Regga offroadare som SM!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Tjaou!

Tänkte lite på detta.

Om jag köper en redan färdig kittad ombyggd tex XR650 med enbart SM fälgar/däck och inte får enduro/cross hjulen till hur ska man då gå tillväga på besiktningen?

Kan man regga den med SM hjulen dvs bara boka tid, köra dit och visa upp den och få nya papper på att där sitter andra dimensioner hjul på den?

//Padde

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Happ ingen vet.

Men jag vet nu, var precis som jag tänkte från början. Men var ute efter ren fakta så ringde bilprovningen.

Det ligger enkelt till så att det är bara boka tid- köra dit och typa den med dom hjulen (650;-) så skriver dom ut nya papper och fixar så den går lagligt så.

Kanske ett tips för er som tkr det är jobbigt att dra av/sätta på motard/enduro hjulen till varje besiktning. Det var MKT viktigt (anmäkte han på) att hastighetsmätaren visar helt korrekt då original (om det tex är vanlig wire) kan visa fel då man ju såklart ändrar dimensionerna på hjulen. Ett alternativ är ju cykeldator osv.

Nån kanske får nytta av det. :)

RobRas

Guest
Happ ingen vet.

Men jag vet nu, var precis som jag tänkte från början. Men var ute efter ren fakta så ringde bilprovningen.

Det ligger enkelt till så att det är bara boka tid- köra dit och typa den med dom hjulen (650;-) så skriver dom ut nya papper och fixar så den går lagligt så.

Kanske ett tips för er som tkr det är jobbigt att dra av/sätta på motard/enduro hjulen till varje besiktning. Det var MKT viktigt (anmäkte han på) att hastighetsmätaren visar helt korrekt då original (om det tex är vanlig wire) kan visa fel då man ju såklart ändrar dimensionerna på hjulen. Ett alternativ är ju cykeldator osv.

Nån kanske får nytta av det. :)

Ohh, man tackar för svaret!! Jag ska ändå göra en reggbesiktning snart så då kan jag lika väl låta motardhjulen sitta på!! =) Göttans, då kan jag ju boka tid idag!!

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Alltså även om hojen är helfordonsgodkänd eller vad d heter? Kan någon dessutom ge ett rakt svar vad bilprovningen anser om backspeglar på en helfordonsgodkänd hoj, måste man ha det? Kedjeskydd? Jag vet att d finns trådar om d men har hittils inte hittat nåt svart på vitt svar.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag besiktade min XR650-00 med Motardhjul utan att den var reggad med dom.
Besiktningsmannen såg fundersam ut och ringde sedan till tekniska kontoret eller vad han kallade det. Deras instruktion till honom var att provköra, om cykeln var ok så spelade hjulen ingen roll. Byte av hjul var att jämföra med att ha 17" på bilen när 15" är original.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Jag besiktade min XR650-00 med Motardhjul utan att den var reggad med dom.
Besiktningsmannen såg fundersam ut och ringde sedan till tekniska kontoret eller vad han kallade det. Deras instruktion till honom var att provköra, om cykeln var ok så spelade hjulen ingen roll. Byte av hjul var att jämföra med att ha 17" på bilen när 15" är original.

Mja kan säkert hända, då kan det också hända att dom en dag bara säger- "ah glöm det, tok fel dimensioner på hjulen, åk hem" och man har misst 3-400 spänn och får göra jobbet i vilket fall, ist kunde du slängt på 200:- till och fått den helt laglig så också. Vet man med sig att man alltid kommer ha hojen som motard tkr jag det känns bättre att ha det på papper också. Drygt att behöva köpa nya enduro hjul kanske för bes gubben har en dålig dag. För har du åkt på det en gång, så kollar dom ju det garanterat riktigt på den punkten på ombesiktningen.

Men ja kan säkert vara som du säger att dom inte bryr sig så mkt om saken. Men drygt om dom väl gör det engång.

bra.snyt

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 1998, Yamaha WR450 2004
jag ringde till bilprovningen å fick prata med någon på tekniska avdelningnen, han sa att de inte brydde sig. jag sa att det satt 21" fram och att jag hade tänkt köra med 17" och han sa att de bara var att besikta. läste någonstans att hastighetsmätaren inte får visa mindre än den verkliga hastigheten. kan det stämma att den inte måste visa exact?

MVH Micke

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
jag ringde till bilprovningen å fick prata med någon på tekniska avdelningnen, han sa att de inte brydde sig. jag sa att det satt 21" fram och att jag hade tänkt köra med 17" och han sa att de bara var att besikta. läste någonstans att hastighetsmätaren inte får visa mindre än den verkliga hastigheten. kan det stämma att den inte måste visa exact?

MVH Micke

Enligt svensk lag måste bilar visa mellan 5-10% för mycket på mätaren.

Alltså även om hojen är helfordonsgodkänd eller vad d heter? Kan någon dessutom ge ett rakt svar vad bilprovningen anser om backspeglar på en helfordonsgodkänd hoj, måste man ha det? Kedjeskydd? Jag vet att d finns trådar om d men har hittils inte hittat nåt svart på vitt svar.

Min hoj är helfordonsgodkänd, mailade bilprovningen och fick till svar att jag om jag skulle ändra däckdimensionerna var tvungen att ha intyg från tillverkaren att detta var avsett för hojen. Bla bla.... känns som man får olika svar varje gång. Ang kedjeskyddet så behöver du det enbart om hojen är reggad med passagerare.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...