Reg-nr. vid försäljning

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag skriver alltid ut regnumret i annonsen.
För som köpare vill jag kolla upp historiken på hojen.
Vilket man gör med hjälp av Regnumret.
Risk för stöld = Noll
För jag har inte hojen hemma.
För jag har hojen i garage på annan plats.
Garage med fungerande tjuvlarm.
Tjuvlarmet testat 3 ggr en natt i April 2012. Tjuvarna gav upp !
Inget kul hålla på att bryta upp en garagedörr samtidigt som tre signalhorn och en siren tutar
TUT-TUT-TUT pulsat av en Biltema 42-140 blinkersrelä.
Aktiverat av en 555 timerkrets så fort strömmen
https://www.elfa.se/en/timer-ic-dil...er&page=1&origPos=1&origPageSize=25&simi=90.2
bryts i någon av de 4 microbrytare som kollar garagedörrarna.
typ
https://www.elfa.se/en/micro-switch...er_Buyable=1&page=1&origPageSize=25&simi=99.8

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Tjuvrisken hänger ju ihop med marknadsvärdet. Min TS125 från 1984 lär inte vara nån skurkmagnet precis, där skulle jag lämna ut regnr utan att bry mig.

Kränger jag en hoj för 100K+ skulle jag skriva en fullständig annons istället och utelämna regnr tills frågan kom.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skriver inte ut regnr om jag säljer en bil eller MC.
Likaså försöker jag se till att maska bort regnr från bilderna.

Men jag lämnar ut regnr om någon frågar om det. Det krävs ju för att en eventuell köpare skall kunna kolla försäkringskostnad samt om jag faktiskt är ägare till hojen inför ett eventuellt köp.

Däremot är det långt ifrån säkert att jag lämnar ut det om man bara mailar.
Är man intresserad av en hoj eller bil så ringer man. Är man inte tillräckligt intresserad för att ta en mer personlig kontakt än att man mailar eller SMS:ar så är jag inte sådär enormt intresserad av att svara heller.

dom som bara mailar eller SMS:ar är typiskt sett nästan uteslutande personer som vill byta min hoj mot 2 skinnsoffor och 1 fåtölj. Eller som vill ha ett extra bra pris där dom börjar på någonstans kring halva priset.
Alternativt sitter dom bara och slängre iväg frågor på varenda hoj eller bil dom hittar. Och då är man inte sådär enormt intresserad om du frågar mig.

Varför ska man lägga en massa tid på att sitta och maila info om sitt fordon till en massa personer som i alla fall inte är särskilt intresserade.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07

Men jag lämnar ut regnr om någon frågar om det. Det krävs ju för att en eventuell köpare skall kunna kolla försäkringskostnad samt om jag faktiskt är ägare till hojen inför ett eventuellt köp.

Är man intresserad av en hoj eller bil så ringer man. Är man inte tillräckligt intresserad för att ta en mer personlig kontakt än att man mailar eller SMS:ar så är jag inte sådär enormt intresserad av att svara heller.

dom som bara mailar eller SMS:ar är typiskt sett nästan uteslutande personer som vill byta min hoj mot 2 skinnsoffor och 1 fåtölj. Eller som vill ha ett extra bra pris där dom börjar på någonstans kring halva priset.
Alternativt sitter dom bara och slängre iväg frågor på varenda hoj eller bil dom hittar. Och då är man inte sådär enormt intresserad om du frågar mig.

Varför ska man lägga en massa tid på att sitta och maila info om sitt fordon till en massa personer som i alla fall inte är särskilt intresserade.

Ptja, jag har köpt flera hojar utan att byta ett ord med säljaren över telefon innan köp. Men jag håller också med dig om att de flesta köpare brukar ringa om det ska köpas.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ptja, jag har köpt flera hojar utan att byta ett ord med säljaren över telefon innan köp. Men jag håller också med dig om att de flesta köpare brukar ringa om det ska köpas.

Nej. visst kan det hända att man missar någon som faktiskt är intresserad om man prioriterar ned mailen men jag misstänker att den absoluta majoriteten av dom som mailar inte är sådär enormt intresserade.

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97

Smsar för det mesta då vi har mycket buller i jobbet, kan tänka igenom frågorna och missförstånd minskar. Men så tillhör man ju början på 90-talsgenerationen.
Köpt de flesta hojar efter smskontakt, inga problem över huvudtaget.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
De flesta sms är i stil med "är din objektet kvar", "is your bike still for sale" och "vad är sista priset" och liknande. Det ska mycket mera till, dvs ett riktigt välskrivet sms, för att jag ens ska bemöda mig med att svara.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Smsar för det mesta då vi har mycket buller i jobbet, kan tänka igenom frågorna och missförstånd minskar. Men så tillhör man ju början på 90-talsgenerationen.
Köpt de flesta hojar efter smskontakt, inga problem över huvudtaget.

Jo. Visst kan man svara på ett SMS eller mail om det är ett välskrivet med vettiga frågor. Hittills har jag dock aldrig råkat ut för det. Alla mail eller SMS som jag fått när jag haft något ute på annons har innehållit enstaka illa formulerade meningar och i stort sett uteslutande frågat om prutning på nivån halva priset vid snabb affär utan att fråga någonting om objektet i fråga. Och då sållar i alla fall jag bort det.

Men jag misstänker att jag då inte fått något SMS eller mail från dig.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
2 skinnsoffor och 1 fåtölj tycker jag är ganska bra betalt för en VFR så det är väl bara att slå till :banana

Det ska nog lite mer till för att jag ska sälja. Jag kommer dessutom aldrig att kunna få in en skinnsoffa här. Motspänstig kvinna med generell åsikt att skinnsoffor inte är snyggt du vet.:tuttar

xoxzzj

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2012
Hoj
Yamaha R1 2004
Har aldrig fattat grejen med att inte lägga ut nummer :va

Man kör väl för bövelen inte med täckt skylt ute på vägarna eller :3freak Dessutom har man väl hojen låst och försäkrad? Även hojar som inte finns i annonser stjäls ju.

Jo jag förstår att exponeringen är mycket större för de långfingrade... Men det bryr jag mig inte om.
Min hoj är inlåst, låst, larmad i ett larmat garage :arsele

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Inget regnr förrän man visar genuint intresse för en affär. Inte telefonnummer heller, mest för att en del som ringer(absolut inte alla) är helt jävla dumma i huvudet. För min del handlar det inte om att jag är rädd för att de ska sno grejer utan mest för att folk som ringer inte nödvändigtvis är såna som man vill prata med. En del verkar inte alls förstå varför man inte skriver ut sitt nummer i en annons, jag hade en som svarade på min hojannons och bad om numret. Jag ignorerade honom de först fyra gångerna sen förklarade jag varför jag inte gav ut numret och då svarade han med sitt namn och nummer, inga frågor om hojen eller nåt. Vilken stolle.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag kan ju säga som köpare att om inte regnummer finns med i annonsen går jag direkt vidare till nästa objekt.

Jag vill kunna kolla upp fordonet för att veta om det är något att satsa på, utan att behöva tigga via telefonsamtal eller vänta på svar via epost för denna vitala information.

Som jag ser det; de som döljer regnummer är paranoida foliehattar.

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!