Reflextejp olagligt?

Hivmannen

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2021
Hoj
Honda cb600 hornet -99 Honda CB750 Sevenfifty -95
Jorå vi har uppdateringar lite hela tiden, det är därför jag blir förvånad när det kommer sånt här.

Men absolut du verkar ha rätt!

Men det gäller som sagt nya cyklar från 2022 och framåt, dessa behöver inte besiktas förrens om fyra år. Så det är ju ett tag kvar innan man behöver tänka på det allt för mycket.

Hivmannen

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2021
Hoj
Ett tillägg!

Jag kollade besiktningshandboken alldeles nyss ang sidomarkeringsreflex och det står inte ett pip i den än så länge. Kan vara så att den blir uppdaterad när som helst.

Av förklarliga skäl kan jag inte ta bilder från den då det är ganska mycket sekretess kring de individuella företagens handböcker.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett tillägg!

Jag kollade besiktningshandboken alldeles nyss ang sidomarkeringsreflex och det står inte ett pip i den än så länge. Kan vara så att den blir uppdaterad när som helst.

Av förklarliga skäl kan jag inte ta bilder från den då det är ganska mycket sekretess kring de individuella företagens handböcker.
Det är ju lite udda att det inte gör det, men det är ju iofs bra från hojåkarnas sida att sånt inte kommer med så snabbt.
Synd för dem som jobbar med det bara.

Hivmannen

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2021
Hoj
Javisst jag förstår hur du menar, men samtidigt så gäller det för cyklar från och med 1 jan 2022 men andra ord såna som inte besiktas förrens 2026.

Undantagsfall ska väl vara nån som åkt på flygande och måste åka in på bes på grund av det.

Ett hett tips är att vara mycket noga med reflexer, speglar, lysen etc (kommunikation inom bes) Jag skulle säga extra noga med just reflexer för ska regelverket tolkas på samma sätt som övriga fordon så får man ombesiktning om man tagit bort reflexerna på sidan.

slarv med lysen, reflexer fel färg etc sticker ut som fan. tänk er bara en bil som har ett trasigt halvljus..

Detsamma kommer gälla flygande, har man tagit bort dom och nån skarpsynt snut ser en så kan dom helt klart ge en anmärkning med tillhörande böter på det.

EDIT: Jag ska byta bolaget jag jobbar för, ska kika på nästa om det är lika där i deras handböcker.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Iofs inte samma sak, men kommer ihåg när bakskärmen skulle gå ner i höjd av hjulaxeln, med reflex längs ner på den.
Jäkla tur att att det inte gäller längre, skulle på dagens hojar krävt en flapp på minst en halv meter. :zpy
Så ibland ändras reglerna på rätt håll!

Hivmannen

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2021
Hoj
Ja idag finns det inga krav på befintlighet av stänkskärmar, men sitter dom där ska dom sitta fast och inte vara en fara för allmänheten (vass kant, utforming etc)

Är man osäker.. ta bort dom!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...