Ja jag säger som tidigare, min kontaktperson på sfro sa till mig att ramen skall lämnas in för destruktions test, eftersom jag ändrar så pass mycket jämfört med det jag utgår ifrån.kamikaze skrev:Oki, då använder jag denna tråden istället.
Du behöver inte "krachtesta" hojen. Gå in på SFRO.com där finns en del matnyttigt, bygghandboken som kan köpas där igenom är oxå bra, finns mycket om regler och paragrafer i den.
ozeo skrev:undra om de räcker med ombyggt
ozeo skrev:när bli de ett ombygge?
när bli de amatörbyggt?
när bli de en helt ny hoj?.
kanske nån kan hjälpa då jag ska bygga om eller är det en tråd med bara svar o inte frågor?
ska strippa en hoj, byta tank, framgaffel (enligt sfro skulle de räcka med ombyggt på bes station) byta hjulstorlek o kapa bakramen men inte helt.
undra om de räcker med ombyggt
kamikaze skrev:Kolla på sfro´s hemsida, det finns en ganska bra lathund där....
Jag har handboken här hemma så fråga på så ska jag svara.ozeo skrev:ah tycker de suger men handbok ska införskaffas i vinter
kamikaze skrev:Jag har handboken här hemma så fråga på så ska jag svara.
Har faktiskt bara haft goda erfarenheter av SFRO, min kontakt (Peder Landberg) har varit väldigt hjälpsam.
Att dom kan vara lite korta när man ringer till dom tror jag kan bero på att de flesta mest snackar skit.... Ringer kanske 2-3 pers varje kväll...och det är inte lätt att skilja snackarna från dom med lite verkstad..
En som är duktig och gärna svarar på frågor är Gustaf, han brukar figurera i dom flesta forumen där han kallar sej för "the real pinto".
Vet att han finns på både www.locostsweden.se ocg på Zatzy.
Strongliquid skrev:Hur gör man då om man vill göra ett nybygge, men inte få det reggat som amatörbygge?
Alltså reggat som vilken MC/bil som helst.
Verkar ju funka för vissa iaf, fast man kanske måste ha en firma, typ koeensieg (blabla stavning).
nomercy skrev:Hur är det med reglerna för ljuddämpare?
Jag citerar SFRO - Bygghandbok"
"Avgasrör på motorcyklar (och mopeder) skall vara riktade bakåt eller snett nedåt. Maximala tillåtna vinkling uppåt är 20º och åt höger 15º. Någon högsta höjd eller längd finns inte i lagtexten."
Min fråga är om det gäller hela avgasröret eller bara de sista piporna? Kan man dra avgasröret med 70º vinkel uppåt OCH till sist rikta de sista piporna ner till 20º vinkel och klara en besiktning?
MVH
R2 skrev:Nu har jag ringt runt igen
kamikazes påstående har ju lurat där bak i huvet och rätt ska vara rätt.
måste dock säga att det är lite flummigt.
Jag pratade nu med en annan SFRO kille, Tommy Ståhl, och en kollega till honom som fanns i samma rum.
Gällande ram, ändrar jag lite så klassas det som amatörbyggt fordon, ändar jag mycket klassas det som ombyggt fordon.
skillnaden för mig är 1200:- i avgifter.
Nämnde detta (ovan av peter80) om Peter Ekmans påstående om 120000:-/18eu regler.
Killen sa att det är precis tvärom, och att jag som "designer" bara ska skita i sånt här och bygga det jag vill, så visar det sig sen vilken kategori hojen kommer tillfalla, men värre än 1200:- för bullerprov kan det inte bli.
Jag frågade om detta gick att få svart på vitt, och visst, i svensk fordonsförfattning.
Borde ju vara offentlig handling, vart skulle man kunna hitta den?
kan så vara, han va lite stressad och jag kan ha vänt på det hela.RedBaron skrev:På http://www.vv.se/templates/page3____13450.aspx finns de författningar som reglerar detta. Dock funkar inte sökningen just nu.
Angående ramen: Är det inte så att om du ändrar lite så blir det "ombyggt fordon", och om du ändrar mycket/bygger egen så blir det "amatörbyggt". Om du ändrar i ramen så måste du ha ett körbarhetsintyg från SFRO också, men det ingår kanske i de 1200.
Lånar denna gamla tråd lite.
Har försökt få reda på exakt vad som gäller när man måste registreringsbesikta om hojjen, men hittar inga klara gränser. Har faktiskt inte lyckats hitta ngra regler alls.
Vart hittar man dessa och vem gör bedömningen om det överhuvudtaget behövs en registreringsbesiktning?
Ja jag säger som tidigare, min kontaktperson på sfro sa till mig att ramen skall lämnas in för destruktions test, eftersom jag ändrar så pass mycket jämfört med det jag utgår ifrån.
Men visst, jag kan ju ha missförstått honom, vilket bara vore bra.
Testet vore förövrigt onödigt, för det vi skall göra blir bättre än nått man kan köpa
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |