Reflextejp olagligt?

Kåtte

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2020
Hoj
Kåtte
Reflexer på motorcyklar är fult så jag funderar på att kassera dessa och fästa reflekterande tejp i stället. Svarta fram på framgaffeln som inte syns med blotta ögat men som reflekterar orange, samt bak vid regplåten som reflekterar rött.

Är detta olagligt?

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Reflexer på motorcyklar är fult så jag funderar på att kassera dessa och fästa reflekterande tejp i stället. Svarta fram på framgaffeln som inte syns med blotta ögat men som reflekterar orange, samt bak vid regplåten som reflekterar rött.

Är detta olagligt?
Orange reflex åt sidan, det behöver man väl inte ha?
Reflexen skall väl vara E märkt, vet inte om Reflextejp är det.
Det är många som frågar om olika saker är okej.
Detta kan man väl fråga sin Besiktning om.
Förr hade åtminstone Svensk Bilprovning så att man kunde ställa tekniska frågor.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Redan 1965 då bilprovning blev obligatoriskt, började dom anmärka på avsaknad av reflex bak. Reflexen måste numera vara E-märkt.
Så reflextejp bak är olagligt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det som gäller är följande:

Vi börjar med Trafikverkets föreskrifter gällande motorcyklar, TSFS 2021:10:

Här är styckena gällande reflexer:

Obligatoriska anordningar. Dessa skall finnas på nya motorcyklar.
Observera att de även hänvisar typgodkännandet till ECE-Reglemente 3 i texten. Den får du googla upp och läsa själv.
Reflex_1.jpg
Reflex_2.jpg

Sen till valfria anordningar och där dyker även reflex fram upp.
Reflex_3.jpg

Raderad medlem 61114

Guest
Jag skall för första gången snart besiktiga en ganska ny hoj, reflexerna på framskärmen som sitter på alla nyare hojar är bortplockade sen första ägaren, är det någon som fått underkänt pga avsaknad av dessa? Har innan inte haft en tanke på att återmontera dessa.. Oklart om de ligger i pryllådan jag fick med.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det som gäller är följande:

Vi börjar med Trafikverkets föreskrifter gällande motorcyklar, TSFS 2021:10:

Här är styckena gällande reflexer:

Obligatoriska anordningar. Dessa skall finnas på nya motorcyklar.
Observera att de även hänvisar typgodkännandet till ECE-Reglemente 3 i texten. Den får du googla upp och läsa själv.
View attachment 477077
View attachment 477078

Sen till valfria anordningar och där dyker även reflex fram upp.
View attachment 477079
Smurf.

För TS del så innebär det att om hojen är tagen i bruk innan 2022 så får han smeta sidoreflexer bäst han gitter.

Ibruktagande efter 1/1 2022 innebär en massa regler att förhålla sig till vad gäller sidoreflexer.
Det finns e-märkt reflextape. Risken är dock att den är godkänd för andra applikationer än motorcykel.
Detta hittar man under respektive e-nummer. Det är inte säkert att tejp med ett godkännandenummer för konturmärkning av tunga fordon automatiskt är godkänt för motorcykel.

Samma gäller röd reflextejp bakåt som ersättning för originalreflex. Måste pricka samma e-godkännande som originalutrustningen, och måste därtill monteras helt plant i två axlar för att möta de geometriska synbarhetskraven för årsmodell 1988 eller senare.
Montera på konkava, konvexa eller sluttande ytor går inte.

I praktiken? Ytterst få besiktningsmän skulle bry sig, och ändå färre poliser skulle förstå.

Svart reflex med orange återsken har jag dock aldrig sett. Därmed inte sagt att det inte finns.
TS får gärna visa var han hittat det - jag kan ha nytta av det.
Rent generellt kan sägas att att den svarta reflexen med vitt återsken inte är godkänd något ECE-reglemente.
För detta krävs prismatisk effekt.

Vidare:
Notera gärna att det numer är FÖRBJUDET med främre reflex på motorcykel.

Screenshot_20221004-071138_Drive.jpg

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag gillar förtydligandet att främre skall monteras framtill.

Fatta vilket kAoS det skulle bli på vägarna annars. Det skulle ju sitta främre reflexer överallt på fordonen ?

Finns en förklaring där med.
Du kan inte montera vit reflex framtill på dina korvlådor och hävda att det är en främre, eller ens framåtriktad reflex.

• Gilla
Reaktioner: DaK

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Antar att denna borde ha bredlast reflexer eller...?
Samt kräver denna fordonskombo AE-kort?

1664902623_18.gif

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag skall för första gången snart besiktiga en ganska ny hoj, reflexerna på framskärmen som sitter på alla nyare hojar är bortplockade sen första ägaren, är det någon som fått underkänt pga avsaknad av dessa? Har innan inte haft en tanke på att återmontera dessa.. Oklart om de ligger i pryllådan jag fick med.
Nej det behövs inte, hojar reggade efter 2022 måste ha sidoreflexer, så först 2026 behöver vi tänka på det. ?

Hivmannen

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2021
Hoj
Honda cb600 hornet -99 Honda CB750 Sevenfifty -95
Vart har du läst det? Jag har inte hört något om det och jag jobbar inom bilprovningen och besiktar b¨de bil och mc

Endast krav på reflex bak. saknas den så är det ombesiktning. inte alls ovanligt när folk har byggt om cykeln lite.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vart har du läst det? Jag har inte hört något om det och jag jobbar inom bilprovningen och besiktar b¨de bil och mc

Endast krav på reflex bak. saknas den så är det ombesiktning. inte alls ovanligt när folk har byggt om cykeln lite.
Ny europeisk fordonsstandard väl?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Har ni inte reputbildningar inom yrket när det kommer nya regler?

La in en bild på reglerna i inlägg nr.4 i denna tråd, men mera utförligt finns ju här:
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om godkännande av motorcyklar,
TSFS 2021:10

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...