Redovisning om Isle of Man

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag ska hålla en redovisning om Isle of Man i skolan, på engelska.

Har kollat runt lite på nätet efter fakta, men hittar bara en massa historia. Jag vill inte fördjupa mig i vad de körde på för hojar i början av 1900-talet eller vem som vann 1922, utan vill hålla mig till "nutid", kanske från 2000 och framåt.

Något förslag på någon sida jag kan använda mig av? Gärna på engelska från början så jag slipper översätta... :näsblod:tummenupp

Jag måste babbla på i 5-7 minuter, så det räcker ju inte direkt med att nämna att det är farligt, att många dött och vem som vann i år...

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
5 minuter går ju hur fort som hellst. Bara prata på massa skit. Dom andra har säkert ingen aning om vad Isle of man är ändå..

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
5 minuter går ju hur fort som hellst. Bara prata på massa skit. Dom andra har säkert ingen aning om vad Isle of man är ändå..

Där har du iofs en poäng. Men det känns ju lite långtråkigt att bara rabbla en massa årtal, därför vill jag skippa alltför mycket historia.
Men om jag inte ska rabbla årtal eller en massa namn, vad kan jag då nämna? Inga hjälpmedel får användas, så det går inte att visa hur banan går eller så heller.

http://en.wikipedia.org/wiki/Isle_of_Man_TT
Börja här. Sen finns det lite länkar längst ner oxå. :tummenupp

Den har jag kollat på, men det är ju mest årtal och olika namn på vinnare, typ. Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter, men vill som sagt inte bara rabbla namn och årtal... :gnissla

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Där har du iofs en poäng. Men det känns ju lite långtråkigt att bara rabbla en massa årtal, därför vill jag skippa alltför mycket historia.
Men om jag inte ska rabbla årtal eller en massa namn, vad kan jag då nämna? Inga hjälpmedel får användas, så det går inte att visa hur banan går eller så heller.

Den har jag kollat på, men det är ju mest årtal och olika namn på vinnare, typ. Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter, men vill som sagt inte bara rabbla namn och årtal... :gnissla

Lite historik bör du ta med. Tex. hur det började och varför tävlingen ser ut som den gör osv.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Lite historik bör du ta med. Tex. hur det började och varför tävlingen ser ut som den gör osv.

Jag har tagit med vilket år den började, men inte varför den ser ut som den gör. Varför ser den ut som den gör då? :gnissla

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag har tagit med vilket år den började, men inte varför den ser ut som den gör. Varför ser den ut som den gör då? :gnissla

Berätta just om att den inte körs på bana utan på vanlig väg, vilka hojar dom kör med. ur mycket publik det kommer. Vad en sådan hoj kostar, effekt, tider, vad det kostar att att vara med inkl transport, mekaniker osv.

Hur många dödfall det varit osv..

Finns nog hur mycket som helst om du bara letar.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ta med kända förare och vad som var så speciellt med just deras prestationer, hur populariteten förändrats med åren, hur långt ett varv är tidsmässigt kontra ett "normalt" varv på en bana.

Vilka klasser körs, snitthastigheter osv osv.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Berätta om var ön ligger, vilket land den tillhör, hur mycket publik det brukar dyka upp, hur länge evenenamget håller på, var det startar och slutar, hur lång sträckan är, att det inte finns så många real RR tävlingar, nämn de andra t.ex NW 200 och Macau.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Zappen: Ironiskt nog så har Martin Finnegan (bilden) omkommit just på Isle of Man.. Men en herrejössesbild!

Trådskaparen: iomtt.com är den officiella sidan. Klart du ska nämna att vi haft en svensk som kört TT för några av de största teamen. Mats Nilsson blev ifjol bästa rookie i Supersport TT genom sin 8:e plats. De flesta rookies brukar annars nöja sig med 20-100:e plats:D

Lycka till!

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Zappen: Ironiskt nog så har Martin Finnegan (bilden) omkommit just på Isle of Man.. Men en herrejössesbild!

Trådskaparen: iomtt.com är den officiella sidan. Klart du ska nämna att vi haft en svensk som kört TT för några av de största teamen. Mats Nilsson blev ifjol bästa rookie i Supersport TT genom sin 8:e plats. De flesta rookies brukar annars nöja sig med 20-100:e plats:D

Lycka till!

Bilden på den hoppande Hondan är på Cameron Donald, Martin Finnegan dog på Nordirland....tror inte ens bilden är från Isle of Man men det är en tuff bild.

Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Nu har ni ju kommit med en massa bra förslag! Visste väl att Sh kan!

Tack tack! :tummenupp

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Tack. Jag behövde mer en spark i röven och lite idétips. Hinns inte läsas några böcker, då vi fick uppgiften igår när vi gick hem och den ska redovisas idag.
Av vana trogen hade jag då valt ett ämne där jag har tillräckliga förkunskaper.

Köp boken ändå (när den är åter i lager), det är förmodligen fantastiskt intressant.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Av vana trogen hade jag då valt ett ämne där jag har tillräckliga förkunskaper.

Köp boken ändå (när den är åter i lager), det är förmodligen fantastiskt intressant.

Det skulle man kunna gjort, men ämnet skulle ha att göra med ett engelsktalande land, och jag hittade ingenting jag redan kunde något om som intresserade mig. Det är roligare att ta reda på något nytt då, och prata om något som faktiskt intresserar mig, än att stå och mala om typ Tony Blair... :tummenupp

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha

Bilden på den hoppande Hondan är på Cameron Donald, Martin Finnegan dog på Nordirland....tror inte ens bilden är från Isle of Man men det är en tuff bild.

Erkänner att jag inte har en aning om vem det är på bilden men jag tog den från en sida som skrev om Isle of Man.

Tycker det var en cool bild men givetvis trist att det är så många som kör ihjäl sig där. Vore häftigt att en gång i livet se tävlingen på plats.

Det skulle man kunna gjort, men ämnet skulle ha att göra med ett engelsktalande land, och jag hittade ingenting jag redan kunde något om som intresserade mig. Det är roligare att ta reda på något nytt då, och prata om något som faktiskt intresserar mig, än att stå och mala om typ Tony Blair... :tummenupp

Tony Blair kör också bike... :tungan

tblair_bike.jpg

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping