhetsdäcken flögs det in "Racespecials" däck till de bästa typ Valentino Rossi.
Däck som togs fram från erfarenheterna från FP.
Med enhetsdäck blev det att anpassa ramen till den aktuella banan. Och enligt MCN hade Honda redan 2012 tagit fram ett 30-tal ramar som anpassning till de olika banorna och däcken.
Jag har efter 2012 haft en liten misstanke om att MM's bra resultat i varje fall delvis berott på bra Honda Vänsterram. Och dagens resultat med Rins i topp talar inte emot.
Före COTA har
Rins kört in på plats 10:e i Portugal och 9:e i Argentina (i SPR Por. 13:e och Arg. 15:e)
Så efter nästa race i Jerez 30 april ca 15:45 så vet vi om Honda har en speciell "Vänsterram"
och när banan går som ofta medurs, så är Rins tillbaka på ca plats 9 eller 10.
För Hondas Högerram är inte bättre än de andra fabrikatens.
Men kommer Rins igen på Podiet, ja då är det bara att gratulera honom till att vara en av få som lärt sig köra en Honda MotoGP till Podiumplats. Oavsett varvriktning.
Idag kraschade 3 av 4 Honda förare ..... trist.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du är modig du som skriver det innan loppet är slut. ?
Lyckan står den djärve bi ?? Nej, men Rins brukar inte krascha ut sig från podium - min minnesbild är att hans vurpor brukar komma när han stångas längre ned i fältet.

En tanke må man ju sända till Alex Marquez, han hade nog inte gjort bort sig idag. Martin är inblandad i lite för många fadäser må jag säga, dags att skärpa upp sig om han vill bli en toppförare på riktigt. Bagnaia - alldeles för hög kraschfrekvens för att bli en riktig Alien, det känns som att han kunde behöva lite fokus på den mentala delen av träningen. Men all heder år Marini, idag körde han med insidan. Slutligen må ju Yamaha se Quatararos podium som en halv seger, nu ser jag fram emot att cirkusen landar i Europa där resultaten brukar stabilisera sig något.

Kul och oförutsägbar säsong som det ser ut - än så länge ?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Alltså till att börja med måste man ju ifrågasätta banan lite när halva fältet kraschar ut sig?
Jag var riktigt nöjd med min uppställning i fantasy från början för att vid 1/3 av racet ha en förare kvar....

Mkt cred till Rins som visade en fantastisk jämnhet och mästrade banan fantastiskt och så fort Marini försökte bara ökade lite.
FQ var nästan mest imponerande då man ser hur han ligger över gränsen för M1:an och ändå tar sig igenom hela racet.
För mig är det helt otroligt hur MV fortfarande inte klarar av att starta ordentligt då detta varit ett återkommande problem för honom hela tiden i MGP. Han är även ganska dålig på omkörningar vilket tillsammans blir en dålig kombo.

KTM visar att deras hoj är bland dom bättre även om både Miller och Binder kraschade.

Jag tror INTE att detta var någon vändpunkt för honda då Rins är MM light på COTA och alla andra hondaförare inte kunde göra någonting pga dåligt grepp bak.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Alltså till att börja med måste man ju ifrågasätta banan lite när halva fältet kraschar ut sig?
Jag tänker inte utgöra mig för att vara expert på racing, men är inte banans beskaffenhet en ganska viktig del att anpassa körningen till?
Om den inte tillåter vilka manövrar som helst får man hålla sig ifrån såna manövrar, tänker jag.
Resultatlistan påstår att det gick att köra de flesta olika fabrikaten ganska bra med rätt teknik bakom styret.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag läser Bikes reportage från COTA
Citat:
"Det blev en hel del drama under första varvet då Ducati-förarna Alex Marquez (Gresini Racing MotoGP), Jorge Martin (Prima Pramac Racing) och Alex Marquez (Gresini Racing MotoGP) kraschade."
Lyckades Alex hinna med två krascher under första varvet ? :Bugar
Eller skrivs Bike's reportage av AI ?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag tänker inte utgöra mig för att vara expert på racing, men är inte banans beskaffenhet en ganska viktig del att anpassa körningen till?
Om den inte tillåter vilka manövrar som helst får man hålla sig ifrån såna manövrar, tänker jag.
Resultatlistan påstår att det gick att köra de flesta olika fabrikaten ganska bra med rätt teknik bakom styret.
Helt klart är det så att det ligger hos föraren men tittar men på flera av krascherna är dom ganska plötsliga. Miller, Pecco, Martin mfl tappar samtliga framhjulet i sektor 1 utan tydliga misstag. Sen är COTAs underlag ojämt osv och har varit det under längre tid vilket de kanske skulle vant sig vid nu.
Att sen flera går omkull för att de bromsar på sig efter rakan är helt deras eget fel även om det är förståeligt när man pressar bromspunkter i +330kmh....
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Helt klart är det så att det ligger hos föraren men tittar men på flera av krascherna är dom ganska plötsliga. Miller, Pecco, Martin mfl tappar samtliga framhjulet i sektor 1 utan tydliga misstag. Sen är COTAs underlag ojämt osv och har varit det under längre tid vilket de kanske skulle vant sig vid nu.
Att sen flera går omkull för att de bromsar på sig efter rakan är helt deras eget fel även om det är förståeligt när man pressar bromspunkter i +330kmh....
I Viaplay sa kommentatorerna varje gång vad de tyckte förara gjorde för fel i kurvan och de borde veta. Så JA. Förarmisstag, enl dom.
Jag kan för lite för att bedöma, men jag såg ivarjefall att de som körde ut sig pressade på rätt bra - eller blev stressade bakifrån.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
I Viaplay sa kommentatorerna varje gång vad de tyckte förara gjorde för fel i kurvan och de borde veta. Så JA. Förarmisstag, enl dom.
Jag kan för lite för att bedöma, men jag såg ivarjefall att de som körde ut sig pressade på rätt bra - eller blev stressade bakifrån.
Jag ger väl ganska lite för vad viaplay säger då jag alltid har de engelska kommentatorerna som är otroligt mkt mer välinformerade. Det ska dock påpekas att Pecco efteråt sagt att han inte gjorde någonting och tog inget ansvar för kraschen då han gjorde allt som tidigare. Han kände ingenting utan framhjulet bara försvann och ville att de skulle gå igenom datan tillsammans för att förstå varför fältets bästa hoj inte fixade det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag ger väl ganska lite för vad viaplay säger då jag alltid har de engelska kommentatorerna som är otroligt mkt mer välinformerade. Det ska dock påpekas att Pecco efteråt sagt att han inte gjorde någonting och tog inget ansvar för kraschen då han gjorde allt som tidigare. Han kände ingenting utan framhjulet bara försvann och ville att de skulle gå igenom datan tillsammans för att förstå varför fältets bästa hoj inte fixade det.
Det är kanske det som är Bagnaia's problem, hans tro att han kan göra allt som tidigare.
Däcken slits, bensintanken töms och bantemperaturen ändrar sig och så vidare.
Hörde en teammedarbetare (tror i Moto3 eller Moto2) beklaga sig över att teamet underskattat bantemperaturen varför loppet körts med för högt däcktryck (med sämre grepp som följd).
Ännu en utmaning på COTA är att banan är kuperad. Vilket innebär att asfalttemperaturen varierar mellan olika delar av banan, för solens infallsvinkel mot asfalten varierar mellan olika delar av banan.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det är kanske det som är Bagnaia's problem, hans tro att han kan göra allt som tidigare.
Däcken slits, bensintanken töms och bantemperaturen ändrar sig och så vidare.
Hörde en teammedarbetare (tror i Moto3 eller Moto2) beklaga sig över att teamet underskattat bantemperaturen varför loppet körts med för högt däcktryck (med sämre grepp som följd).
Ännu en utmaning på COTA är att banan är kuperad. Vilket innebär att asfalttemperaturen varierar mellan olika delar av banan, för solens infallsvinkel mot asfalten varierar mellan olika delar av banan.
Jag hörde nu när jag lyssnade på paddock pass senaste podcast(rekomenderas om man gillar racing) att vinden tydligen vänt vilket kunde vara en orsak enligt Miller till kraschen(hans och peccos). Då börjar man förstå hur pass mkt på gränsen de ligger när en sån sak kan få dom följderna.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
För mig är det helt otroligt hur MV fortfarande inte klarar av att starta ordentligt då detta varit ett återkommande problem för honom hela tiden i MGP. Han är även ganska dålig på omkörningar vilket tillsammans blir en dålig kombo.
Ja herregud! Kan någon berätta för MV att han måste släppa ut kopplingshandtaget fullt och inte slira på kopplingen första 200m :)

Galet vilka dåliga starter han gör alltså, sjukt att han hade samma problem med Yamaha så det ligger inte i hojen heller. Wierd…
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är Rins ett unikum eller går Honda att köra?

Jag tror att man ska vänta med svaret på den andra delen av din fråga tills cirkusen i alla fall har kört några av de "normala" Europaracen. Annars är ju svaret enbart på COTA ganska uppenbart...vi jämför alltså en förare som vunnit på just COTA i alla klasser och på alla hojar han kört...med en hoj där alla andra märkeskollegor kraschade under racet...

Varför Rins gillar COTA...? Jag tror att den något giraffliknande körställningen kan förklara ett och annat genom banans första sektor...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top