Regga en Cross/Enduro?

Solid snake

Guest
Flummo skrev:
Men alla de äldre växellådor utan ryckutjämnare då? Och bilar? Och alla andra fordon?

Min högst personliga teori är att det håller aldeles utmärkt ändå.

Hur gammalt snackar vi om?

Brukar också bero på vad man har för effekt, med den låga effekten en 125a har så behövs det ingen utjämnare om man ska köra asfalt med den.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Hur gammalt snackar vi om?

Brukar också bero på vad man har för effekt, med den låga effekten en 125a har så behövs det ingen utjämnare om man ska köra asfalt med den.
Fast tanken var dock att regga in en 25kw:are.
Går det i så fall kanske att montera dessa gummidämpningar?. :3freak

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
DJM skrev:
ja, conrad sa det.

Dom saknar ryckutjämnare som skyddar växellådan.
På en cross så sladdar ju hjulet hela tiden eller för det mesta. På gata så blir det inte så och då rycker bakhjulet sönder växellådan. Ryckutjämnare sitter innanför bakdrevet och bakdrevet sitter löst på en sporthoj, det är små gummikuddar som jämnar ut gången liksom. svårt att förklara men men.

Här kommer en bild för er som inte förstod förklaringen, En bild säger mer än 1000 ord. Där ser ni att bultarna som drevet sitter fast spänt i går igenom vars en rund gummibit = Ryckutjämnare, Som i sin tur sitter i fäljen.

Jag skulle nog aldrig regga en cross på gatan utan att ha ryckutjämnare på den.

Bilden är på Honda NSR 125.

Bifogat

• skiss.jpg
    skiss.jpg
    46.8 KB · Visningar: 114

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Padde skrev:
Här kommer en bild för er som inte förstod förklaringen, En bild säger mer än 1000 ord. Där ser ni att bultarna som drevet sitter fast spänt i går igenom vars en rund gummibit = Ryckutjämnare, Som i sin tur sitter i fäljen.

Jag skulle nog aldrig regga en cross på gatan utan att ha ryckutjämnare på den.

Bilden är på Honda NSR 125.
oh yeah ;) så det är alltså inget man behöver fixa innuti växellådan.. det låter ju bra.. undra bara hur man löser det på hjulet. :va

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
philsson skrev:
oh yeah ;) så det är alltså inget man behöver fixa innuti växellådan.. det låter ju bra.. undra bara hur man löser det på hjulet. :va

du är slut, man får väl köpa en ny fälg? eller gummisnoddar funkar kanske enligt dina principer?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
DJM skrev:
du är slut, man får väl köpa en ny fälg? eller gummisnoddar funkar kanske enligt dina principer?
Jag antog det men vad vet jag.. kanske går att fixa på nåt sätt. tack för dina snälla ord föresten. :huvet man kan ju inte veta allt!..

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
philsson skrev:
Jag antog det men vad vet jag.. kanske går att fixa på nåt sätt. tack för dina snälla ord föresten. :huvet man kan ju inte veta allt!..

Fixa en sprängskiss på fäljen som du har på crossen då så ser du ju hur det är uppbyggt. Kan ju kanske (jag har ingen aning) vara så att där bara sitter större bultar eller något hårdare än gummi runt bultarna.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Padde skrev:
Fixa en sprängskiss på fäljen som du har på crossen då så ser du ju hur det är uppbyggt. Kan ju kanske (jag har ingen aning) vara så att där bara sitter större bultar eller något hårdare än gummi runt bultarna.
Jo det skulle man kunna göra. frågan är vilken maskin man är ute efter.
Satt och kollade en del på KDX 200 och 250, hur hittar jag en skiss?. :rolleyes:

Solid snake

Guest
philsson skrev:
Jo det skulle man kunna göra. frågan är vilken maskin man är ute efter.
Satt och kollade en del på KDX 200 och 250, hur hittar jag en skiss?. :rolleyes:

Du skriver t.ex. "KDX 250 fiches" på google. :tomten :rolleyes:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
cRoC skrev:
Vad jag vet så har motard-125or ingen ryckutjämnare därför att det inte behövs!
Men under förutsättningar att jag skaffar en större hoj som tx 250 så verkar det ju inte som ett billigt alternativ att byta fälg :gnissla

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
philsson skrev:
Men under förutsättningar att jag skaffar en större hoj som tx 250 så verkar det ju inte som ett billigt alternativ att byta fälg :gnissla

Nej. Lägg ner idén eller köp en lc-reggad offroad-hoj, det är mitt förslag

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
cRoC skrev:
Nej. Lägg ner idén eller köp en lc-reggad offroad-hoj, det är mitt förslag
Beror ju på vad man hittar.. inte lika fräckt med en vanlig offroad .. ballt med inreggad enduro du vet :yoparty
man får ju se till om "ommodningen" är något man kan göra själv och vad det kostar så får man ju överväga vad man ska göra. :rolleyes:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...