Regga om till 25 kw

mk

...
Gick med
11 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
z750
Tjena, Är så att jag är 18 & ska börja övningsköra för A bergränsat kort.
Måste fixa mig en hoj på 25 kw. 0,16 kw / kg som ni kanske vet.
Men letar & letar kan inte hitta många färdig reggade hojar på blocket mc firmor osv.. Så tänkte hur dyrt / tidskrävande är det att köpa en "tung mc" & regga om den till mellanklass hoj. Tar gärna tips på nybörjar hojar!
Har lite vana på 2 hjul men inte allt för mycket.
 

stinky06

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
HD
Tjena, Är så att jag är 18 & ska börja övningsköra för A bergränsat kort.
Måste fixa mig en hoj på 25 kw. 0,16 kw / kg som ni kanske vet.
Men letar & letar kan inte hitta många färdig reggade hojar på blocket mc firmor osv.. Så tänkte hur dyrt / tidskrävande är det att köpa en "tung mc" & regga om den till mellanklass hoj. Tar gärna tips på nybörjar hojar!
Har lite vana på 2 hjul men inte allt för mycket.

Står att du har en cbr 600, varför inte bara strypa ner den?:va
 

mk

...
Gick med
11 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
z750
Står att du har en cbr 600, varför inte bara strypa ner den?:va
Regga mig nyss man va tvungen att skriva något ^^
Men det är en hoj jag är intresserad av ? nån som har nå att säga om den

Calle.s Bor uppe i luleå hitta 11 stycken på din sökning i norrland, ingen runt mitt pris, vilket är 30 papp
Men är inne på att köpa en Honda cbr 900RR & köpa en strypning, nån som som kan rekommendera det billigaste sättet att få den reggad som 25 kw
Har läst om färdiga strypningar, åka till firma & bänka den etc .. Men detta låter jävla dyrt :)
 

stinky06

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
HD
Regga mig nyss man va tvungen att skriva något ^^
Men det är en hoj jag är intresserad av ? nån som har nå att säga om den

Calle.s Bor uppe i luleå hitta 11 stycken på din sökning i norrland, ingen runt mitt pris, vilket är 30 papp
Men är inne på att köpa en Honda cbr 900RR & köpa en strypning, nån som som kan rekommendera det billigaste sättet att få den reggad som 25 kw
Har läst om färdiga strypningar, åka till firma & bänka den etc .. Men detta låter jävla dyrt :)

Färdiga strypingar som man köper kommer med ett intyg och behöver ej bänkas dock reg besiktigas :tummenupp men bara så du vet kommer en cbr 900 rr inte gå så bra med 25kw:gnissla
 

Grunk

Medlem
Gick med
12 Jan 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Tuono V4 -12
Regga mig nyss man va tvungen att skriva något ^^
Men det är en hoj jag är intresserad av ? nån som har nå att säga om den

Calle.s Bor uppe i luleå hitta 11 stycken på din sökning i norrland, ingen runt mitt pris, vilket är 30 papp
Men är inne på att köpa en Honda cbr 900RR & köpa en strypning, nån som som kan rekommendera det billigaste sättet att få den reggad som 25 kw
Har läst om färdiga strypningar, åka till firma & bänka den etc .. Men detta låter jävla dyrt :)

Som ja skrev innan, billigaste sättet är att köpa en strypsatts på mc kompaniet. går jätte fort att byta sen ner och besikta sen hem och plocka ur den igen. Så är de bara köra och ha med intyget att den är strypt:yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har läst om färdiga strypningar, åka till firma & bänka den etc .. Men detta låter jävla dyrt :)

Färdiga strypningar är jävligt smidigt om de över huvud taget finns att beställa till din hoj (och förutsatt att du kan montera dem själv), men firmajobb behöver inte bli så dyrt. Jag lät strypa min RD hos yamahacenter, och de tog 3000 kr för att strypa, bänka och skicka ut hojen med godkända monterings- ohc effektbevis att visa upp på regbesitkningen. Sen kostade själva regbesiktningen typ 800 kr eller vad det nu var... Tyckte att det var rätt ok. Så kör dig en hoj för 26 000 kr istället och stryp den för de 4000 som blir över så får du precis den hoj du vill ha med 25 kw:tummenupp Ett tips är dock att välja en lättkörd hoj så att du klarar konbanan med den. En sporthoj är oftast mer svårmanövrerad och svårare att hålla balansen på när det går långsamt så...;)
 

mk

...
Gick med
11 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
z750
Färdiga strypingar som man köper kommer med ett intyg och behöver ej bänkas dock reg besiktigas :tummenupp men bara så du vet kommer en cbr 900 rr inte gå så bra med 25kw:gnissla

Den är inte där för att stanna ^^

Men va tror ni om en Suzuki Rf 900r Den va dock bänkad till 139 hk. Kanske inte är det smidigaste att glida runt med
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
äh, tjöp min "25kw" så får du lite stålar över att köpa utrustning för :tummenupp
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Ett tips är dock att välja en lättkörd hoj så att du klarar konbanan med den. En sporthoj är oftast mer svårmanövrerad och svårare att hålla balansen på när det går långsamt så...;)

ELLER så lär han sig köra hojen han tänkt använda istället. Konbanan är verkligen inte svår bara man tar sig tid att öva.
Personligen anser jag att man borde klara konbanan med en hoj man använder i trafiken. Det är liksom lågvattenmärket.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
ELLER så lär han sig köra hojen han tänkt använda istället. Konbanan är verkligen inte svår bara man tar sig tid att öva.
Personligen anser jag att man borde klara konbanan med en hoj man använder i trafiken. Det är liksom lågvattenmärket.

Själv tycker jag att det är dumt att göra det svårare för sig än nödvändigt. Man kan hantera vilken hoj som helst (rent körmässigt, sen är ju inte alla rossi direkt...) väl ute i trafiken, men en del hojar är bra mycket svårare än andra just på konbanan. Och konbanan är, enligt mig, inget riktigt relevant test. Visst, du visar att du har balans och att du kan krypköra. Men har du någon gång sen du fick körkortet praktiserat något av det du hårdtränade inför konbanan på uppkörningen? Personligen föredrar jag att sätta ner fötterna och rulla hojen lite fram och tillbaka och runt i kring när det är trångt och man ska parkera/vända runt/någon annan krånglig liten manöver. Det går både snabbare och är bra mycket enklare än att "konbaneköra", och av denna anledning ser jag inga som helst problem med att köra upp med en enklare hoj än den man tänkt använda sen.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Själv tycker jag att det är dumt att göra det svårare för sig än nödvändigt. Man kan hantera vilken hoj som helst (rent körmässigt, sen är ju inte alla rossi direkt...) väl ute i trafiken, men en del hojar är bra mycket svårare än andra just på konbanan. Och konbanan är, enligt mig, inget riktigt relevant test. Visst, du visar att du har balans och att du kan krypköra. Men har du någon gång sen du fick körkortet praktiserat något av det du hårdtränade inför konbanan på uppkörningen? Personligen föredrar jag att sätta ner fötterna och rulla hojen lite fram och tillbaka och runt i kring när det är trångt och man ska parkera/vända runt/någon annan krånglig liten manöver. Det går både snabbare och är bra mycket enklare än att "konbaneköra", och av denna anledning ser jag inga som helst problem med att köra upp med en enklare hoj än den man tänkt använda sen.

Faktiskt övar jag lite nu och då på moment som konbanan. Om inte annat för att bättra på balansen och lära känna hojen.
Å andra sidan försöker jag alltid bättra på tekniken även om jag bara gör "vanliga" moment som att åka och handla. Alltid går det försöka tänka på placering, kurvtagning etc.
När det är dags att parkera, varför inte öva lite krypkörning?

Nu är jag långt ifrån någon gud på motorcykel. Men jag inbillar mig att det är betydligt lättare att göra framsteg om man övar.
Dessutom är sjukt mycket smidigare att vända utan att sätta ner fötterna på tunga hojar imo. Fast det hela kanske bottnar i att jag är väldigt resultatinriktad som person. Gör jag inga framsteg känns det så meningslöst att hålla på med det.

Så jo, jag försöker hålla kunskaperna i trimm så jag skulle klara konbanan. Eftersom jag inte anser det är så svårt egentligen. Detta trots jag själv nästan satt och lipade av ilska vid konbanan under dom första försöken inför A1-kortet (hade knappt kört moped innan).

Alla är vi olika.
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
En stryp satts 25 kW kostar 1795:- från http://www.mc-kompaniet.se/.
jätte lätt att byta och sen bara åka till besiktningen.


Bara å bara, jag fick lite strul vid besiktningen. Med mc-kompaniets strypsats. Dom tyckte inte det där häftet som följde med var ngt särskilt vettigt bevis. Men efter en bra stunds övertalande så lyckades ja få dom att gå med på det. Men jag skulle känna mig allt annat än säker om ja skulle göra om det på en annan hoj.

Bara bra att ha med i bakhuvudet... om man funderare på att fixa därifrån!

Reggade alltså om min gsxr600 -01 till 25kw.

-----------------------------------------------

Annars kanske det finns ngn firma som kan göra strypsats osv.. med bänkning.
Jag gjorde det förut på min xr600 , det blev ngn hundring dyrare med jobb och allting. då tillverkade han egna grejjer och trixade lite! Så alternativ finns det.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Faktiskt övar jag lite nu och då på moment som konbanan. Om inte annat för att bättra på balansen och lära känna hojen.
Å andra sidan försöker jag alltid bättra på tekniken även om jag bara gör "vanliga" moment som att åka och handla. Alltid går det försöka tänka på placering, kurvtagning etc.
När det är dags att parkera, varför inte öva lite krypkörning?

Nu är jag långt ifrån någon gud på motorcykel. Men jag inbillar mig att det är betydligt lättare att göra framsteg om man övar.
Dessutom är sjukt mycket smidigare att vända utan att sätta ner fötterna på tunga hojar imo. Fast det hela kanske bottnar i att jag är väldigt resultatinriktad som person. Gör jag inga framsteg känns det så meningslöst att hålla på med det.

Så jo, jag försöker hålla kunskaperna i trimm så jag skulle klara konbanan. Eftersom jag inte anser det är så svårt egentligen. Detta trots jag själv nästan satt och lipade av ilska vid konbanan under dom första försöken inför A1-kortet (hade knappt kört moped innan).

Alla är vi olika.

Har aldrig sagt att det inte är bra att kunna, balans och hojkontroll är aldrig något negativt. Dock menar jag att TS lika gärna kan köra upp på en enkel hoj eftersom uppkörningen är tillräckligt påfrestande utan att man dessutom ska behöva oroa sig för en svårmanövrerad hoj. Han lär inte vara en trafikfara på sin cbr, bara för att han körde upp med en gs500 liksom... Sen får han ju såklart öva vidare på egen hand där ute i trafiken och lära sig hantera sin hoj ordentligt, men så pass bra kontroll lär han iallafall ha på vilken hoj som helst att han klarar att framföra den i trafik utan att bli helt livsfarlig. Även om han kanske inte helt bemästrat konbanan med den ännu. Bara det jag menar:)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top