Nu känner jag inte till så många, men du får gärna övertala mig då jag älskar 2taktens charm
Låg vikt, hög körglädje, utmanande effektregister, ingen "jag har liten keuwk" varning osv.
Nu känner jag inte till så många, men du får gärna övertala mig då jag älskar 2taktens charm
Om ni skulle uppskatta kostnaden för att regga en 125:a som mellan, vad skulle det hamna på då?
Nu känner jag inte till så många, men du får gärna övertala mig då jag älskar 2taktens charm
Liten volym ger möjligheten att göra en fysiskt liten motor, med inte så mycket metall i så blir den också lätt.
Relativt lite effekt och inte något monstervridmoment på lägre varv gör att växellådan kan dimensioneras mindre, återigen lägre vikt.
Dessa saker gör att ramen inte behöver klara att hålla i 75kg överviktig paddmotor, hojen blir lätt. Det gör att du kan ha ganska smala fälgar och däck och ändå bättre fäste än en 600
Titta på kurvfarter i racing tex, 125 har klart högre kurvfarter än 600or.
Liten volym ger möjligheten att göra en fysiskt liten motor, med inte så mycket metall i så blir den också lätt.
Relativt lite effekt och inte något monstervridmoment på lägre varv gör att växellådan kan dimensioneras mindre, återigen lägre vikt.
Dessa saker gör att ramen inte behöver klara att hålla i 75kg överviktig paddmotor, hojen blir lätt. Det gör att du kan ha ganska smala fälgar och däck och ändå bättre fäste än en 600
Titta på kurvfarter i racing tex, 125 har klart högre kurvfarter än 600or.
Jo visst förstår jag charmen och de tekniska fördelarna. Men jag är lite tråkig och har min hoj för att köra civiliserat ibland och då känner jag att småkubikens fördelar inte väger upp jämfört med nackdelarna.
Men det är jag
Men är man ute efter en lätt hoj så tycker jag att t.ex. RS250in lockar mer än en "mellanreggad" RS125a.
Skulle jag ha en hoj bara för att köra fort på kurviga (asfalts)vägar skulle jag nog välja en RS250. Men nu är inte fallet så, utan jag har andra krav.
Det manliga är att våga åka 50, 80 eller 125
Större cykel är pubertetsaktigt och misstolkas av de som vill bli män för att vara manligt.
Tycker att moppe tiden var den roligaste, men någon måste man inse att man kan inte puttra runt, tycker dock att två-takt är manligare än fyr-takt.
Skulle lätt köpa en 250 eller 500cc två taktare före än en 600 / 1000cc fyrtaktare
Nu har ju inte aprilia 125Rs byggts för att vara lätt och smäcker, den ska se ut som en stor hoj med alldeles för breda däck etc och så är den gravt överviktig... Men det är ju konstruktionsfel
Så vilken rekommenderar du?
Honda RS125
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |