Regeringen vill avskaffa det fria Vårdvalet jan 2015

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
http://www.regeringen.se/sb/d/18824/a/249539

"Propositionen bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Vänsterpartiet."

"I propositionen föreslås att landstingen inte längre ska vara skyldiga att ha vårdvalssystem inom primärvården. Landstingen får ha vårdvalssystem enligt lagen (2008:962) om valfrihetssystem"

Kommunisterna slår tillbaka ! -.- suck

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Enligt nyhetsrapportering så är SD emot förslaget.
Det skulle innebära att regeringen åker på ett tydligt nederlag

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vi vet alla hur dåligt valfrihet är för svenska medborgare! Tack Staten med stort S för att ni orkar ta hand om oss *bäää bäää bääääääää* :rolleyes:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Skulle inte riksrevisionen komma med en utredning kring detta idag? Min gissning är att det kommer en hel del kritik. Valfrihet är bra men inte till vilket pris som helst...

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Skulle inte riksrevisionen komma med en utredning kring detta idag? Min gissning är att det kommer en hel del kritik. Valfrihet är bra men inte till vilket pris som helst...

fast den lägger dom säkert ner..riksrevisionen menar jag !

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man förbjuder ju förvisso inte valfriheten, men man tvingar inte längre landstingen att erbjuda den. Om man vill ha valfrihet kan man ju också välja att bo i ett landsting där det råder valfrihet, så visst finns det valfrihet, men det är klart oroande att VPK som stödde DDR ända in i slutet är inne och nallar på detta.

Å tredje sidan kommer valfriheten alltid finnas kvar, frågan är bara om det offentliga skall stå för fiolerna, vilket jag förvisso tycker man kan diskutera ur ett högerperspektiv också.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Jo, men om jag nu ska betala det allmänna via skattsedeln så kanske jag vill ha valfrihet utan att betala för det en andra gång. Det gör jag förvisso redan idag eftersom jag har privat vårdförsäkring men det suger.
Sen kan man ju undra vem som vinner på minskad konkurrens. Vad blir bättre av det? Det blir inga krav alls på att det offentliga ska erbjuda bättre tjänster eller bli mer effektiva med sina budgetar.
Jag har 2 barn i skolåldern, båda går i kommunal skola och jag är helnöjd med deras skola men jag kan också säga att deras skolor har verkligen fått skärpa till sig och erbjuda bra skolor för eleverna tack vare konkurrensen från friskolorna. Säga vad man vill om resultatet i skolorna men skolorna har blivit klart bättre sedan friskolorna infördes. Det vikande resultatet står nog att finnas någon annanstans.
Tyvärr har man inte lyckats få samma konkurransmedvetenhet inom den offentliga sjukvården och då tänker jag främst på primärvården.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO