Registrera KTM 380

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
KTM 625 sxc
Har läst runt i flera olika forum angående landsvägsregistrering av hojar som endast är registrerade för enduro. Något som är helt klart är att vägen är lång och svår enligt framförallt Philsson försök. Jag skulle dock gärna försöka bara man vet att det är möjligt.

Det är en KTM 380 exc som jag är riktigt sugen på att landsvägsregistrera. Jag har ringt KTM och dom kunde skicka COC-papper på en sån bara den var av årsmodell -00 och framåt, om den skulle vara en -04 och framåt så skulle det tydligen vara väldigt enkelt med att få den registrerad. KTM kan inte garantera att den går att göra landsvägsregistrerad.

Eftersom att KTM 380 exc slutades göra efter -01 så finns det bara två årsmodeller som kan göra projektet möjligt, dvs -00 och -01.

Nu kommer jag till mina frågor:

Eftersom hojen inte finns som landsvägsregistrerad modell, tror ni det är möjligt att genomföra projektet då?

Hur fungerar det med ljudkrav och effektkrav? Finns det med i COC-intyget?

Vad jag har förstått så ska hojen göras laglig med lampor och allt. Sedan behövs ett COC-intyg och ett vägningsdokument. Vad är det mer som behövs och hur går man till väga?

När jag har läst Philssons inlägg så har jag förstått att man måste få bekräftat på papper att hojen är återställd till COC-intyget. Hur och vart kan man få sådant bekräftat?

Skriv gärna ner allt viktigt som man behöver tänka på för att göra projektet möjligt.

Jag hoppas att jag kan få många tips och ideér från folket här på sporthoj både från Phillson och andra som har koll på hur man går tillväga:tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Iom att du läst på rätt mycket i ämnet så kan jag resumera lite om vad och hur du fixar detta.

Först och främst. COC intyget är LIVSVIKTIGT för att du ska lyckas och det för en rimlig summa. COC innebär att du redan har ursprungsintyg (fordonsregistret) och godkända krav för bland annat buller, avgas och bromsar (gäller den serietillverkningen). Är hojen E reggad har du där oftast redan fullt ursprungsintyg.
Notera att inte alla hojar av en viss modell och år har COC per automatik. För just Husaberg 00 som jag registrerade var skaran liten av hojar som hade COC papper, detta som sagt iom att det bara är vissa serier som är godkända.
En till varning är att det kan finnas COC till hojen för E regg. Alltså, tro inte att allt är lungt för att den har COC utan kika om det är för E eller LV regg.
Tillsammans med COC behöver du ett CE typgodkännande intyg. Detta ska du egentligen få ut i samband med COC dokumentet. Försäkra dig om att du får det också då du kommer behöva det på besiktningen.

Sedan är det bara att fixa fram ett återställningsintyg där det står beskrivet att din hoj är återställd till sitt ursprungliga och CE typgodkända utförande enligt COC.
Vad COC intyget innehåller vet oftast inte ens tillverkaren själva förutom de uppgifter som står tydligt såsom till ex bullernivå, vikt, hjuldimensioner mm. Du får ta kontakt med vägverket om det råder ovisshet om till ex avgashalterna och vilka instrument mm som sitter på hojen. Då den är COC godkänd är den därmed även helfordonsgodkänd och du måste använda dig utav originaltillbehör gällande till ex hastighetsmätare, blinkers, lysen osv.
Återställningsintyget kan ingen utfärda lagligt förutom KTM själva i Österrike då dom är de ända som innehaver licens för just detta, men som tur är så är detta inget VV bryr sig om sålänge det är en verkstad som skrivit pappret.

Du kan även komma att behöva ett vägninsintyg om de inte har våg på bilprovningen dit du åker. Men har du tur så nöjer de sig med uppgifterna som står i papprerna.

Lycka till.

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
KTM 625 sxc
Tack för ett bra svar.

Ringde KTM nu på morgonen för att höra om COC- och CE- intyg. Denna gång fick jag prata med en person som var mer insatt än förra gången jag ringde och fick därför ett helt annat svar. COC finns på alla KTM -00 och framåt utom 380:in. Utan COC så blir projektet nästan omöjligt att genomföra och därför krossades den drömmen.

Lite trist när man verkligen har inriktat sig på något, men inte så mycket att göra åt saken:(

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC
om den finn utomlans kan du ju köpa en i tex italien och sen ta hem den till sverige.

det är tydligen så dom gör för att få tex yamahas raptor 660 väg godkänd i sverige.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Har du provat att köra en 380 på vägen? Jag kan inte ens förstå varför man vill landsvägsregga en tvåtaktsenduro/cross. Jag tycker inte ens det är roligt att framföra nåt med den motorkaraktären på nåt annat ställe än det den är avsedd för. Jag skulle skaffa en fyrtaktare att köra med på vägen istället.

Men det är ju min åsikt.

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Lite trist när man verkligen har inriktat sig på något, men inte så mycket att göra åt saken:(

Kör som du gjort förut och var glad, så länge du har ljus och allt fungerandes är det ingen som bryr sig ändå.
En 380 är ingen touringmaskin ändå som sagt...

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Har du provat att köra en 380 på vägen? Jag kan inte ens förstå varför man vill landsvägsregga en tvåtaktsenduro/cross. Jag tycker inte ens det är roligt att framföra nåt med den motorkaraktären på nåt annat ställe än det den är avsedd för. Jag skulle skaffa en fyrtaktare att köra med på vägen istället.

Men det är ju min åsikt.

Okej då vet vi vad du tycker, han kanske tycker att 2-t är kul att framföra på gata?

EDIT: Iochmed att han har tagit fram så mycket info, och verkligen försökt få den registrerad så tror jag han vet vad han ger sig in på.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Okej då vet vi vad du tycker, han kanske tycker att 2-t är kul att framföra på gata?

EDIT: Iochmed att han har tagit fram så mycket info, och verkligen försökt få den registrerad så tror jag han vet vad han ger sig in på.

Ja men det är skillnad på 2-takt som är avsett för gata och 2-takt som är avsett för nåt helt annat. Jag är mest förundrad över varför man vill lägga ner en massa energi på nåt som är långt ifrån optimalt och antagligen inte kommer vara speciellt roligt att använda i jämförelse med en hoj som är avsedd för gatåka.

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
KTM 625 sxc
Eftersom många funderar på varför jag vill ha en registrerad stor två-taktare så ska jag svara på era spekulationer.

Jag tycker det är roligt att köra i skog, på grusvägar, crossbanor och på andra ställen där det finns varierbar terräng, gärna med stora motorer. Med en registrerad hoj så kan du köra precis vart du vill (nästan) och slippa oroa dig hela tiden, syftar då mest på grusvägar.

Jag vil ha en registrerad hoj enbart för att köra lagligt. Om det är något jag har lärt mig under årena så är det att 2-taktsljud drar till sig väldigt mycket uppmärksamhet. Vårat garage ligger i närheten av en polisstationen, därför skulle jag aldrig köra om inte hojen var "laglig" som jag sitter på.

Om man har en registrerad maskin så behöver man aldrig tänka på en massa problem man skulle få om man blir stannad av polis, jag undviker gärna dom riskerna.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Ja men det är skillnad på 2-takt som är avsett för gata och 2-takt som är avsett för nåt helt annat. Jag är mest förundrad över varför man vill lägga ner en massa energi på nåt som är långt ifrån optimalt och antagligen inte kommer vara speciellt roligt att använda i jämförelse med en hoj som är avsedd för gatåka.

Kul projekt, villa ha nåt att göra, kunna ta sej till endurospår etc.
Jag kan förstå han.
Folk kör ju med EXC och husaberg på gatan, dom är väl inte riktigt avsedda för gata?

Roligt kan det nog vara hur som helst ;)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Lyfter en gammal tråd lite, då min 380 SX -00 mest samlar damm sen jag skaffa YZ så hade det vart väldans skoj att regga den, även om så bara e-reg så man iaf kan använda den "halvlagligt"

Nån som har koll på vad som behövs och hur man går till väga? notera att det är en 380sx jag sitter med inte en exc.

och till sNajgel, om han nu fortfarande är aktiv ;) har DU nånsin kört en ktm 380? låter som du jämför den med en utsleten 125cc, 380'n är stark redan från tomgång och har massivt mellanregister, hur kan det INTE vara skoj på gata?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Lyfter en gammal tråd lite, då min 380 SX -00 mest samlar damm sen jag skaffa YZ så hade det vart väldans skoj att regga den, även om så bara e-reg så man iaf kan använda den "halvlagligt"

Nån som har koll på vad som behövs och hur man går till väga? notera att det är en 380sx jag sitter med inte en exc.

och till sNajgel, om han nu fortfarande är aktiv ;) har DU nånsin kört en ktm 380? låter som du jämför den med en utsleten 125cc, 380'n är stark redan från tomgång och har massivt mellanregister, hur kan det INTE vara skoj på gata?

Sedan denna trådens födelse så har där tillkommit regler om avgasrening som omöjliggör nyregistrering av äldre fordon. Så lättast blir att leta reda på en uppsättning papper från en annan KTM EXC förslagsvis EXC250 som är landsvägsreggad och flytta över identiteten.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Åker själv runt på en gatreggad 380 :tummenupp

Eller rättare sagt en 300 med alla 380 motordelar på.

Lättast för dej är att köpa en lv reggad ktm 250-300 mellan 98-02.
Sen skruvar du på dina 380 prylar på den hojen och sätter dit 250-300 prylarna på din gamla hoj och säljer den igen.

moddlaren

Guest
Hej

allting går jag regade ju in min yz250wr 1992 som motard o fick den godkänd o det är absolut inga problem o köra med en 2T på väg min rullade dryga 600 mil förra sommaren o kommer nog få rulla lika mycket i år,, Den får dock ett syskon min yz360ÖHLIN/NOLEEN alu blir snart klar med bes o allting, så i år är det 2 bestar som skall rastas mycket:)

tog en yz450f ram med papper o fixade om ramen så att den gamla yz250 motorn passar i och fälgar från gasgas 450 passar perfekt på yzf450 09 o uppåt med distanser o axlar. så på bara 2T rules :fakta

mvh

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Hej

allting går jag regade ju in min yz250wr 1992 som motard o fick den godkänd o det är absolut inga problem o köra med en 2T på väg min rullade dryga 600 mil förra sommaren o kommer nog få rulla lika mycket i år,, Den får dock ett syskon min yz360ÖHLIN/NOLEEN alu blir snart klar med bes o allting, så i år är det 2 bestar som skall rastas mycket:)

tog en yz450f ram med papper o fixade om ramen så att den gamla yz250 motorn passar i och fälgar från gasgas 450 passar perfekt på yzf450 09 o uppåt med distanser o axlar. så på bara 2T rules :fakta

mvh

Då har du alltså inte registrerat din 250 utan en 450 som du gjort i ordning med en 250-motor, eller hur?

moddlaren

Guest
Då har du alltså inte registrerat din 250 utan en 450 som du gjort i ordning med en 250-motor, eller hur?

HUPP

ursäkta sent svar,, men visst blir det som du säger det är ju en redan befintlig 450 som fått en 250 motor så det kanske inte riktigt går att gämföra.

mvh

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...