Noja och noja. Vi som legat på sjukhus en längre tid, och varit sjukskrivna en längre period har lärt oss att det blir jävligt surt om man inte har klart skepp med försäkringsbolag gällande det ekonomiska. Hoj och besiktning i övrigt är skit samma.
Jag hade liknande problem med en R1 för några (ganska många) år sen. Då visade det sig att försäkringsbolaget använde första påställningsdatum/årtal för att plocka fram teknisk data. Så en 152 hk 2003:a blev prissatt som en 172 hk 2004:a, eftersom den såldes och ställdes på först 2004.Jag väntar fortfarande (men bara sedan några dagar) på svar från försäkringsbolaget angående hur två EXAKT likadana tvåhjulingar kan ha olika försäkringspremier.
Efter att ha blivit rundkopplad mellan olika avdelningar så påpekades det att den ena var ju påställd första gången 2010, den andra 2008.
Jaha...men, det är samma modell, fordonsår, modellår, färg, typdatum...så..om det blir ett föräkringsärende, är det då så att den värderas högre för att den är tagen i trafik senare?
...
?Jo jag har gått den vägen själv när jag blev regelrätt torpederad -01 av en pensionär i bil och var hemma i ett år med krossat knä och benet av på ett par ställen och märgspiken lär sitta tills benen ruttnarNoja och noja. Vi som legat på sjukhus en längre tid, och varit sjukskrivna en längre period har lärt oss att det blir jävligt surt om man inte har klart skepp med försäkringsbolag gällande det ekonomiska. Hoj och besiktning i övrigt är skit samma.
Tröttsamt.Jag hade liknande problem med en R1 för några (ganska många) år sen. Då visade det sig att försäkringsbolaget använde första påställningsdatum/årtal för att plocka fram teknisk data. Så en 152 hk 2003:a blev prissatt som en 172 hk 2004:a, eftersom den såldes och ställdes på först 2004.
Det var tydligen oöverstigligt svårt att åtgärda i systemet. Föreslog att justera manuellt med en rabatt/procentsats, men de menade att det var bättre med garanterat fel, än kanske rätt.
Valde annat bolag.
Åtminstone gäller även maskinskadegarantin x år från första reg. Så potentiella skadekostnaden är större för en hoj som tagits ut senare.Tröttsamt.
Det lustiga är att flera bolag verkar ha samma typ av parametrar för sin premieberäkning.
Vätar fortfarande på svar...
Det är ju inte hojens värde som spelar roll med FB, utan alla andra kostnader som kan komma. Hade jag inte fått inkomstersättning och en massa annat under de månader jag låg på rehab hade min ekonomi gått helt åt helvete, för att leva på pengarna från förskingringskassan går definitivt inte.
Det kan nog tänkas bero lite på omständigheter. Om du blir påkörd bakifrån är det extremt osannolikt att dom skulle gräva i det då det inte rimligen kan tänkas ha inverkan på olycksförloppet. Om du däremot kört åt helsike och utredningen säger att du troligen kört djävligt fort på en hoj reggad till 14kW så är sannolikheten betydligt större då den 14kW hoj inte ens går så fort att det kan gå djävligt fort efter en landsväg.Nä, det förstod jag.
Det jag menade är att jag nog ser det som tveksamt att en sådan utredning skulle initieras av försäkringsbolaget oavsett anledning.
Men det är ett antagande inget annat.
När jag köpte min gris så var säljaren den enda ägaren.När dessa hojar såldes nya, hade dom då strypning som man var tvungen att ta bort det första man gjorde? Eller var det bara 14kW på pappret?
Tror den redan är inköpt - korrekt?Köp. Trevlig, stånkig hoj. Saknar min.
Blev inte den, jag var för långsam. Men har en annan aktuell via kompis bekant. 2 ägare, och sparsamt körd, och ligger inte ute någonstans. 2004:a.Tror den redan är inköpt - korrekt?
@perjul du köpte väl signatur ”älgens” gris på soe?
Tack, absolut så. Denna ska vara lvg-reggad, men ska såklart dubbelkollas.Nu var det länge sen man åkte XR650 men jag har något minne av att dom var LV
reggade fram till 2003 sen kom det massa nya krav från 2004 gällande buller o avgasrening
så dom såldes som enduroreggade from 2004.Kan ju hända att det slank igenom ett antal 2004 som LV reggade.Värt att kolla upp innan köp kanske?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |