Regler angående strypt mc för A2.

Handlock

Ny medlem
Gick med
2 May 2014
Hoj
Kawasaki gpx600 -93
Hej! Jo det är så att jag håller på att köpa en hoj som jag ska använda mig av vid uppkörning av A2 (tung begränsad). Kommer troligtvis strypa up den o köra med den ett par år när jag fyllt 24 också. Kruxxet är bara att den har 85kW orginaleffekt. Fast den stryptes dock till 25kW ett par år innan den nya regeln om att A2 inte får ha en orginaleffekt på över 70kW.. Hur petiga tror ni dom är på trafikverket vid uppkörningen? Finns papper på att den e strypt til 25, vilket datum osv och känner man på gasen så ärdet rätt uppenbart. Mvh Al

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
... Kruxxet är bara att den har 85kW orginaleffekt. Fast den stryptes dock till 25kW ett par år innan den nya regeln om att A2 inte får ha en orginaleffekt på över 70kW.. ...

Grattis! Du har svarat på din egen fråga! För A2 gäller max 70 kW i ursprungseffekt, oavsett när den ströps och vad den ströps till.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det finns en överhängande risk att du kommer få lomma hem med svansen mellan benen från uppkörningen. Det tar mindre än 30 sekunder att konstatera att din hoj inte uppfyller kraven. Inspektören behöver inte ens röra vid gasrullen, det räcker att göra en slagning i vägtrafikregistret och så är det kört..... Dina odds är således väldigt dåliga.

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Vill minnas att när jag körde upp så bad de alla privatister att visa deras registreringsbevis. Då kommer din visa 85kw och du kommer få en utskällning sen gå hem.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Som alla andra säger här: Du kan inte köra upp med den. De kollade till o med min Trafikskolas papper när vi körde (visserligen för Tung mc obegränsad) men de kollar ändå, det ingår i deras jobb. dessutom är det nog rätt insatta i mc då de själva kör så de behöver nog inte ens se dina papper innan de underkänner den, de vet generellt sätt vilka hojar som inte får köra A2, o 85kw så antar jag det är en sporthoj du skall köra med, eller en naken sporthoj / sport-touring med bra prestanda.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ahopp, då sket det sig:/

äsch! finna många kuliga hojar där ute som du kan köra upp med :) Jag tror i Skara fanns det en Yamaha FZR 91a strypt till 25kw (den har 67kw original), Du skall väl bara o ha o köra upp med eller?

eller ja. Kolla på Yamaha FZR tidiga 90 sena 80tal. Honda CBR 600 F (1) sent 80 till 1990 (kanske 91?) har omrking 63-65kw original.

Tänkte mest om du ville ha 600cc Sport look mc med helt okej kraft urpluggat :) Dessutom finns det en del 25kw strypa på marknaden :)

Handlock

Ny medlem
Gick med
2 May 2014
Hoj
Kawasaki gpx600 -93
Mitt mål är ju att hitta en hoj som jag kan köra upp med för A2 men även ha kvar några år och strypa upp när jag fyller 24 o kör upp igen..( i februari)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Köp en kawaski er 6 n eller en suzuki sv 650 n. Dessa hojar funkar utmärkt som 35 kw strypta och som fulleffekt på 72 hk. Den är laglig som a2 hoj, godkänd som uppkörningsmc för a2 samt godkänd som uppkörningsmc för a i ostrypt skick. Den fyller alla dina krav och är dessutom laglig. Ofta finns dom strypta för 25 kw på marknaden om din ide var att bara köra strypt på ''pappret''

Last edited:

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Slår även jag ett slag för en SV650 s/n. Körde en på 35kW nyligen och det var visserligen ingen raket men hojen var helt ok på mindre vägar trots strypt. Skulle troligen inte använt mycket mer effekt om den varit ostrypt. Klart det märks på större vägar men var helt enkelt imponerad av hur bra den gick strypt. Massor med vrid på låga varv vilket är förlåtande om man kör på en för hög växel. Massor av ljud med en tillbehörsdämpare typ Leo Vince. Dessutom bra försäkringspremie på Bilsport&mc och Svedea.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept