Regeringen sviker väljarna ang fildelningen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alltså, det här forumet bjuder verkligen på förvåningar ibland.
I ena tråden rasar(tm) debatten om hur hårt man borde straffa personer som begått brott, i nästa tråd kan man skönja upprörda känslor över att regeringen faktiskt inte tänker folk pyssla med sin kriminalitet i fred.

Det är inte Mensa direkt det här. :lol
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Alltså, det här forumet bjuder verkligen på förvåningar ibland.
I ena tråden rasar(tm) debatten om hur hårt man borde straffa personer som begått brott, i nästa tråd kan man skönja upprörda känslor över att regeringen faktiskt inte tänker folk pyssla med sin kriminalitet i fred.

Det är inte Mensa direkt det här. :lol

Visste du inte att det var Sporthoj.com som uppfann dubbelmoralen? :brynad
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Alltså, det här forumet bjuder verkligen på förvåningar ibland.
I ena tråden rasar(tm) debatten om hur hårt man borde straffa personer som begått brott, i nästa tråd kan man skönja upprörda känslor över att regeringen faktiskt inte tänker folk pyssla med sin kriminalitet i fred.

Det är inte Mensa direkt det här. :lol

Det är sant men att en privatägd instution skall få samma eller större rättigheter än svenska förvaltningar när det gäller att avlyssna människor är fortfarande regelvidrigt och strider mot grundlagen, om förslaget är så som det vinklades i inlägget så är det inte Mensa direkt på justitiedepartementet heller. Även här nämner de inget om LEK. Det är som det är nu fängelsestraff högst på skalan om en internetleverantör lämnar ut dessa uppgifter till ett privatägt bolag. Skall även bli kul när de skall bevisa vem som sitter vid datorn, får de göra husrannsakan också?

Svenska Polisen är ett utmärkt verktyg för sådan brottslighet. Lägg resurserna där istället.

Vad tycker du om dessa frågor Marcus?

Själv tycker jag att det skall bli en intressant framtid och jag är samtidigt förvånad av alla lustiga förslag som bara strömmar fram. Lika bra att lägga ner utskotten, verkar vara populistpolitiker som skall med fast hand bestämma saker de inte har någon aning om. Att de bemöts av folk som inte har en aning heller känns nästan lustgivande.
 
Last edited:

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Snart kommer husrannsakan med ska du se. Halva sveriges befolkning kommer sitta på kåken. Börjar bli tid att bygga ut fängelsena
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
hur detta ska genomföras praktiskt vet jag inte... men jag tycker inte direkt synd om alla människor som utför stölder (a.k.a tar en kopia utan licens/tillstånd)
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Är det bara jag som tycker att det är konstigt om det vore lagligt med fildelning? :va

Självklart laddar jag ner massa saker, men jag tycker inte det borde bli lagligt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM


Vad tycker du om dessa frågor Marcus?

Jag bryr mig inte ett skvatt Mangus, för de som för talan för de här förrvirrade människorna som hävdar sin rätt att göra fel är ena riktiga stolpskott så de omöjliggör en debatt i frågan. Skicka fram några icke rättshaverister att debattera så kanske någon orkar bry sig.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Hur ska man ta reda på vilka som laddar ner o har sig utan att kränka den personliga integriteten?

Nu laddar inte jag ner, så jag berörs inte, dock vill jag inte ha nån jävla JÄVEL snokandes i min dator.

Det är väl som vanligt i Sverige...De som kör alldeles galet fort, kör utan skylt och tas därför ej av kameraskåpen, svensson som ligger o momsar blir plåtad och får pröjsa....

Övervakning 24 o´clock och djungelns lag känns inte så långt borta...

FTW
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
hur detta ska genomföras praktiskt vet jag inte... men jag tycker inte direkt synd om alla människor som utför stölder (a.k.a tar en kopia utan licens/tillstånd)

Det vimlar av okunniga människor som du, eller så använder ni starkare ord bara för att det ska framstå som grövre brott. När ska ni lära er att nerladdning inte är stöld. Det är ett upphovsrättsbrott.

Om jag kopierar polarens CD till mig själv är det ett upphovsbrott.
Om jag roffar åt mig polarens CD är det stöld.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Lagboken säger:

"Framställning av exemplar för privat bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några
få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära
verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast
avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat
omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än
privat bruk.


Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i
digital form.


Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en
utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller

3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.


Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett
verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts
eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §.
Lag (2005:359)."

Kort sammanfattning från legalahandboken.netuniversity.se:

"Exemplar för enskilt bruk
Rätten att framställa enstaka exemplar för enskilt bruk innefattar en rätt framställa ett begränsat antal kopior (enstaka exemplar) av offentliggjorda verk, se 12 § URL. Kopieringen får ske med vilka metoder som helst, analoga såväl som digitala. ”Originalverket” måste dock vara offentliggjorts. Enskilda bruk exemplar får framställas av Musik-CD:n och DVD-filmer men inte av datorprogram eller digitala sammanställningar (t ex Nationalencyklopedien)."

Klicka på länken ovan och sök rätt på "Enskilt bruk", den och de två efterföljande rubrikerna är läsvärda.

Vilket då innebär att om du är en grupp polare så får du dela med dig av dina skivor som du köpt, alt. ni går ihop och köper film eller skivor och sen får alla varsin kopia.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top