Regbesiktning från A2 till A

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Jag gjorde en registreringsbesikning på min Z800e ifrån A2 till A under sommaren 2019 och det var ingra problem när man väl fått ett certifikat ifrån usprungstilverkaren (Kawasaki) som helt enkelt intygade att den cykeln är godkänd och testad enligt alla konstens regler för att vara "uppgraderbar" till "full" effekt i form av 70kw. Men som sagt, du MÅSTE ha de där jädra pappret, annars blir du bara hemskickad -> det blev jag första gången ^^
Tackar för ett riktigt bra svar!! Ja okej! Är nog dom papperna jag väntar på då, jag ringde och berättade läget för kawasaki kundservicen och dom skulle skicka CEC papper eller vad dom sa som jag skulle ha med mig på regbesiktningen ?? Så är väl bara invänta det då! ?

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Om jag förstått rätt så är reglerna så att för att en hoj ska vara okej att strypa till A2 får ursprungseffekten max vara 70 kw. Vilket en Z800e har, men en vanlig z800 har 82 kw.
Yes då är det helt enkelt en Z800e jag har då, trodde det va en Z800 menmen. Ska väl inte spela nån större roll, är förövrigt sjukt nöjd med hur den ser ut så vill ju inte direkt göra mig av med den för att skaffa en Z800. Z800e måste väl gå åt minst lika bra på marknaden känner jag ? och effekten i den ostrypt räcker gott och väl för mig har jag känt

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Yes då är det helt enkelt en Z800e jag har då, trodde det va en Z800 menmen. Ska väl inte spela nån större roll, är förövrigt sjukt nöjd med hur den ser ut så vill ju inte direkt göra mig av med den för att skaffa en Z800. Z800e måste väl gå åt minst lika bra på marknaden känner jag ? och effekten i den ostrypt räcker gott och väl för mig har jag känt
För om sanningen skall fram så har den gått som ostrypt ett bra tag även om du bara har A2 kort, eller hur? ;) Annars så borde du ju verkligen veta hur strypningen såg ut menar jag? Jag antar att det till 90% är elektriskt strypt?

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
För om sanningen skall fram så har den gått som ostrypt ett bra tag även om du bara har A2 kort, eller hur? ;) Annars så borde du ju verkligen veta hur strypningen såg ut menar jag? Jag antar att det till 90% är elektriskt strypt?
Nej alltså jag köpte den här om dagen då jag och en kompis kommit fram till att vi ska ta A-kort nu när vi blivit 24, så till sommaren så ska vi (förhoppningsvis) ta A-kortet! Därav tycker jag det kan va värt att bara regga upp den till A-kategorin IFALL det skulle ske något (kraschar, kör på någon eller vad som) så är det ju som jag förstått inte så kul om dom kollar hojen så den verkligen går som en A2 hoj fast den då inte gör det ? och eftersom jag är helt färsk på 2-hjul så känns det ju heller inte jättesäkert att fuska med sånt! Förövrigt har jag ju testat hojen på nån småväg här och där och det är ett sjujävla drag i den om jag får säga det men som sagt, jag är ny! ?

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Det stod Z800 i annonsen och Z800 på kvitton och allt annat men stod även att den va a2 reggad så hade man varit lite mer påläst då så hade man ju förstått att det var en Z800e då kanske. Men den va otroligt nära, och brutalt snygg. Så kunde inte låta bli, är väl bara som sagt regga den till tung, och köra den på mitt tung kort. Givetvis hade det varit smidigare att köpa en som redan är A reggad såklart, men den här kom upp och var så sjukt nära, samt att den hade färgen jag ville ha och allt! ?

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Lutar väl åt att man kanske säljer hojen då och letar efter en Z800 istället då det är just A kortet jag ska ta och inte A2. Det måste väl nästan va mer värt än att regga om en Z800e till tung? Man lär sig väl av sina misstag, typ. För Z800e verkar ju mer vara för a2 åkare. Då känns det väl dumt att regga den till tung.. rätta mig gärna om jag har fel ?

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Tycker du om att byta mc ofta kan du ha den 1-2 år, annars är det lika bra att byta den redan nu. Många här köper gärna en ljuddämpare för 8000:- för att få 2hk till så byta till en Z800 och få 18hk till låter som ett givet val.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Lutar väl åt att man kanske säljer hojen då och letar efter en Z800 istället då det är just A kortet jag ska ta och inte A2. Det måste väl nästan va mer värt än att regga om en Z800e till tung? Man lär sig väl av sina misstag, typ. För Z800e verkar ju mer vara för a2 åkare. Då känns det väl dumt att regga den till tung.. rätta mig gärna om jag har fel ?
Om du är nöjd med hojen du har så är det väl bara att regga om den och köra nått år. Du kanske ändå vill prova någon annan hoj nästa gång?
Kul hojar är dom iaf z800:eek:rna, jag är otroligt nöjd med min.

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Om du är nöjd med hojen du har så är det väl bara att regga om den och köra nått år. Du kanske ändå vill prova någon annan hoj nästa gång?
Kul hojar är dom iaf z800:eek:rna, jag är otroligt nöjd med min.
Ja där har du en poäng. Jag tänkte bara i min skalle att det känns som just Z800e blir mycket svårare att sälja om den är A reggad ist för A2, då man troligtvis (?) tar Z800 istället om man är ute efter en A-hoj. Men det var bara en tanke som slog mig efter lite tänkande ?

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
När jag skulle ta körkort förra året köpte jag en gammal (1999) Kawasaki av en handlare, som var just reggad för A2. Eftersom jag skulle ta KK för tung hoj fixade handlaren det åt mig, han reggade om den som A istället, utan kostnad. (Istället för att jag hade kunnat pruta lite förstås.) Det är ingen större grej, regga om den du har om du tycker om den i övrigt, det går att regga om den till A2 igen om det önskas senare.

Den kanske är mer värd som begagnad just för att det går att regga den som A2 igen?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC