Regga och försäkra i annat land?

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
I och med EU så läste jag på ett sportbilsforum att det är populärt att regga och försäkra sina bilar i baltikum, detta för att hålla kostnaderna nere och tydligen är det ganska säkert ur ägarsynpunkt även fast det låter lite skumt.

detta låter ju högintressant för oss motorcyklister med tanke på vilket ocker som pågår hos försäkringsbolagen idag. (jaja det är en kontroversiell åsikt för vissa)

är detta en möjlighet, nån som vet mer?

kan man regga och försäkra en hoj i tex tyskland, sen köra med lungt sinne hela sommaren i sverige?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag är skeptisk. Tidigare gällde nedan info så har inget ändrats nyligen blir det nog svårt om du fast boende i Sverige.

"De svenska reglerna säger att om du är bosatt i Sverige och har en utlandsregistrerad bil ska du registrera bilen här inom sju dagar. Om du är EU-medborgare och tillfälligt vistas i Sverige får du köra med en utlandsregistrerad bil i högst ett år."

http://www.eu-upplysningen.se/faq/F...n-svenskregistrerade-bil-i-ett-annat-EU-land/
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
kan man regga och försäkra en hoj i tex tyskland, sen köra med lungt sinne hela sommaren i sverige?

Du får köra en vecka men sedan måste den bli svensk.
Ursprungskontroll, regbesiktning etc.....

Så, nej det går inte alls.

-"Med Zatzymüpparna gör det ju utan problem."

Jo, men det är olagligt och jag tror inte att de
tyska försäkringsbolagen är mer givmilda än
de svenska. Om du klotar i Sverige kan du ge
dig på att de inte betalar eftersom du körde olagligt.
Och om fabbo pilisen tar dig blir det böter.

Nä, skall du slippa den dyra försäkringen
finns det bara tre vägar att gå:

1. Köra 125-a fyrtakt.
2. Köra oförsäkrat.
3. Inte köra alls.

Solly!

:hej

/e
 

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
Man kan regga ett aktiebolag i t.ex. Baltikum och skriva fordonet på det. Räcker med typ 10000 kr i aktiekapital om jag minns rätt. Däremot innebär det ju att du konstant måste vara tillfälligt i Sverige, så det finns nog viss risk att åka dit.

Sen tror jag att denna lösning främst används för att smita undan olika skatter, typ trängselskatt. Jag vet inte om det funkar på motorcyklar, eller vad en mc-försäkring kostar för ett företag i dessa länder.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
eller vad en mc-försäkring kostar för ett företag i dessa länder.

Kolla framför allt vilkoren i försäkringen.
Är ganska säker på att de täckt upp för detta.

Så hur man än konstrar sig tror jag att det ändå slutar med
att det i praktiken inte är bättre än att köra oförsäkrat.
(Med alla konsekvenser det medför. :gnissla)

Baltuppläggen har väl mest handlat om
att köra dyrbil för oskattade firmapengar
samt skattesmitning i ren allmänhet? :rolleyes:

Trängselskatten är ju så låg att bara
de sjukligt snåla kan orka bry sig.

:hej

/e
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det vanligaste sättet hålla nere kostnaderna för ett fordon i Sverige är kanske att inte äga det själv?
http://www.sydsvenskan.se/malmo/farre-p-boter-betalas/
Men vänder man på saken. Står man som ägare till bara 1000 fordon och dessa fordons användare betalar in 600kr/månad (se sydsvenskans artikel) för att man står som ägare så har man nog råd köra själv med försäkrat & registrerat fordon på fritiden. Men det är nog risk för att affärsverksamheten och familjen tar all tid.
Ingen fritid. :mad:
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Man kan komma relativt billigt undan med enbart trafikförsäkring och ägarbyte varje säsong.

Är ju billigare att klota och laga hojen själv :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det måste ju vara rätt ljusskygga personer som låter registrera sina fordon i t ex Baltikum och äga dem via bolag? Det lär ju knappast vara på grund av försäkringar utan snarare med finansieringen och vad de kan äga och inte äga på pappret här hemma utan att skattemyndigheterna knackar på dörren.

Italienarna letar säkert efter den typen av kryphål för att komma runt sina nya lyxskatter på bilar båtar etc. Men här i Sverige är det knappast aktuellt. Det är ju inte ens dyrt att försäkra t ex en Ferrari. Den höga kostnaden är värdeminskningen samt ägandekostnaderna som är relaterat till att man brukar bilen.

Det enda som jag själv funderat på är "track day" försäkring via engelska bolag på bilen.
 
Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Kolla framför allt vilkoren i försäkringen.
Är ganska säker på att de täckt upp för detta.

Så hur man än konstrar sig tror jag att det ändå slutar med
att det i praktiken inte är bättre än att köra oförsäkrat.
(Med alla konsekvenser det medför. :gnissla)

Baltuppläggen har väl mest handlat om
att köra dyrbil för oskattade firmapengar
samt skattesmitning i ren allmänhet? :rolleyes:

Trängselskatten är ju så låg att bara
de sjukligt snåla kan orka bry sig.


:hej

/e

För mig är det en principsak. Jag tycker det är helt sjukt att man ska betala trängselskatt när men redan betalar fordonsskatt.
Jag är för trängselskatt om de slopar fordonsskatten eller skatten på soppan. Men i dagsläget? Bort med skiten!
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
För mig är det en principsak. Jag tycker det är helt sjukt att man ska betala trängselskatt när men redan betalar fordonsskatt.
Jag är för trängselskatt om de slopar fordonsskatten eller skatten på soppan. Men i dagsläget? Bort med skiten!

Systematiken känns dock väl igen :gnissla Först skatt på den stackars surt förvärvade lönen, sedan moms på allt du använder lönen till.
Någon upptäckte väl att det fanns några procent som inte var tingade av någon speciell skatt och "rättade till felet" helt enkelt...
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
För mig är det en principsak. Jag tycker det är helt sjukt att man ska betala trängselskatt när men redan betalar fordonsskatt.
Jag är för trängselskatt om de slopar fordonsskatten eller skatten på soppan. Men i dagsläget? Bort med skiten!

Så, du har alltså efter moget övervägande
kommit fram till att det är äGGsaCt lagom
med arbetsgivaravgift, begravningsavgift,
kyrkoskatt, kommunalskatt, moms
och fordonsskatt.

Men, att vid införandet av
nr 7 träder vissa principer in? :7peta

Själv tycker jag att endera betalar
man skatt, eller så skiter man i det.
Valet är fritt! :tummenupp

Att bara betala en del känns
däremot som att råna banken
men bara ta femhundring.

Du får fortfarande 8 år på Hinseberg,
men med skillnaden att damerna
fnissar bakom din rygg.
:tuttar :rolleyes:

:hej

/e
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Så, du har alltså efter moget övervägande
kommit fram till att det är äGGsaCt lagom
med arbetsgivaravgift, begravningsavgift,
kyrkoskatt, kommunalskatt, moms
och fordonsskatt.

Men, att vid införandet av
nr 7 träder vissa principer in? :7peta

Själv tycker jag att endera betalar
man skatt, eller så skiter man i det.
Valet är fritt! :tummenupp

Att bara betala en del känns
däremot som att råna banken
men bara ta femhundring.

Du får fortfarande 8 år på Hinseberg,
men med skillnaden att damerna
fnissar bakom din rygg.
:tuttar :rolleyes:

:hej

/e

Vem har sagt att jag inte betalar? Klart som fan att jag betalar om jag åker genom tullarna på avgiftsbelagd tid.
Jag har inte övervägt ett skit. Jag säger vad jag tycker.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Själv tycker jag att endera betalar
man skatt, eller så skiter man i det.
Valet är fritt! :tummenupp

Grejen är att det tankesättet skulle vara helt okej om de som väljer att inte betala skatt inte heller utnyttjar det som skatten finansierar.

I verkligheten känns det tyvärr som att det ofta är precis tvärtom.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Vem har sagt att jag inte betalar?
Ingen...tror jag i alla fall.....eller skrev jag så? Sorry! :3freak

Grejen är att det tankesättet skulle vara helt okej om de som väljer att inte betala skatt inte heller utnyttjar det som skatten finansierar.
I verkligheten känns det tyvärr som att det ofta är precis tvärtom.
Fast jag tycker inte att det ok.
Vi gnabbas bara om detaljerna tror jag. :sissy

Utan skatt har vi inget samhälle och utan
samhälle har vi väl typ Mogadishu ungefär. :näsblod

Betalar man skatt ingår dessutom både sex och Toblerone! :fakta

:hej

/e
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det måste ju vara rätt ljusskygga personer som låter registrera sina fordon i t ex Baltikum och äga dem via bolag? Det lär ju knappast vara på grund av försäkringar utan snarare med finansieringen och vad de kan äga och inte äga på pappret här hemma utan att skattemyndigheterna knackar på dörren.

Italienarna letar säkert efter den typen av kryphål för att komma runt sina nya lyxskatter på bilar båtar etc. Men här i Sverige är det knappast aktuellt. Det är ju inte ens dyrt att försäkra t ex en Ferrari. Den höga kostnaden är värdeminskningen samt ägandekostnaderna som är relaterat till att man brukar bilen.

Det enda som jag själv funderat på är "track day" försäkring via engelska bolag på bilen.

Precis...

Poängen med att starta bolag i baltikum och ha det som ägare på bilen är ffa att du slipper förmånsbeskattningen på tjänstebilar. Är du egenföretagare och vill ratta bil för en mille så är det ju förmånligt att låta bolaget köpa åket och ha som tjänstebil, slipper du då dessutom det minst sagt häftiga förmånsvärdet så är det dubbel bingo.

Fungerar jättebra ända tills SKV börjar undra om det inte finns bättre bilar för ett byggföretag än Ferrari 360.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Kolla framför allt vilkoren i försäkringen.
Är ganska säker på att de täckt upp för detta.

Så hur man än konstrar sig tror jag att det ändå slutar med
att det i praktiken inte är bättre än att köra oförsäkrat.
(Med alla konsekvenser det medför. :gnissla)

Baltuppläggen har väl mest handlat om
att köra dyrbil för oskattade firmapengar
samt skattesmitning i ren allmänhet? :rolleyes:

Trängselskatten är ju så låg att bara
de sjukligt snåla kan orka bry sig.

:hej

/e

Trängselskatten låg? Jag tycker tvärt om att den är åt helvete hög. Daskar ju lätt in 600 i månaden i trängselskatt, det är lika mycket som det kostar mig att helförsäkra en street triple eller liknande per år.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Trängselskatten låg? Jag tycker tvärt om att den är åt helvete hög. Daskar ju lätt in 600 i månaden i trängselskatt, det är lika mycket som det kostar mig att helförsäkra en street triple eller liknande per år.

Och jämför du med trampcykel blir det ännu värre! :rolleyes:

Jag tänkte mer på standardbilpendlaren i sin 15 månader gamla leasingvolvo.
Där ger trängselskatt en ganska marginell ökning.
I stället för 45kr/mil, hamnar man på runt 50kr/mil i totalkostnad.

Peanuts! :fakta

Vilket syns på trafikmängden, minskade inte mycket alls.

(Beräknat på 2000 mil om året och (var)daglig passage in & ut vid dyraste tiden.)

:hej

/e
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top