Regga in en cykel som ej är reggad ?

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
Ravetrancer skrev:
det låter mest som att du får registrera den som uppbyggt fordon om den avregistrerats tidigare pga av försäkringsskada.
Bullerprov får dom göra som byggt upp hojar eller inte har dom i originalutförande. Om så e fallet så kommer den att reggas som en årsmodell 2004. Ring o snacka med svensk bilprovning o VV innan du handlar, fråga oxo hur länge bullerprovet gäller så du inte behöver göra ett nytt.
Rejvis

Det går tydligen inte regga som uppbyggt fordon längre pga av heltypgodkännande(som jag skrivit i denna tråd en bit upp..)

Jag HAR redan köpt det (som jag också skrev en bit upp)

Buller provet är gjort i sept eller okt. 2003.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
r-e-m skrev:
Det går tydligen inte regga som uppbyggt fordon längre pga av heltypgodkännande(som jag skrivit i denna tråd en bit upp..)

Jag HAR redan köpt det (som jag också skrev en bit upp)

Buller provet är gjort i sept eller okt. 2003.

En annan ram eller papper är nog det enda som gäller för dig.
Tips: Lägg lite extra tid och möda om du ska stämpla in nya nummer och försöka mörka det genom besiktningen, dom är skarpsynta dom där besiktningsgubbarna,,, :gnissla
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
Tysken skrev:
En annan ram eller papper är nog det enda som gäller för dig.
Tips: Lägg lite extra tid och möda om du ska stämpla in nya nummer och försöka mörka det genom besiktningen, dom är skarpsynta dom där besiktningsgubbarna,,, :gnissla

Jo det lutar nog att få tag i en annan ram med papper, då helst en smälld skadad alt. skrotad.
Sedan får mc-firma knacka in nya nummer i den befintliga ramen. Har juh alla papper som ska behövas på min cykel så det borde väl inte vara några problem.

Nu är det juh bara frågan vart man hittar hittar en ram/papper till vettiga pengar.
Om det sedan är i Sverige eller Tyskland spelar väl egentligen ingen roll, eller ?

Alla tips mottages varmt...

/ Richard.
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
r-e-m skrev:
Jo det lutar nog att få tag i en annan ram med papper, då helst en smälld skadad alt. skrotad.
Sedan får mc-firma knacka in nya nummer i den befintliga ramen. Har juh alla papper som ska behövas på min cykel så det borde väl inte vara några problem.
/ Richard.

Nu efter ett par veckors forskande & ett antal samtal har jag nog rett ut det hela med motorcykeln......

Har fått fram en del info som tydligen polisen inte kunde/orkade forska fram när den stog hos dom. :tummenner


Har haft kontakt med eftermarknadsansvarige på Honda Sverige (som var väldigt trevlig kille att prata med för övrigt :tummenupp ) som har haft kontakt med Honda, och vi har kommit underföll med att motornr serien inte finns alls, utan att 8:an i början av nummret är en modifierad 3:a.

Utifrån det så fick dom fram ett chassinummer & reg. nr. och den cykeln blev stulen -98 och ägs av Folksam.

Enda man sett av chassinr som finns under dom nya siffrorna som blivit in knackade (som polisen etsat) är 56, och det stämmer mot det chassinummret som Honda fick fram också.

Så antagligen har jag nu hittat på den riktiga identiteten på cykeln.....nu återstår bara att ringa & prata med Folksam & se hur detta fortsätter ......
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
r-e-m skrev:
Nu efter ett par veckors forskande & ett antal samtal har jag nog rett ut det hela med motorcykeln......

Larmtjänst nästa! Låt dom göra en identitetskontroll, då etsar dom fram det gamla numret.
Går det inte att väcka till liv så försök göra ett rambyte. Osäker på om det över huvud taget går men kolla med sbp.

Och vad du än gör, kolla av allt med Larmtjänst och bilprovningen innan du köper eller stämplar om nåt. Lyssna inte på nån här, låt inte nån verkstad stämpla om nåt och gör det för guds skull inte själv.
Jag vet hur surt det kan vara att stå med en skrotad "grön" hoj och en frisk "grön" ram som tyvärr gått felaktigt igenom systemet och därigenom är totalt obrukbara pga "Goda råd" från folk som "vet". Att tro är att inte veta...
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
Tysken skrev:
Larmtjänst nästa! Låt dom göra en identitetskontroll, då etsar dom fram det gamla numret.
Går det inte att väcka till liv så försök göra ett rambyte. Osäker på om det över huvud taget går men kolla med sbp.

Och vad du än gör, kolla av allt med Larmtjänst och bilprovningen innan du köper eller stämplar om nåt. Lyssna inte på nån här, låt inte nån verkstad stämpla om nåt och gör det för guds skull inte själv.
Jag vet hur surt det kan vara att stå med en skrotad "grön" hoj och en frisk "grön" ram som tyvärr gått felaktigt igenom systemet och därigenom är totalt obrukbara pga "Goda råd" från folk som "vet". Att tro är att inte veta...

Vet inte hur mycket du har läst av inlägget och av det jag skrivit, men en liten sammanfattning..

1. Cykeln har ett chassi nr som ej följer hondas nr serie, och motorn var nr omgjort till en serie som ej fanns heller och därmed så var dom numrerna "gröna" vid kontroll innan köp.
2. Cykeln har varit hos polisen och dom har etsat ramen men ej fått fram fullständigt chassi nr. eftersom det andra nr var inknackat över....det enda som går att tyda är 56 i slutet.
3. Pga av att polisen ej kunnat fastställa identitet så hamnade cykeln hos han jag köpte cykeln av.
4. Jag har redan köpt cykeln.
5. Jag har kvitto från polisen som tidigare ägare fått, och kvitto mellan mig & tidigare ägare med personnr och körkortskoll osv..
6. Med den hjälpen som jag fått av Svenska Honda har vi med största sannorligheten funnit identiteten på cykeln och på det id´et står Folksam som ägare sedan -98.


Så imorrn ska jag ringa Folksam & prata med dom, så får vi se....
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
r-e-m skrev:
Vet inte hur mycket du har läst av inlägget och av det jag skrivit, men en liten sammanfattning..

Så imorrn ska jag ringa Folksam & prata med dom, så får vi se....

Okej, då är du en bra bit på väg! :tummenupp
Följ dock mina råd O vite ramidentitetssökande broder :fyllisar
 

sluggo

Det går som en saga
Gick med
12 Feb 2004
Ort
halmstad
Hoj
suzuki r1000 racer . detomaso pantera på 4 hjul Gsxr 1000 till glasskiosken
regga

Tysken skrev:
Okej, då är du en bra bit på väg! :tummenupp
Följ dock mina råd O vite ramidentitetssökande broder :fyllisar
Det är inga problem så länge den har varit reggad i sverige.Ta med dig ram nummret till bilprovningen så knappar dom in det och får ut all information om hojen ,och till och med det gamla regnumret samt alla typ intyg och status på mc i nuvarande läge. Sen är det bara att beställa en A6+A7 samt kontrolbesitning. A6 och A7 är en ursprungs kontroll gentimot alla certifieringar.
Men känner du dig osäker på killen så stå över,det samma om bilprovningen inte hittar det ram numret för alla mc som har varit i register i sverige hittar dom
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
r-e-m skrev:
Hejsan.

Ska åka & kolla på en motorcykel som ej är reggad.(en -97:a)

Undrar om det är någon som har några tips vad man ska/bör göra för att underlätta proceduren.(om det nu går)

Detta har jag fått info om av han som säljer den.

Ram & motor finns det papper på (från polisen. Antar att den varit stulen tidigare, men ej kommit till rätta innan ägaren fick ersättning)
Så det ska juh verifiera att han jag köper den av äger sakerna.

Chassinr & motornr finns på cykeln.

Bullerprov är gjort på cykeln (i september) men ej någon reg. bes.(som tidigare ägare säger att man måste göra)


Är det någon som har kunskaper om hur jag ska gå till väga för att regga in den igen ?
Borde juh gå & spåra bakåt & se vad det var för reg. nr. tidigare & få verifikation på årsmodell osv.

När man sedan får den reggad igen, då blir det väl som en -97 va ?
Borde väl inte bli en massa konstigheter med försäkringar osv, jämfört med om man köpte en "klar" cykel av samma årsmodell osv...


Tack på förhand / Richard, Köping

hej rikard..Nr Ring Larmtjänst 08/783 70 00 å prata med dom.visa upp hojen för bil provningen om det går.papper på ram.motor.ev ny låssats.jag antar den har varit het....typ ngn tyckte att dom bövde den bättre än ägaren behövde alt bedrägeri...sen går det att få in den som amatör bygge med mycket gnissel i från Bilprovningen det beror på vilket humör dom är på...lycka till/BC
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Snackade precis med en ingenjör på Bilprovningen.
En ny lag infördes 17:e juli 2003.
Skall man regga som amatörbyggt fordon så hjälper det inte att bygga om en sving, utan man måste bygga om ramen, eftersom svingen räknas bara som ändring och inte ombyggd.
Andra grejen man kan göra är att få ett helfordonsgodkännande som jag inte fattar vad det betyder riktigt.....
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
r-e-m skrev:
Vet inte hur mycket du har läst av inlägget och av det jag skrivit, men en liten sammanfattning..

1. Cykeln har ett chassi nr som ej följer hondas nr serie, och motorn var nr omgjort till en serie som ej fanns heller och därmed så var dom numrerna "gröna" vid kontroll innan köp.
2. Cykeln har varit hos polisen och dom har etsat ramen men ej fått fram fullständigt chassi nr. eftersom det andra nr var inknackat över....det enda som går att tyda är 56 i slutet.
3. Pga av att polisen ej kunnat fastställa identitet så hamnade cykeln hos han jag köpte cykeln av.
4. Jag har redan köpt cykeln.
5. Jag har kvitto från polisen som tidigare ägare fått, och kvitto mellan mig & tidigare ägare med personnr och körkortskoll osv..
6. Med den hjälpen som jag fått av Svenska Honda har vi med största sannorligheten funnit identiteten på cykeln och på det id´et står Folksam som ägare sedan -98.


Så imorrn ska jag ringa Folksam & prata med dom, så får vi se....


Fyller på vad som har hänt sedan sist.

Har pratat med en handläggare på Försäkringsbolaget & efter att dom har haft lite disskutioner, så fick jag skicka ner alla papper jag har på motorcykeln.

Handläggaren ringde igår igen och berättade att dom skrivit över "cykeln" på mig nu & att stulen anmärkningen är borta från anmärkningarna hos vägverket.


Så nu äger jag både identiteten & motorcykeln.

Så det som är kvar är att få in det urprungliga chassi & motornr. instansat, vänta på reg skylt & åka och besikta.

Har inte riktigt fått något bra förklarat av myndigheten vem som får stansa in nummrena, men det jag tycker låter vettigast är att en auktiserad hondaverkstad gör det och att man får någon typ av papper att visa upp hos besiktningen.

Men jag ska forska lite mer om det i veckan........

Återkommer senare hur det gått...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När jag för 10 år sedan reggade in en f.d stulen hoj, vart jag tvungen att göra broms + bullertest ( lidköping?) samt tjata till mig intyg om asbestfria belägg och koppling hos generalagenten. Det vart ju en "hembyggd mc" trots att den va orginal.

Ramnummer slog jag i självt, plåten kom på posten.

Jävla meckande faktiskt.......
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
Chronic skrev:
När jag för 10 år sedan reggade in en f.d stulen hoj, vart jag tvungen att göra broms + bullertest ( lidköping?) samt tjata till mig intyg om asbestfria belägg och koppling hos generalagenten. Det vart ju en "hembyggd mc" trots att den va orginal.

Ramnummer slog jag i självt, plåten kom på posten.

Jävla meckande faktiskt.......


Men hade du "orginal" reg. beviset på cykeln ?
Eller reggade du in en cykel som ej hade en identitet & därför vart uppbyggd mc ?
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
r-e-m skrev:
Fyller på vad som har hänt sedan sist.

Har pratat med en handläggare på Försäkringsbolaget & efter att dom har haft lite disskutioner, så fick jag skicka ner alla papper jag har på motorcykeln.

Handläggaren ringde igår igen och berättade att dom skrivit över "cykeln" på mig nu & att stulen anmärkningen är borta från anmärkningarna hos vägverket.


Så nu äger jag både identiteten & motorcykeln.

Så det som är kvar är att få in det urprungliga chassi & motornr. instansat, vänta på reg skylt & åka och besikta.

Har inte riktigt fått något bra förklarat av myndigheten vem som får stansa in nummrena, men det jag tycker låter vettigast är att en auktiserad hondaverkstad gör det och att man får någon typ av papper att visa upp hos besiktningen.

Men jag ska forska lite mer om det i veckan........

Återkommer senare hur det gått...


Har nu pratat med en tekniker hos besikningen och det verkar som att det är en hel del jobb kvar, trots att jag trodde att grovjobbet var klart....


Måste in på besikningen för en ursprungskontroll & för det behövs en himla massa intyg osv.
Sedan ska det göras en reg. besiktning och vanlig besiktning, och sedan får jag intruktioner av bes. mannen vart jag ska knacka in det urprungliga chassi nummret. Efter det ska cykaln vara klar att användas igen........men det blir juh inte än på ett tag som det verkar :(


Man börjar juh få lust att gå den lätta vägen.......
1.Köpa en ny ram hos honda.
2. knacka in chassi nummret från reg. beviset.
3. Skruva över alla saker.
4. Kontrollbes.
5. Klart.

Men så får man juh inte göra..... :huvet



Men det lutar iallafall åt att jag INTE kommer ha en cykel klar att åka med om jag nu klarar uppkörningen den 28/6.....
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
Ingen som har några tips om hur jag ska gå vidare ?


En tekniker på SBP säger att jag ej kan få in motorcykeln med ursprungliga chassi nummret, utan måste göra ny reg. bes och det blir en -04:a ihop med chassinr som sitter på cykeln nu.(som ej är ett honda nr. alltså probs om man vill beställa delar osv...)

Nästa tekniker säger att jag måste göra en identitetskontroll och sedan en reg. bes, men att jag då får ta tillbaka ursprungliga chassi nr.


En på jobbet har en cykel som har köpt från försäkringsbolag som var utdömd.
Denna skaffade han en ny ram till, lämnade cykeln till auktoriserad mc verkstad som knackade in dom gamla nr, och sedan var det bara att besiktiga(ej reg. som jag förstod)


Man blir juh snurrig värre, när ingen myndighet kan svara på hur jag ska gå till väga..... :jisses
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
Idag strax efter kl 16 gled jag ut från besiktningen med godkänt på papperet :banana

Har tagit sin lilla tid men nu är det iallafall klart, och man får väl hoppas på att det blir en lång & fin höst så man hinner åka lite innan det är dags att ställa in för vinterförvaring.


/ Richard.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Grattis.

Som du säkert nu märkt så är det omöjligt att få svar på frågor av myndigheterna, ingen vet något och alla svarar olika.
 

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Tösse (Åmål)
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
Qwerty skrev:
Grattis.

Som du säkert nu märkt så är det omöjligt att få svar på frågor av myndigheterna, ingen vet något och alla svarar olika.


Tackar.


Jo tack det har jag nog märkt :huvet

Men nu på slutet så fick jag kontakt med en gubbe på bilprovningen som verkade vettig, så honom har jag pratat med hela tiden efter det.

Var även han som gjorde reg. besiktningen på cykeln idag.

Nu blir det snart en pizza för att fira.....ölen får vänta tills på lörd. kväll... :fyllisar
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Fan va skönt att den e klar nu.
Läste genom hela tråden och undrar om du
kommer göra samma sak vid nästa hojbyte : )?
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top