Ja, E-märkning krävs för att visa att reflexen verkligen är en reflex som reflekterar ljus enligt ECE Regulation no. 3 och inte en röd plastbit som bara reflekterar ljus på ett allmänt vis.
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r003r3e.pdf
Well, 52 sidor i just den .pdf-en...
En reflex räcker, inte för långt från centrumlinjen på hojen, lodrätt monterad (vill minnas att man accepterar en vinkling om max 15* från lodlinjen) och inte monterad på nummerskylten.
Besiktningen brukar inte säga något om just det, men polisen kan slå ner på det.
Vill du hålla ett veteranstuk på en hoj som inte är helfordonsgodkänd så brukar man även acceptera de äldre, svenska T-märkningarna från typ -70tal eller så - föregångarna till E-märkning, så länge reflexen är oskadad, inte nedmattad och bedöms reflektera ljus i tillräcklig omfattning.
T=Trafiksäkerhetsverket, och TSV-märkningen brukade se ut så här:
...med exempel-Xen utbytta mot aktuellt godkännadenummer.