Reglemente för 250 SP

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tror ingen riktigt publicerat reglementena på näten. Det kommer i pappersform med licensen som sagt. Dock brukar vissa ändringar i reglementena ibland står i de pdf som kommer från sektionsmöten.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Tror ingen riktigt publicerat reglementena på näten. Det kommer i pappersform med licensen som sagt. Dock brukar vissa ändringar i reglementena ibland står i de pdf som kommer från sektionsmöten.

Det låter som om jag får ringa SVEMO och be dem faxa reglementet för 250 SP.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Nyteknik skrev:
Det låter som om jag får ringa SVEMO och be dem faxa reglementet för 250 SP.

Jag pröjsade 55:- för mitt. Så för att få lite valuta för pengarna så är du välkommen att ställa dina specifika frågor om 250 SP så ska vi se om jag klarar att svara.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
håkanolsson skrev:
Jag pröjsade 55:- för mitt. Så för att få lite valuta för pengarna så är du välkommen att ställa dina specifika frågor om 250 SP så ska vi se om jag klarar att svara.

Hyvens!

Som sagt: jag undrar vad som står skrivet om vad som gör en modell godkänd för att tävla i klassen. Kan en modell som ej har importerats till norden av generalagent vara ok? Dispens...?
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Nyteknik skrev:
Hyvens!

Som sagt: jag undrar vad som står skrivet om vad som gör en modell godkänd för att tävla i klassen. Kan en modell som ej har importerats till norden av generalagent vara ok? Dispens...?
Den måste väl ha tagits in av en nordisk importör.. dessutom har jag för mig att det måste vara rätt årsmodell som har importerats också(importerades en hoj 95-97 får du inte köra med en 94/98a...) Men snacka me Lodnert han ger säkert dispans om du har en schysst hoj ;)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
kajlyl skrev:
Den måste väl ha tagits in av en nordisk importör.. dessutom har jag för mig att det måste vara rätt årsmodell som har importerats också(importerades en hoj 95-97 får du inte köra med en 94/98a...) Men snacka me Lodnert han ger säkert dispans om du har en schysst hoj ;)

Om det är upp till honom verkar det inte vara något problem. Han var tydligt uppmuntrande inför mina tankar att köra 400 fyrtakt. Men det skulle kännas lite kymigt att efter en lång vinter av förberedelser, inköp, licens etc. vara helt beroende av någons välvilja för att få starta. Och visar sig hojen duglig kan man ge sig fan på att det kommer protesteras högljutt från 250-förarna. Vore intressant att veta om och när Liten Debutant kommer att köras.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Även om hojjen kan konkurera med apriliorn så kommer inte du kunna konkurera med förarna på ett bra tag, så de e nog lungt ;)
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Nyteknik skrev:
Hyvens!

Som sagt: jag undrar vad som står skrivet om vad som gör en modell godkänd för att tävla i klassen. Kan en modell som ej har importerats till norden av generalagent vara ok? Dispens...?




3.5 SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR STANDARD REGLEMENTE

3.5.1 I standardklassen tillåts endast serieprod. MC som saluförs i Sverige, Danmark, Norge o Finland som går att köpa via återförsäljare eller importör o är tillgänglig för allmänheten.

3.5.1.2 Klasser som körs enl standardreglemente:

125 STD junior
250 Sportproduktion
600 STD 4cyl/max 600cc
750 2cyl max 750cc

3.5.3 MC skall vara i det orginalskick för allmän landsvägskörning. Orginalskick ska kunna styrkas med hjälp av reservdelskatalog, typintyg eller verkstadsbok av föraren.

(sedan finns en massa som man får/skall ändra utöver ovan)



3.5.4 Endast MC från homologiseringslista (kallas den för "homo-listan" ?) framtagen av Svemo, DMU, NMF o SML får användas.


Men man måste läsa alla undantag etc för att få hela bilden. Hittar inget om dispens (har inte letat heller) Tog mig vatten över huvudet tror jag. Beställ reglementet från SVEMO!

/h
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Nyteknik skrev:
Om det är upp till honom verkar det inte vara något problem. Han var tydligt uppmuntrande inför mina tankar att köra 400 fyrtakt. Men det skulle kännas lite kymigt att efter en lång vinter av förberedelser, inköp, licens etc. vara helt beroende av någons välvilja för att få starta. Och visar sig hojen duglig kan man ge sig fan på att det kommer protesteras högljutt från 250-förarna. Vore intressant att veta om och när Liten Debutant kommer att köras.


Du behöver nog inte vara rädd för det... Det finns några riktigt snabba killar i klassen! Och tjej!


/J
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
håkanolsson skrev:
3.5 SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR STANDARD REGLEMENTE

3.5.1 I standardklassen tillåts endast serieprod. MC som saluförs i Sverige, Danmark, Norge o Finland som går att köpa via återförsäljare eller importör o är tillgänglig för allmänheten.

3.5.1.2 Klasser som körs enl standardreglemente:

125 STD junior
250 Sportproduktion
600 STD 4cyl/max 600cc
750 2cyl max 750cc

3.5.3 MC skall vara i det orginalskick för allmän landsvägskörning. Orginalskick ska kunna styrkas med hjälp av reservdelskatalog, typintyg eller verkstadsbok av föraren.

(sedan finns en massa som man får/skall ändra utöver ovan)



3.5.4 Endast MC från homologiseringslista (kallas den för "homo-listan" ?) framtagen av Svemo, DMU, NMF o SML får användas.


Men man måste läsa alla undantag etc för att få hela bilden. Hittar inget om dispens (har inte letat heller) Tog mig vatten över huvudet tror jag. Beställ reglementet från SVEMO!

/h


Tack! Tolkningen av texten ovan går att göra på många sätt. Ett är att vilken modell som helst är ok eftersom "importör" kan vara vilken privatperson som helst. Finns homologiseringslistan bland dina papper?
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Föresten, hur f_n ska man kunna köra 400 i 250 SP? Det finns ju

A-förare

Sportprod 126-250cc 2-t
Sportprod 251-400cc 4-t


EDIT:

Det finns en klass som heter


(B-förare)

"400" 251-400cc o ingen takt-begränsning
 
Last edited:

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Nyteknik skrev:
Tack! Tolkningen av texten ovan går att göra på många sätt. Ett är att vilken modell som helst är ok eftersom "importör" kan vara vilken privatperson som helst. Finns homologiseringslistan bland dina papper?

Det finns kanske något prejudikat som styr detta ?? Ingen lista.

/h
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Var lugn, det kommer inte hända :rolleyes: :rofl

Du har förstås rätt. Men motsatsen vore grymt kul. Alla begriper ju dock att det kräver en förare av guds nåde för att oroa Aprilia-förarna. Vilket gör det tacksamt att köra 400. Ingen förväntar sig något annat än att man kommer sist. :yoparty
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
håkanolsson skrev:
3.5 SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR STANDARD REGLEMENTE

3.5.1 I standardklass tillåtes endast serieprod. MC som saluförs i Sverige, Danmark, Norge o Finland som går att köpa via återförsäljare eller importör och är tillgänglig för allmänheten.




Nyteknik skrev:
Tack! Tolkningen av texten ovan går att göra på många sätt. Ett är att vilken modell som helst är ok eftersom "importör" kan vara vilken privatperson som helst. Finns homologiseringslistan bland dina papper?


Den "tolkningen" går tyvär inte hem med resten av meningen! Den ska ha varit saluförd i Sverige, Danmark, Norge eller Finland! OCH tillgänglig för allmänheten!

Om du skulle kunna "tolka" det som att vilken mc som helst är tillåten bara den är importerad av vem som helst så skulle meningen sett ut så här kanske?:
I standardklass tillåtes endast vilken som helst serieproducerad MC som importerats... osv.

Skulle va konstigt om man "endast" fick tävla med vad som helst!?
Och att hojen importerats är ju självklart eftersom vi tävlar med motorcyklar som inte är tillverkade i landet. Men sålda av återförsäljare/importör för allmänheten i något nordiskt land.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
Den "tolkningen" går tyvär inte hem med resten av meningen! Den ska ha varit saluförd i Sverige, Danmark, Norge eller Finland! OCH tillgänglig för allmänheten!

Om du skulle kunna "tolka" det som att vilken mc som helst är tillåten bara den är importerad av vem som helst så skulle meningen sett ut så här kanske?:
I standardklass tillåtes endast vilken som helst serieproducerad MC som importerats... osv.

Skulle va konstigt om man "endast" fick tävla med vad som helst!?
Och att hojen importerats är ju självklart eftersom vi tävlar med motorcyklar som inte är tillverkade i landet. Men sålda av återförsäljare/importör för allmänheten i något nordiskt land.

Frågeställningen är troligen akademisk eftersom det verkar möjligt att få dispens.
 
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top