Lagen säger väl att man ska ha regskylten bakom axeln på bakdäcket.
Det här ämnet har tagits upp i ett flertal trådar på forumet!
Det är inte godkänt att ha skylten i hjulhuset, varken av svensk bilprovning eller polis (jag har fått nedslag av båda två).
Sätt din originalskylt bak på hojen eller skit i att köra med den helt.
Du får 1500 spänn i böter oavsett om du har originalskylten i hjulhuset, en icke laglig "miniskylt" i hjulhuset eller på originalplatsen. Samma belopp som att köra utan.
Var står det?
![]()
Men i verkliga livet finns det goda chanser att en snut skiter i att din plåt sitter synligt i hjulhuset, till skillnad från total avsaknad dito eller en muppig miniskylt.
Själv har jag alltid något att sota för vid en eventuell kontroll, och skulle ändå känna mig säkrare med vägverkets egna. I hjulhuset.
Sen kan du ju har otur med dina erfarenheten, kanske rent utav blivit felbehandlad. 1 person är inget statistiskt underlag direkt.
Sen kan du ju har otur med dina erfarenheten, kanske rent utav blivit felbehandlad. 1 person är inget statistiskt underlag direkt.
Då ska man ha en jä*la tur. Polisen är trötta på att regskyltar inte syns!
2 x böter samt ombesiktning = 100% av de gånger jag har blivit stoppad med felaktigt placerad skylt.
Stod och kollade på en ktm exc och såg att den hade en reggskylt som var inplastad och var mindre än normalt. Vad säger lagen om det och kan man beställa hem dom?
men vad åker man på för straff då med en sån skylt på om polisen tar en?
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |