Regga om tung LB till lätt?

Connsann

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2011
Hoj
Honda CBR600F -89
Det är fortfarande så. Dock att man inte får B regga med dubbelmontage eftersom det är omöjligt att få ner berighetsindexet så lågt ner.
men om man ska regga en B bil till C kort så är det lite jobbigare. en godkänd hastighetes regulator måste man ha från 3,5 ton och uppåt oberående på årtal på bilen. bara den kostar dryg 12.000kr och så måste den installeras. sedan om det är cheva då så måste man beställa rätt papper från holland, om bilen är gammal. Om den är från 94-98 tror jag det var så beställer man från klintberg & Way. Annars chevrolet sverige.
Sedan så gäller ju självklart att det ska gå i papprerna som man beställer och att däckens berighets index räcker för nya totalvikten.

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Ställer en fråga som redan svarats på i tråden, men efter att ha googlat runt och hittat motstridiga uppgifter så blir jag lite osäker.

En Ford F250 Powerstroke 94:a som är c-reggad med en tjänstevikt på 2940 kg enligt transportstyrelsen.
Går den att regga om till:

Lätt lastbil? I så fall hur?

Personbil? I så fall hur?

Det viktiga är att den ska kunna köras på b-körkort.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Ställer en fråga som redan svarats på i tråden, men efter att ha googlat runt och hittat motstridiga uppgifter så blir jag lite osäker.

En Ford F250 Powerstroke 94:a som är c-reggad med en tjänstevikt på 2940 kg enligt transportstyrelsen.
Går den att regga om till:

Lätt lastbil? I så fall hur?

Personbil? I så fall hur?

Det viktiga är att den ska kunna köras på b-körkort.

När jag kollade för ca 2 årsedan så var det omöjligt.

Om totalvikten ifrån fabrik är över 3500 kg går det inte att regga om dom.
Kollade tillochmed att impotera en pickis ifrån tyskland som var reggad som lb där, men inte ens den hade man kunnat regga som lb i Sverige.'

Ni som har b reggade ''tunga'' fordon ska hålla hårt i dom!

Reglerna kan dock ha ändrats på senaste.

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
När jag kollade för ca 2 årsedan så var det omöjligt.

Om totalvikten ifrån fabrik är över 3500 kg går det inte att regga om dom.
Kollade tillochmed att impotera en pickis ifrån tyskland som var reggad som lb där, men inte ens den hade man kunnat regga som lb i Sverige.'

Ni som har b reggade ''tunga'' fordon ska hålla hårt i dom!

Reglerna kan dock ha ändrats på senaste.

Åfan, så inte ens till PB med däck som har max 3500 kg bärighetsklass alltså? Har suttit och kollat i pickistråden och habegäret växer för varje inlägg.

Det var nån som länkade till en nyare 7.3 superduty (men inlägget försvann pga serverbytet). Jäkligt fin, men jag är svag för årsm 94-97 som också ligger till lite bättre i pris.

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Härlig tråd.
Jag har hittat en Dodge Ram 2500 med enkelhytt och 8 fotsflak. Den är B-registrerad och får idag lasta 700kg på flaket. Finns det någon möjlighet att kunna få upp lastvikten till 1200kg och fortfarande ha den B- korts reggad?.

Tacksam för svar

Bifogat

• 056BB594-D9CA-4765-8D91-C4E484AA3EC0.jpeg
    056BB594-D9CA-4765-8D91-C4E484AA3EC0.jpeg
    139 KB · Visningar: 23

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Härlig tråd.
Jag har hittat en Dodge Ram 2500 med enkelhytt och 8 fotsflak. Den är B-registrerad och får idag lasta 700kg på flaket. Finns det någon möjlighet att kunna få upp lastvikten till 1200kg och fortfarande ha den B- korts reggad?.

Tacksam för svar
Plocka bort dragkroken?
Det var inte mycket man fick dra iaf. Inte ens med BE…märkligt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati