Regga Speed triple 1050 -05 till mellan

david1996

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 450 exc+exc-r 04/10
hej, är de någon som kan hjälpa mig att så jag kan köra denna på medelkort?

Speed triple 1050 -05

fyller 18 i vinter och kommer ta medelkortet då och verkligen kärat ner mig i den,
bor i Göteborg så om ni vet någon som kan fixa det så vore de toppen! kommer köra ostrypt :)

hitta ingen speciell del för denna fråga så hoppas de är rätt :)

MVH David
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Med de nya A2 reglerna så går detta inte. Hojen som skall strypas till 35kW får max ha 70kW. Speed triple 1050 har 96kW och är därmed ej godkänd. Du behöver tungt körkort för att köra denna maskin.

Noterade att du skrev att du skall köra ostrpyt, vad är det då du vill ha fixat?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu är din hoj för stark från början, men eftersom du ändå tänker köra ostrypt kan du ju lika gärna skippa att ta hojkort och lägga dom pengarna på soppa och däck istället. Du kommer ju ändå köra olovligt, inga försäkringar gäller osv.
 

david1996

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 450 exc+exc-r 04/10
hela grejen är att jag vill ha den strypt på pappret så man får köpa den av farsan :)

har även kolla på er6 (kawa) något att ha? lite mindre effekt i dem och inte lika brutala

då jag bor hemma så måste den stå som mellan i papprerna var rädd att den hade för mycket effekt original utförande :/


tack för snabba svar!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
hela grejen är att jag vill ha den strypt på pappret så man får köpa den av farsan :)

har även kolla på er6 (kawa) något att ha? lite mindre effekt i dem och inte lika brutala

Du får som sagt inte köra något med mer än 70 kw som ursprungseffekt på A2 oavsett, och det spelar ingen roll om det är strypt eller inte.
Ja, ER6 är markant mindre brutal. Om jag inte minns helt fel har den ju halva effekten av en S3, och en cylinder färre. Du får köra den på A2 däremot, och skillnaden strypt/ostrypt på en sån är inte sådär hemskt stor, så du kan lika gärna köra strypt på den och inte behöva tänka på att försäkringar eventuellt inte gäller vid olyckor och sånt.
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Ducati Monster, planetens råaste hoj, funkar på mellanklass(efter strypning förstås)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Köp en hoj som redan är färdigreggad, bort med stryptningen (om den inte redan är borta) och ut och bränn gummi :tummenupp
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Du vill alltså skenförsäkra en icke strypt hoj som strypt så att du skall kunna lura din farsa att du får köra den?

Låt oss säga att du lyckas med att lura din far. Du kommer nu köra på gatan med en hoj du inte har rätt att köra och som är felaktigt försäkrad. Om något skulle hända så kommer försäkringsbolaget vägra att stå för några kostnader över huvudtaget.

Antingen är du laglig och tar A2 körkort och sedan hittar du en hoj som ni stryper (vid behov) och försäkrar på korrekt sätt. Eller så skiter du fullständigt i allt vad lagar heter och kör utan körkort på en oförsäkrad hoj. Någon mellan variant känns inte riktigt lämpligt.

Frågan som du får ställa dig är, om något händer hur personligt ansvarig vill du vara? Tänk på att personskador är inte billigt.
 

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Är det alltså din farsas hoj du ska regga om och köpa eller vad är det du försöker komma fram till?
Som flera redan sagt så har Street triple mer än 70kW vilket betyder att även om du hittar en strypning ner till 35kW så får du fortfarande inte regga den som A2 hoj.

Sedan varför du ens skulle vilja köra med en hoj som försäkringsbolaget inte kommer betala något för om du drattar omkull (vilket inte låter så långt borta om du skulle åka runt på en street triple eftersom att du verkar skita i regler överhuvudtaget) och det i slutändan blir dina föräldrar som får stå för alla utgifter när du väl gör det.

Mitt tips, nöj dig med en av alla hojar man får köra på A2 och vänta tills du kan ta A med att skaffa en street.

Alla andra hojåkare kommer vara gladare på dig om du kör runt lagligt istället för att mata det stora trollet som kallas för staten med att alla på MC är blåsta och borde förbjudas totalt. :tummenupp
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du behöver inte strypa den för att få köpa den av din far. finns inga lagar om det alls. Kör hårt! Men du kommer aldrig kunna få köra den lagligt förens du har A oavsätt om du stryper eller inte. Försäkringen kommer bli svindyr på dig. Räkna med 20tusen kr / år i trafik eller något samt händer det någonting så är inte din försäkring värd en krona. du kommer få punga ut 10tusentals - 100tusentals kronor ur egen ficka.

Om du nu ändå skall vara rädd om hojen som du skrev, varför då ens köpa en sådan hoj? Du kommer ju ändå ALDRIG kunna utnyttja hästarna om du skall vara rädd om den. då kan du lika gärna köpa en riktig A2 hoj, ha den försäkrad och köra som du vill. Då kommer du ju kunna köra på samma sätt, du kommer lära dig att köra hoj på RiktigT och om något händer så har du en försäkring som täcker de skador du orsakar andra. om du nu inte har hel då det även täcker din hoj.

Köpa en stor tung mc som 18åring. Glöm det. Det finns vetenskapliga undersökningar som visar att hjärnan hos oss pojkar inte är hyffsat färdigutvecklad förens vid 25års ålder. och det är framförallt frontal-loben där riskmedvetenhet finns. De som du beskriver nu är precis så som en nästan 18 åring tänker. Jag tänkte likadant provkörde en gsxr 750 och blev livrädd. Började med en FZ6 på knappt 100hk och det tog ett litet tag innan jag slutade vara rädd för den vid fullgas. och då var jag ändå 22år och tog tung mc när jag var 21 (gamla systemet).

En Ducati monster eller kawa er6 med flera räcker gott o väl för att köra ihjäl sig på. Man behöver inte en stor tung mc för att lyckas med det. Dessutom så kan man göra det försäkrat :banana skämt o sido.

Skaffa en Riktig A2 hoj. Punkt slut, du kommer vara jätte nöjd tills du fyller 20 och går över till A (om du nu tar det när du är 18 år).
 

Tohey

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen
Om jag skulle suttit i din sits, skulle jag köpt en redan registrerad A2 hoj eller en hoj med max 70kW i ursprungseffekt och sedan strypt den till A2 kort.

Under dem 2 nästföljande år så fokuserar du på din körskicklighet och gå med i ex SMC och kör på bana några gånger så att du vid din 20 -årsålder är redo för nästa steg (dvs ta A-kort).

Som alla andra säger om du ändå ska köra med en speed triple 1050 så kan du lika gärna köra oförsäkrad och utan kort för försäkringen gäller inte ändå, och du åker dessutom på olovlig körning och om du skulle krocka så får du stå för alla omkostnader så som totalkvaddad hoj.

Finns många hojar som är tillräckligt potenta att köra som 18-åring trots A2 kort.

leta upp en hoj som du är intresserad utav och kolla på transportstyrelsen vilken ursprungseffekt den har och sedan hör med din lokala MC-verkstad om dem kan strypa den till ett A2 fordon.

https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx (Transportstyrelsen)

Jag själv är 22 år och har inte kört så mycket då jag också ska ta hojkort till sommaren, jag själv funderar på en Suzuki SV650 (begränsa till 35kW) för att sedan uppgradera mig till en R6 alt. GSX-R750 när jag har möjligheten att ta A-kort.

Lycka till med kortet och tag de lugnt på vägarna! Välj en hoj som du får lov att köra på istället (A2) det är ju trots allt bara 2 säsonger på mellankortet innan du kan köra upp för A-kortet :)
 
Last edited:

david1996

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 450 exc+exc-r 04/10
grabbar, kollat upp detta redan försäkring gäller har en högre självrisk på ca 7% hos trygghansa vid en olycka dem står ej för skador på mitt fordon ! men motpartens, denna risk är jag villig att ta, kört en strypt medel och va inget kul då kan man lika gärna cykla,
kört cross sen 12 år och testat flertal kompisar hojar, r6/fireblade/ktm 990, husaberg 650, honda 650 alla ostrypta, om detta är moraliskt fel eller itne skiter jag fullständigt i bara den står mellan i papprerna och fick svar på de så sluta vara moralkärringar nu :smasha

hur som helst så har jag kollat på er6 nu då dem verkar smidiga osv men går dem att leka med stegra osv? dem ser rätt små ut, känns inte så lätt att göra något roligt på dem.

jag har kollat på ducati men deras servicar är inget roligt alls..
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
grabbar, kollat upp detta redan försäkring gäller har en högre självrisk på ca 7% hos trygghansa vid en olycka dem står ej för skador på mitt fordon ! men motpartens, denna risk är jag villig att ta, kört en strypt medel och va inget kul då kan man lika gärna cykla,
kört cross sen 12 år och testat flertal kompisar hojar, r6/fireblade/ktm 990, husaberg 650, honda 650 alla ostrypta, om detta är moraliskt fel eller itne skiter jag fullständigt i bara den står mellan i papprerna och fick svar på de så sluta vara moralkärringar nu :smasha

hur som helst så har jag kollat på er6 nu då dem verkar smidiga osv men går dem att leka med stegra osv? dem ser rätt små ut, känns inte så lätt att göra något roligt på dem.

jag har kollat på ducati men deras servicar är inget roligt alls..

Problemet är att en triumphen kommer aldrig någonsin kunna stå mellan i pappret. Den har mer än 70kw. spelar ingen roll om du stryper den till 35kw eller mindre. Den uppfyller inte kriterierna.
Pluggar du dock ur en mellan hoj så gäller inte trafikförsäkringen alls. den gäller bara om det som står på pappret överensstämmer med verkligheten och så som jag hörde förr innan jag skaffade hoj var att försäkringsbolagen var rätt så ivriga på att försöka kolla upp alla 600cc sporthojar på "host 25kw" var strypta eller ej om de hände en olycka med dom, hur det är i dag? vet ej.
Samma sak gäller även mig, kör jag en strypt hoj på papper (trots jag har tung mc) och den är urpluggad så är jag lika körd som någon som kör en ostrypt hoj på mellankort. dock benådas jag ifrån olovlig körning. det är väl enda skillnaden.

Så vill du ha en försäkring du kan luta dig tillbaka på om något händer så måste du köra strypt. skall du ändå köra strypt så kan du lika gärna köpa en lättare mindre hoj o ha kul med. Skall du inte köra strypt köp vad du vill, skit i o försäkra. Du kommer ändå bara slänga pengarna i sjön för en försäkring som DU inte kan använda dig av.

påtal om ER6 så är den väl kanske liknande honda 650 du hade provkört, beroende på vad du har provkört. Skulle jag kunna tänka mig, har varken provkört den ena eller andra men hört mycket gott om båda.

Men som du säger, så länge det står mellan i pappret så är det fritt fram och försäkra, men efter du har pluggat ur den kan du lika gärna använda försäkringspappret som toa papper för det är ungefär så mycket det är värt.


Edit: skall du stegra, köp inte en sport mc. Köp en Motard eller något, betydligt lättare och mer förlåtande. Eller en ducati kanske skulle duga, bra med bottendrag.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top