Reglemente för 250 SP

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
min tolkning av detta som står här är att du får ställa upp med en 400 4t på endagars b-tävlingarna i samma klass som offkeff ställer upp med sin 250 racer rookie 400 men under sm helgerna så är det 250 sp som gäller och eventuellt kanske du får dispens att ställa upp där med en 400 4t

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kan va möjligt att få dispans!? Du skulle isf bli först med att få godkännt att få använda annan hoj än vad reglementet tillåter!

Tidigare har dispans godkänts till tex att få använda 17 tums RGV 91-93 bakhjul på RGV 89-90 som har 18 tum orginal för att kunna ha reglementsenlig dimension. Och snabbgas har oxå blivit godkänt till dom som sökt att få använda d trots att det inte är en orginaldel. (vet inte vilket skäl som uppgavs för att få den dispansen..)

Å andra sidan har förare blivit diskade för att dom kört utan framskärm, något som inte direkt står att man inte får köra utan, men som hamnar under det att det inte står nånstans att man får ta bort den.

Vilka hojar som man får använda står ju faktiskt ganska så klart i reglementet..

Finns risk att den som eventuellt ska godkänna dispansen kan ge avslag om han läser igenom reglementet..

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
moto-gg skrev:
min tolkning av detta som står här är att du får ställa upp med en 400 4t på endagars b-tävlingarna i samma klass som offkeff ställer upp med sin 250 racer rookie 400 men under sm helgerna så är det 250 sp som gäller och eventuellt kanske du får dispens att ställa upp där med en 400 4t

Ingen behöver dispens för att köra 400 i 250 SP. Klassen är ju öppen för både 250 och 400. Däremot kan man behöva dispens för att köra en modell som inte har importerats av generalagent. Att köra 400 i samma race som 250 racer verkar rätt meningslöst.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Ingen behöver dispens för att köra 400 i 250 SP. Klassen är ju öppen för både 250 och 400. Däremot kan man behöva dispens för att köra en modell som inte har importerats av generalagent. Att köra 400 i samma race som 250 racer verkar rätt meningslöst.

Om de B-race som arrangeras under 2004 följer det reglemte som var på Sviestad (du var där själv va?) skulle en fyrtakts 400 kubikare hamna i samma klass som en 250 tvåtaktsrääser. Jämnt? Nej men enda sättet att hinna med flera klasser samma dag.

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Nyteknik skrev:
Att köra 400 i samma race som 250 racer verkar rätt meningslöst.

Inte helt meningslöst!! Bästa träning är tävling! Finns många moment som är samma i tävlingen oavsett om det är ett b-race eller ett SM.

I "Rookie 400" får du dessutom köra med tex slicks/regndäck, trimavgasrör mm..

Men en 400 hävdar sig inte mot en 250r, men däremot kan föraren göra d! Är inte självklart i rookie-racing att bästa hojen har bästa chafören..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Robin Hållén körde ju ifrån oFFkeFF på Sviestad. Trots att han körde Aprilia RS250 enligt SP reglementet och oFFkeFF kör Honda RS250. IMponerande att se faktiskt. No pun intended Filip.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
Robin Hållén körde ju ifrån oFFkeFF på Sviestad. Trots att han körde Aprilia RS250 enligt SP reglementet och oFFkeFF kör Honda RS250. IMponerande att se faktiskt. No pun intended Filip.

Mest med kondition att göra på föraren av racern :rolleyes: + att Hålén körde ruskigt jämnt och i stort sett så fort som det går att göra med en sp250, visst han skulle kunna kapat av sekund till, men watz på min hoj och det hade gått på 54'or..

edit: Dylikt skall dock aldrig mer uppstå, 3 pass i veckan på gymmet och ett par a-kitcylindrar ska råda bot på sådana nesligheter + lite vanlig uppsnappning av föraren i team-damp :huvet

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oFFkeFF skrev:
Mest med kondition att göra på föraren av racern :rolleyes: + att Hålén körde ruskigt jämnt och i stort sett så fort som det går att göra med en sp250, visst han skulle kunna kapat av sekund till, men watz på min hoj och det hade gått på 54'or..

Jag vet, jag vet. Hakade mest på Axxexs inlägg om förare kontra maskin. Du har fö mail, om ap ollon adressen fortfarande fungerar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
I "Rookie 400" får du dessutom köra med tex slicks/regndäck, trimavgasrör mm.

Du tänker på Liten Debutant? Skulle vilja veta om och när denna klass kommer att köras. :va

Goodstuff skrev:
Om de B-race som arrangeras under 2004 följer det reglemte som var på Sviestad (du var där själv va?) skulle en fyrtakts 400 kubikare hamna i samma klass som en 250 tvåtaktsrääser. Jämnt? Nej men enda sättet att hinna med flera klasser samma dag.

Jo, jag såg racet. Inget stort startfält. Såg ut som en fjärdedel av antalet som stod på startplattan när Rookie 600 skulle köras. Synd.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Du tänker på Liten Debutant? Skulle vilja veta om och när denna klass kommer att köras. :va

Om det blir så är det på B-racen. SM och SO är uteslutet. Där skulle man hamna i 250SP.

Nyteknik skrev:
Jo, jag såg racet. Inget stort startfält. Såg ut som en fjärdedel av antalet som stod på startplattan när Rookie 600 skulle köras. Synd.

Dieselklasserna är ju störst. Synd att Torkels RD inte ville vara med men jag tyckte det racet var ganska underjållande ändå, trots att det var få ute.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:

grejen var att sp250 dagen innan hade ett rejs på falkenberg, en del tog sig upp och körde även på söndagen i linköping, men alldeles för få. Och körde knutstorp sitt klubbmästerskap samma dag. Trots det så var det rätt ok med folk.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Om det blir så är det på B-racen. SM och SO är uteslutet. Där skulle man hamna i 250SP.

Dieselklasserna är ju störst. Synd att Torkels RD inte ville vara med men jag tyckte det racet var ganska underjållande ändå, trots att det var få ute.

Det var säkert kul att köra. Men både för förarna och publiken måste det vara roligare med fulla startfält. Tydligen sammanföll racet på Sviestad med andra klubbars 250 SP. Hur många brukar ställa upp när fältet är som störst?

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Som mest har det varit 67st, Karlskoga '99. (3 som inte kvala in till b-finalen) Men d e historia.. Ifjor va d ca 30 per race.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...