Regeringen vill förbjuda kampsporter

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Sa lyder den nagot missvisande rubriken i SvD. Vad det handlar om ar ett lagforslag som ar tankt att ersatta lagen om forbud mot proffsboxning sa att alla kampsportstavlingar dar slag eller sparkar mot huvud forekommer omfattas (exempelvis K1).

Jag tycker det ar helt logiskt att omformulera lagen – som det ar nu blir det ju lojligt nar man i praktiken kan ordna Muy Thai och K1 tavlingar, men inte boxningsgalor. Daremot kan man ju stalla sig fragan om det ar ratt att ha en sadan har lag overhuvudtaget. Vad tycker ni och varfor? Sjalv ar jag emot att reglera detta via en speciell lag trots de odiskutabla och allvarliga skaderisker som foreligger. Jag anser att det egna omdomet (eller bristen pa) och vager tyngre och att om man vill tavla sa ska man fa gora det.

Lank: http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_10788938.asp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är nästan sugen på att propagera för ett förbud då de som vill häva det nuvarande använder sig av det sämsta argument som skådats i svensk debatt:

"Det är bara vi, Nordkorea och Kuba som har kvar förbudet"

Jaha?

Jag är kluven i övrigt, det sägs ju att skadorna inte alls är fler eller värre än i andra sporter. Båda sidor har "experter" som kommer med olika information.

Å andra sidan är ju själva tävlingsmomentet att slå motståndaren, tävlingsmomentet i sig skadar alltså utövaren vilket nog inte förekommer i andra sporter då det istället handlar om olyckor eller förslitningsskador.

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
Markus skrev:
Jag är kluven i övrigt, det sägs ju att skadorna inte alls är fler eller värre än i andra sporter. Båda sidor har "experter" som kommer med olika information.

Foppa, Sundin, Salming

Paolo, Jörgen K, George Scott

Jämför deras skador - känns som om hockey är farligare än kampsport (men jag kan ju förstås bara gå på avd jag läst mig till :rolleyes: )

Har också fått för mig att läkarkontrollen är "tuffare" i K1 och du tillåts inte gå upp i ringen skadad men en hockeyspelare sprutar du full med smärtstillande innan du snörar på honom grillorna

Jaja, jag är ingen expert i ämnet. Tycker bara att lagen är fånig

QUIKSILVER

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
....
Förbudsfrågan är nog mer en moral fråga, det stör folk att sporten går ut på att ta poäng genom att utöva våld mot en annan människa.
För skadefrekvensen per utövare är lägre än om man jämför med hockey som ngn redan har gjort, eller varför inte förbjuda ridning där det förekommer mer skador än i kampsportens värld?

Vad vill regeringen och bosse uppnå med ett förbud egentligen? Utövarna kommer alltid att finns kvar, dom som är tävlingssugna kommer bara att åka utomlands. Istället för att behålla utövarna hemma där vi kan ha bra koll genom välutbildade domare och läkarteam.

Quiksilver / Krav Maga , BJJ

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
QUIKSILVER skrev:
Förbudsfrågan är nog mer en moral fråga, det stör folk att sporten går ut på att ta poäng genom att utöva våld mot en annan människa.
För skadefrekvensen per utövare är lägre än om man jämför med hockey som ngn redan har gjort, eller varför inte förbjuda ridning där det förekommer mer skador än i kampsportens värld?

Vad vill regeringen och bosse uppnå med ett förbud egentligen? Utövarna kommer alltid att finns kvar, dom som är tävlingssugna kommer bara att åka utomlands. Istället för att behålla utövarna hemma där vi kan ha bra koll genom välutbildade domare och läkarteam.

Quiksilver / Krav Maga , BJJ

Jo, tyvärr kommer det alltid att vara ett motstånd mot "kamsport", men det är oftast okunnigt folk som inte har en aning om vad det rör sig om.

/Rasorblade - TaeKwon-Do, Kali Sikaran, Krav Maga

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ben Pool skrev:
Foppa, Sundin, Salming

Jämför deras skador - känns som om hockey är farligare än kampsport (men jag kan ju förstås bara gå på avd jag läst mig till :rolleyes: )

Njae, det vettifan om jag håller med om. Det är ju en annan typ av skador i boxningen. Scott har ju en mental förmåga ungefär som en 5-åring. Hockeyspelarna är väl snarare "bara" ärrade på kroppen.

Men jag tror inte ett förbud är den rätta vägen. Allt ska va så himla förbjudet i detta landet.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ben Pool skrev:
Räkna antalet hjärnskakningar på Foppa tex
Det borde ha satt sina spår......

Nu var det ju iofs inte detta tråden handlade om, men..

Visst. Men det borde vara sju resor värre när man står o slår varandra på kroppen och på huvudet dag in och dag ut. Jag tror inte många hockeyproffs har blivit som Muhammed Ali direkt.

Fast förbud är fel väg att gå. Det är en svår fråga, samma sak om proffsboxning ska tillåtas i Sverige. Känns konstigt att vi är ett av de få länderna i världen som inte tillåter det, vilket kanske får till konsekvens att denna boxning endå finns men att den sker utomlands istället. Det är svårt att stoppa ngt som finns i de flesta länderna, tror jag.

Kanske är det bättre att höja en slags medvetenhet och påpeka riskerna för de som utövar dessa sporter...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Vad jag vet är det ingen som tvingas upp i ringen. Alla som håller på med kampsport gör det gissningsvis för att de tycker det är roligt. Om de får bestående men så är det ju trist men något de var medvetna om kunde hända. Samma sak med roadracing, fast det borde kanske också förbjudas.....

Som alltid så är det inte någon annans sak att bestämma vilken idrott eller vilka tävlingar jag ställa upp i.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ben Pool skrev:
Jag känner inte killen, men det hade han kanske redan innan han började boxas :rolleyes:

Säger ju en del om vilka som lockas i sådana fall, knappast ett argument för proffsboxning.

/Markus
Brasilian Bullshitting, Tae Know Best, Besserwijutsu

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Sporter vars poäng är att slå ner motståndaren gärna med knock out är barbariska stenålderlekar som inte hör hemma i ett modernt samhälle.
Brukar du våld i fotboll/hockey mfl så blir du utvisad/avstängd/bötfälld mm.

I stenålderslekarna blir du hjälte. Där ligger den stora skillnaden gott folk.

Varför då inte tillåta fler gamla goda gladiatorgrenar såsom bli jagad av en tiger osv. Finns säkert några som vill göra detta frivilligt också. :kocko

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
ah17 skrev:
Varför då inte tillåta fler gamla goda gladiatorgrenar såsom bli jagad av en tiger osv. Finns säkert några som vill göra detta frivilligt också. :kocko

Tja, tjurrusningen i Pamplona finns ju for de som vill gora nagot liknande.

Tycker sjalv att det ar en svar fragestallning med just kampsportstavlingar. Visst ar det barbariskt och ibland otackt. Samtidigt tror jag inte de negativa effekterna for samhallet i helhet ar sa stora att de motiverar en inskrankning av det egna valet.

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
Markus skrev:
Säger ju en del om vilka som lockas i sådana fall, knappast ett argument för proffsboxning.

/Markus
Brasilian Bullshitting, Tae Know Best, Besserwijutsu
Jag sa inte att det var ett argument för boxning eller annan kampsport att Scott eventuellt var mentalt störd innan han började med boxning (om han nu över huvudtaget är det, vilket vi egentligen inte vet eller hur)

Men OM Scott nu skulle vara mentalt efterbliven och ha varit det innan han började boxas så menar du alltså med ditt påstående att folk som håller på med kampsport har en störning i skallen?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Ben Pool skrev:
Foppa, Sundin, Salming

Har också fått för mig att läkarkontrollen är "tuffare" i K1 och du tillåts inte gå upp i ringen skadad men en hockeyspelare sprutar du full med smärtstillande innan du snörar på honom grillorna

Jaja, jag är ingen expert i ämnet. Tycker bara att lagen är fånig

Foppa och co lirar väl ett par matcher i veckan och boxarna nån om året.

Jag tycker att förbudet mot proffsboxning är bra. Om man vill boxas för att det är en idrott, så kan man väl ha skydd på, eller hur? Då får man poäng på hur duktig man är och behöver inte knocka folk.

Jag tycker att det är vansinne att ha sporter som går ut på att skada varandra. Som att fäktarna skulle köra med sabel och kortbyxor.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Jag vill också skriva nått :mad: :mad:

//eisbaer - Pling kong dang, Deng Fing Bäng, valfritt cooolt asiatiskt namn

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det är samma sak med allting som inte passar in i folks föreställningar om vad som är ok eller acceptabelt...förbjud! Pungt!

Sen må det vara tjurrusningen i Pamplona, Isle of Man, Proffsboxning, fallskärmshopp från höga klippor etcetc

Låt folk bestämma själva över sina egna liv! Vilka är ni att bestämma åt någon annan vilken idrott/fritidsaktivitet som är ok eller inte? Är det ok om någon annan bestämmer att ni inte ska få köra motorcykel?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
ah17 skrev:
Sporter vars poäng är att slå ner motståndaren gärna med knock out är barbariska stenålderlekar som inte hör hemma i ett modernt samhälle.
Brukar du våld i fotboll/hockey mfl så blir du utvisad/avstängd/bötfälld mm.

I stenålderslekarna blir du hjälte. Där ligger den stora skillnaden gott folk.

I snitt känns det som det är mer aggression inblandad i en hockeymatch än en kampsportsmatch.

Så länge det inte är en belastning för samhället finns ingen anledning till förbud.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln