registrera cross(motard) för gatbruk ?

spexan

sometime
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ingen (än)
hejsan, jag är ny här och undrar en sak..
Jag ska skaffa 125'a och vill gärna ha en motard..
Skulle gärna vilja haft en gasgas 125 SM men dom e ju ganska dyra.... :rolleyes:
Därför undrar jag om det går att regga o besiktiga en cross 125'a (motard) för gatbruk??

Tacksam för alla svar //jonas
 
Last edited:

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Den här frågan kommer en gång i veckan.

Ja det går att få den i skick att klara en regbesiktning. Men det är mycket jobb!

Och jobbet försvinner inte när den äntligen blivigt besiktigad och godkännd. Det är mycket skruvande med crossmaskiner.
 

spexan

sometime
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ingen (än)
okej, undrar om det e värt det :crash ...
(btw: sorry, visste inte att det va så många som frågade det hela tiden)..
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
spexan skrev:
okej, undrar om det e värt det :crash ...
(btw: sorry, visste inte att det va så många som frågade det hela tiden)..

Jag var en av dom som var inne på samma spår från början, men ångrade mej o de e ja glad för... köp dej en vanlig offroad-125:a. Typ Honda CRM 125, Kawwa KDX/KMX

Först o främst är det en hel del jobb bara för att få den besiktigad.. det är inte bara lampor som ska på, du ska ha på hastighetsmätare, kontrollampor, sen ska du få ner ljudet så den inte låter så jävligt, sen måste du ha nya däck för crossdäck är inte godkända :crash

Sen får du mecka me den jävligt ofta för det är en crossmotor d.v.s rejält trimmad..
 

spexan

sometime
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ingen (än)
SkorvKalle skrev:
Jag var en av dom som var inne på samma spår från början, men ångrade mej o de e ja glad för... köp dej en vanlig offroad-125:a. Typ Honda CRM 125, Kawwa KDX/KMX

Först o främst är det en hel del jobb bara för att få den besiktigad.. det är inte bara lampor som ska på, du ska ha på hastighetsmätare, kontrollampor, sen ska du få ner ljudet så den inte låter så jävligt, sen måste du ha nya däck för crossdäck är inte godkända :crash

Sen får du mecka me den jävligt ofta för det är en crossmotor d.v.s rejält trimmad..



Att man får mecka mycket har jag inget emot..
Och lampor,däck,kontrollampor är inget större problem..
Men som sagt, en cross låter rätt mycket, finns det några hyfsat enkla sätt att få ner ljud nivån ??
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
spexan skrev:
Att man får mecka mycket har jag inget emot..
Och lampor,däck,kontrollampor är inget större problem..
Men som sagt, en cross låter rätt mycket, finns det några hyfsat enkla sätt att få ner ljud nivån ??

du lär få sätta en strypning i ljuddämparen för att få ner effekten när du reggar den, sen får du trycka in massa ljuddämparull i ljuddämparen
 

spexan

sometime
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ingen (än)
Okej.. tack för dessa svar..
Fast en cross har väl ganska mycke mer effekt än vad som är tillåtet också ?
 
Last edited:

spexan

sometime
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ingen (än)
Nisse Järnet skrev:
Därför måste du strypa den :) Sååå jävla svårt är det ju inte.

positift ;) ..
Hur stryper man en cross på lättast sätt då?


btw: Nisse Järnet, sätt dina filmer och du är sjuk!! :tummenupp
 
Last edited:

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
SkorvKalle skrev:
du lär få sätta en strypning i ljuddämparen för att få ner effekten när du reggar den, sen får du trycka in massa ljuddämparull i ljuddämparen
Att tillverka en strypning som ger max 11kw kan ju bli kul också. Sen lär han bänka hojen.
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
spexan skrev:
Varför skulle jag bänka en 125'a ? :rolleyes:
En lätt mc får bara ha 11kw (ca 15 hästkrafter eller däromkring) och crossen har en del mer. För att få den godkännd som lätt mc så måste du alltså strypa den. Och inte finns det väl några strypningar till en cross att köpa? Ne så därför måste du tillverka en egen strypning (eller lämna i det och låta någon annan göra det). Och för att få bevisat att strypningen inge ger mer effekt än 11kw så lär du bänka den.
 

AlpinA

öhh..
Gick med
26 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kommer
När ja reg besiktiade min hojj så hade jag bara satt dit ett litet trottel stop och kopplat ur den variabla avgasporten. den gick igenom besiktningen, dom provkörde den bara o kollade typ lysena o alla papper o så. den hade garanterat över 11 kw.
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
AlpinA skrev:
När ja reg besiktiade min hojj så hade jag bara satt dit ett litet trottel stop och kopplat ur den variabla avgasporten. den gick igenom besiktningen, dom provkörde den bara o kollade typ lysena o alla papper o så. den hade garanterat över 11 kw.
Jo men det är skillnad på en Mito och en cross som inte ens är gjort för att gå på gata.
 

spexan

sometime
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ingen (än)
Out_Spinner skrev:
En lätt mc får bara ha 11kw (ca 15 hästkrafter eller däromkring) och crossen har en del mer. För att få den godkännd som lätt mc så måste du alltså strypa den. Och inte finns det väl några strypningar till en cross att köpa? Ne så därför måste du tillverka en egen strypning (eller lämna i det och låta någon annan göra det). Och för att få bevisat att strypningen inge ger mer effekt än 11kw så lär du bänka den.

Förlåt mig :rodnar ... Tack för infot också.. :) (jag är ingen höjdare på strypningar)
 

spexan

sometime
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ingen (än)
Som jag skrev innan undrar jag om det finns några/något märke(n) på crossar (125'or) som kräver mindre service o pill?? :(
t.ex. på de större modellerna, då husaberg kräver bra mycket mer än KTM och Honda..
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
spexan skrev:
Som jag skrev innan undrar jag om det finns några/något märke(n) på crossar (125'or) som kräver mindre service o pill?? :(
t.ex. på de större modellerna, då husaberg kräver bra mycket mer än KTM och Honda..

Om du tyckte en GasGas SM125 e dyr. Så skulle jag rekommendera dig att lägga ner projektet att bygga om en cross oxå! Det blir INTE billigt! Gör som SkorvKalle sa o köp dig en offroad som e klar att köra på väg direkt istället. T.ex. en CRM väldigt fin cykel det vettu :tummenupp
 

spexan

sometime
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ingen (än)
Poffer skrev:
Om du tyckte en GasGas SM125 e dyr. Så skulle jag rekommendera dig att lägga ner projektet att bygga om en cross oxå! Det blir INTE billigt! Gör som SkorvKalle sa o köp dig en offroad som e klar att köra på väg direkt istället. T.ex. en CRM väldigt fin cykel det vettu :tummenupp

Jo, jag har kollat på lite olika "färdiga" crossar..
Hur är CRM'en att köra osv? försäkring?
Sen då att jag personligen inte tycker att den e så jätte snygg :( .. men har bara sätt den på bild, kanske ändrar mig när man ser en IRL.. :)
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top