Regga en Cross/Enduro?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag undrade just om man kunde registrera in en Cross för att köras på väg. LV reggad menar jag då alltså, till ex 11kw.
Är det mycket man behöver bygga om och hur går man till väga?.
Om man nu får tag på en schysst Enduro som har draget för lampor fram/bak. svårt att koppla in hel/halv ljus?.. har dom bromsljus och är det enda som krävs för blinkers typ ett relä då?.. + lite kabeldragning.
Samt vad kostnaden för ombyggnad kan gå på.
Går det bra åt växellådan på en enduro eller är det samma typ som en cross att den slits på asfallt.
mycket frågor här men kan vara kul å veta.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
spectre skrev:
har en polare som reggade sin ktm exc ( enduro ) till lättmotorcykel utan problem. men cross vettefan, tvivlar..
Det var några saker jag tänkte på angående inregistrering.
Ljuddämpare/ krök (ljudnivå)
Strypningar (vart får man tag på dom)
Blinkers. (svårt att fixa?)
hel/halv ljus? finns det på enduro annars?
Tuta?
hastighetesmätare?.. finns det på enduro, trippmätare osv.
Växellådan?.. måste man ampassa den för asfallt på något sätt?

och framför allt papperna.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Well, strypning (förmodligen till lägre än 11kW med tanke på ljudkrav), typning, installation av ljusspole, ljus, tuta, hastighetsmätare (cykeldator), byte av däck, drivpaket..
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
cRoC skrev:
Well, strypning (förmodligen till lägre än 11kW med tanke på ljudkrav), typning, installation av ljusspole, ljus, tuta, hastighetsmätare (cykeldator), byte av däck, drivpaket..
Under förutsättningar att jag köper en enduro så borde den redan ha fram och baklyckta. det är då även en ljusspole antar jag.
alltså behöver jag sätta dit en tuta och en cyckeldator.
Drivpaketet är en enkelbit och det är också däck. (fast det tänkte jag inte på i första taget)
Då lyder frågan om jag behöver köpa en ny krök eller om det går bra med att enbart byta ljuddämpare.
Sen om jag har fattat det rätt sätta dit en 25mm bricka i utblåset också. sen ska det vara klart för registrering?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
Under förutsättningar att jag köper en enduro så borde den redan ha fram och baklyckta. det är då även en ljusspole antar jag.
alltså behöver jag sätta dit en tuta och en cyckeldator.
Drivpaketet är en enkelbit och det är också däck. (fast det tänkte jag inte på i första taget)
Då lyder frågan om jag behöver köpa en ny krök eller om det går bra med att enbart byta ljuddämpare.
Sen om jag har fattat det rätt sätta dit en 25mm bricka i utblåset också. sen ska det vara klart för registrering?


Vad har du fått 25mm ifrån? Bara för ett par 125a-hojar har det betyder det inte att den hojen ska ha det. Kläm i en bricka som har en 10mm-öppning eller nåt istället så är du på den säkra sidan, den ska ju bort direkt, eller? Förhoppningsvis dämpar det ljudet såpass att du kan köra med orginaldämparen också. Annars kan jag bygga en "besiktningsdämpare" åt dig :) (PM)
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Avgasljudet lär inte va det enda problemet, insugsljud och diverse skrammelljud ställer väll förmodligen med till det, på regbeviset för min husqvarna står det att den är strypt via avgasporten... Vilket förmodligen inte är riktigt sanning, vet inte hur mycket dom fifflat för att få den LV reggad, lite bekymmer lär det väll ha varit...

Cross lär vara väldigt svårt, för att inte säga i princip omöjligt...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
NSR_Martin skrev:
Avgasljudet lär inte va det enda problemet, insugsljud och diverse skrammelljud ställer väll förmodligen med till det, på regbeviset för min husqvarna står det att den är strypt via avgasporten... Vilket förmodligen inte är riktigt sanning, vet inte hur mycket dom fifflat för att få den LV reggad, lite bekymmer lär det väll ha varit...

Cross lär vara väldigt svårt, för att inte säga i princip omöjligt...
får hoppas på att det inte är allt för svårt skulle trots allt vara grymt skoj att regga en enduro. blir förmodligen reggad 25kw så det blir nog en 250 eller liknande av tidiga 90 talet.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
philsson skrev:
får hoppas på att det inte är allt för svårt skulle trots allt vara grymt skoj att regga en enduro. blir förmodligen reggad 25kw så det blir nog en 250 eller liknande av tidiga 90 talet.
Visst är det skitkul som bushoj, men inte som "körhoj"...
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
Okej jag är kanske lit of-topic........

men vad är det för skillnad på enduro och cross?? :confused:
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
whitesnake skrev:
Okej jag är kanske lit of-topic........

men vad är det för skillnad på enduro och cross?? :confused:
Typ kross är typ en ram+motor å ljul typ..
en enduro har lyse fram+bak. crossen har alltså inget elsystem.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
whitesnake skrev:
Okej jag är kanske lit of-topic........

men vad är det för skillnad på enduro och cross?? :confused:


Enduro har elsystem, lite snällare portad motor, drevad för att gå fortare, mjukare fjädring m.m.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
cRoC skrev:
Enduro har elsystem, lite snällare portad motor, drevad för att gå fortare, mjukare fjädring m.m.
vet du hur det är med växellådan på enduro?.. är dom ampassade för att må bra på assfallt eller?.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
vet du hur det är med växellådan på enduro?.. är dom ampassade för att må bra på assfallt eller?.


Hehe, antaglien inte eftersom dom körs i skogen. Vet inte om dom kanske har en högre drevad låda.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
cRoC skrev:
Hehe, antaglien inte eftersom dom körs i skogen. Vet inte om dom kanske har en högre drevad låda.
vad är det som tar skada i en crosslåda egentligen på asfallt ... aldrig fattat.. bara fattat att dom gör det. :va
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
philsson skrev:
vad är det som tar skada i en crosslåda egentligen på asfallt ... aldrig fattat.. bara fattat att dom gör det. :va

Tror inte de tar mer skada än vilken annan låda somhelst. :)

Kan vara så att de saknar ryckutjämnare. (Fråga mig inte var den sitter :rolleyes: , men den jämnar tydligen ut rycket. Därav namnet. ;) )
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
philsson skrev:
vad är det som tar skada i en crosslåda egentligen på asfallt ... aldrig fattat.. bara fattat att dom gör det. :va


ja, conrad sa det.


Dom saknar ryckutjämnare som skyddar växellådan.
På en cross så sladdar ju hjulet hela tiden eller för det mesta. På gata så blir det inte så och då rycker bakhjulet sönder växellådan. Ryckutjämnare sitter innanför bakdrevet och bakdrevet sitter löst på en sporthoj, det är små gummikuddar som jämnar ut gången liksom. svårt att förklara men men.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Men alla de äldre växellådor utan ryckutjämnare då? Och bilar? Och alla andra fordon?

Min högst personliga teori är att det håller aldeles utmärkt ändå.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top