Reflex/varsel-väst

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Finns det någon slimfittad väst att köpa? Alla jag har testat har varit väldigt fladdriga.

Edit: de som tycker att väst är fjantigt/fult har inte fyllt 30/har inga barn.
Så... du vill ha reflexväst men inte så mycket?

Jo, jag uppfyller båda kriterierna.

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Har du någon försäkring hos LF? Då kan du kanske få deras mc väst (Gratis). Slimmad och sitter riktigt bra. Väst är helt ok, enda nackdelen jag har märkt är att många tror man är snut och börjar då helt plötsligt köra så s a k t a ...

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Även om det är marginellt så lär du knappast synas mindre med en reflexväst.

Fast tror det bästa är att efterlikna en mcsnut med färger både på hoj o kläder. Inom rimliga gränser , copycat 100% lär ge dej lite andra problem;)

derJocker

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Hoj
-98, BMW, F650ST
Verkar som dom flesta är ganska negativt inställda till västen, så jag tror den får samla damm i garderoben ett tag... känns ju faktiskt lite roligare att slippa dra på sig det fladdrande gula plagget, speciellt när man precis köpt nytt ställ. Men som någon nämnde en lite mer slimmad variant med dragkedja skulle kanske inte vara helt fel. Lite kul också om folk tror att man är polis då...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tror man på reflexvästar å fluorescerande tejp hjälper, så kör en orange Ktm.... :hihi

Smagatusk

Guest
Ser inte bra ut alls med reflexväst är min åsikt så använder det inte.

Tvivlar på att det gör så speciellt mycket för säkerheten heller då det har blivit en "mode-grej" för alla möjliga människor. För många som har det helt enkelt så ger ingen speciell uppmärksamhet längre :va

Ja, ungefär som att vi har lag på att ha ljuset på under dagtid. Alla lampor på bilar, lastbilar, bussar och motorcyklar gör ju att vi inte ser dem längre. Eller?

:3freak

Wheelie86

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Hoj
1946 Husqvarna M24 "Svartqvarna", 2011 Honda CBR600FA, 2017 KTM 690 SMC R
Ja, ungefär som att vi har lag på att ha ljuset på under dagtid. Alla lampor på bilar, lastbilar, bussar och motorcyklar gör ju att vi inte ser dem längre. Eller?

:3freak

Nej uppenbarligen är det ju så med tanke på "jag såg honom inte" snacket från bilister vid olyckor. :7peta Skulle endast MC ha belysningskrav dagtid skulle det kanske göra nytta

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Finns det någon slimfittad väst att köpa? Alla jag har testat har varit väldigt fladdriga.

Edit: de som tycker att väst är fjantigt/fult har inte fyllt 30/har inga barn.

Jag har barn och fyller snart 30. Men jag jobbar på vägen och vistas ofta på vägbyggen och bär varsel varje dag jag jobbar. Folk ser mig inte iaf så varför skulle då samma blinda cepen se mig med varsel på hojen?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Verkar som dom flesta är ganska negativt inställda till västen, så jag tror den får samla damm i garderoben ett tag... känns ju faktiskt lite roligare att slippa dra på sig det fladdrande gula plagget, speciellt när man precis köpt nytt ställ. Men som någon nämnde en lite mer slimmad variant med dragkedja skulle kanske inte vara helt fel. Lite kul också om folk tror att man är polis då...

Ett alternativ är att göra som DU vill och inte bry dig så mycket om vad andra tycker. Är du västtroende är det ju trots allt DITT liv det räddar, inte massa 10sekunderstyckare på ett nätforum där hälften bara är bittra över att familjen tvingat dom att sluta köra hoj. :tummenupp

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Sporthoj.com logik.
Reflexväst - Dåligt
Mattsvart luvtröja - Bra
DtG2IzB.jpg

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Det har nog att göra med annat än att ljuset var påslaget.

Ljuset var tänt, men ingen var hemma. :fakta

Personligen använde jag perplexväst under övningskörningen, modellen med "ÖVNINGSKÖR" tryckt bak på västen. Sedan jag fick körkort har jag endast använt väst vid färd i mörker med tveksamt väder, aldrig annars. I regn har jag min regnoverall med neongula partier och reflexer.

Varför inte annars?

1) Ingen ser reflexvästen när jag ligger över tanken på en sporthoj.
2) Jag tror inte att idioterna i bil ser mig ett dugg mer bara för att jag har en väst på mig.
3) Om idioterna i bil ser min väst vill jag inte bli misstagen för en fotgängare/cyklist/mopedist så bilisten tror att jag kommer i promenadtakt och inte i skyltad fart.

När alla har reflexväst är det den som är utan som sticker ut och syns.

Last edited:

derJocker

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Hoj
-98, BMW, F650ST
Ett alternativ är att göra som DU vill och inte bry dig så mycket om vad andra tycker. Är du västtroende är det ju trots allt DITT liv det räddar, inte massa 10sekunderstyckare på ett nätforum där hälften bara är bittra över att familjen tvingat dom att sluta köra hoj. :tummenupp

Jag föredrar generellt att låta grupptrycket guida mig till de rätta svaren, men visst :) Tänker väl mest det här med att det skulle invagga en i falsk trygghet, känner lite så iaf när jag kör själv. Men det får man väl vara medveten om och försöka lära sig av med i så fall. Jag tror så här att om jag hittar en väst som ser lite mindre töntig/fladdrig ut än genomsnittet så slår jag till, annars får det va :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln