Regler, besiktningar mm

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
.....
 
Last edited:

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Oki, då använder jag denna tråden istället.

Du behöver inte "krachtesta" hojen. Gå in på SFRO.com där finns en del matnyttigt, bygghandboken som kan köpas där igenom är oxå bra, finns mycket om regler och paragrafer i den.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
när bli de ett ombygge?
när bli de amatörbyggt?
när bli de en helt ny hoj?.
kanske nån kan hjälpa då jag ska bygga om eller är det en tråd med bara svar o inte frågor?

ska strippa en hoj, byta tank, framgaffel (enligt sfro skulle de räcka med ombyggt på bes station) byta hjulstorlek o kapa bakramen men inte helt.

undra om de räcker med ombyggt :va
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
kamikaze skrev:
Oki, då använder jag denna tråden istället.

Du behöver inte "krachtesta" hojen. Gå in på SFRO.com där finns en del matnyttigt, bygghandboken som kan köpas där igenom är oxå bra, finns mycket om regler och paragrafer i den.
Ja jag säger som tidigare, min kontaktperson på sfro sa till mig att ramen skall lämnas in för destruktions test, eftersom jag ändrar så pass mycket jämfört med det jag utgår ifrån.
Men visst, jag kan ju ha missförstått honom, vilket bara vore bra.
Testet vore förövrigt onödigt, för det vi skall göra blir bättre än nått man kan köpa :hihi
 

Scrub

Guest
Detta är mycket intresant!

Jag har ringt ALLA sfro killar som har koppling till MC. En av alla dessa kunde ev hjälpa mig, resten säger att dom inte vill hålla på med besiktningar... :(
Trodde ju att det var lite av deras grej anars :confused:

Jag har dock fått två kontaktpersoner på Bilprovningen som är specialiserade på MC, Dessa män ska tydligen vara de enda som får ge dispenser och liknande.
De heter Dick Törn (har inget direkt nr.) och Peter Ekman 08-759 29 00
Båda har dessvärre semester tills den 15/8.

År 2003 så tog man bort möjligheten att typa in ett hemmabygge, numer får man endast typa in ett Amatörbygge. Skillnaden skall tydligen vara amatörbygge är kraftigt modifierade hojjar, Hemmabygge är/var helt enkelt en helt egen konstruktion.

Hur som helst såär det rörig byråkrati!
 

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
ozeo skrev:
när bli de ett ombygge?
när bli de amatörbyggt?
när bli de en helt ny hoj?.
kanske nån kan hjälpa då jag ska bygga om eller är det en tråd med bara svar o inte frågor?

ska strippa en hoj, byta tank, framgaffel (enligt sfro skulle de räcka med ombyggt på bes station) byta hjulstorlek o kapa bakramen men inte helt.

undra om de räcker med ombyggt :va

Kolla på sfro´s hemsida, det finns en ganska bra lathund där....
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kamikaze skrev:
Kolla på sfro´s hemsida, det finns en ganska bra lathund där....

ah tycker de suger men handbok ska införskaffas i vinter :tummenupp
 

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
ozeo skrev:
ah tycker de suger men handbok ska införskaffas i vinter :tummenupp
Jag har handboken här hemma så fråga på så ska jag svara.
Har faktiskt bara haft goda erfarenheter av SFRO, min kontakt (Peder Landberg) har varit väldigt hjälpsam.
Att dom kan vara lite korta när man ringer till dom tror jag kan bero på att de flesta mest snackar skit.... Ringer kanske 2-3 pers varje kväll...och det är inte lätt att skilja snackarna från dom med lite verkstad..

En som är duktig och gärna svarar på frågor är Gustaf, han brukar figurera i dom flesta forumen där han kallar sej för "the real pinto".
Vet att han finns på både www.locostsweden.se ocg på Zatzy.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kamikaze skrev:
Jag har handboken här hemma så fråga på så ska jag svara.
Har faktiskt bara haft goda erfarenheter av SFRO, min kontakt (Peder Landberg) har varit väldigt hjälpsam.
Att dom kan vara lite korta när man ringer till dom tror jag kan bero på att de flesta mest snackar skit.... Ringer kanske 2-3 pers varje kväll...och det är inte lätt att skilja snackarna från dom med lite verkstad..

En som är duktig och gärna svarar på frågor är Gustaf, han brukar figurera i dom flesta forumen där han kallar sej för "the real pinto".
Vet att han finns på både www.locostsweden.se ocg på Zatzy.

ja prata på telefon e dom gö go på :tummenupp
dom hjälper en gärna men de borde finnas mer på internet. :)
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Hur gör man då om man vill göra ett nybygge, men inte få det reggat som amatörbygge?
Alltså reggat som vilken MC/bil som helst.
Verkar ju funka för vissa iaf, fast man kanske måste ha en firma, typ koeensieg (blabla stavning).
 

Scrub

Guest
Strongliquid skrev:
Hur gör man då om man vill göra ett nybygge, men inte få det reggat som amatörbygge?
Alltså reggat som vilken MC/bil som helst.
Verkar ju funka för vissa iaf, fast man kanske måste ha en firma, typ koeensieg (blabla stavning).

När jag talade med bilprovningen idag, med en kille som heter Peter Ekman.
Han ska vara den som är ansvarig för mc frågor, det är även honnom som SFRO hänvisar mig till.

Han säger att för att registrera en ny identitet eller en kraftig ombyggnad så måste cykeln klara 18 eu regler, så som avgas, ramstyrka mm
Han säger att om man ska genomföra detta och ett destruktionstest (?) så får man räkna med en kostnad på 120,000kr!!!

Är han allvarlig eller vill han bara inte prata med mig?
 

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia Falco
Hur är det med reglerna för ljuddämpare?

Jag citerar SFRO - Bygghandbok"

"Avgasrör på motorcyklar (och mopeder) skall vara riktade bakåt eller snett nedåt. Maximala tillåtna vinkling uppåt är 20º och åt höger 15º. Någon högsta höjd eller längd finns inte i lagtexten."

Min fråga är om det gäller hela avgasröret eller bara de sista piporna? Kan man dra avgasröret med 70º vinkel uppåt OCH till sist rikta de sista piporna ner till 20º vinkel och klara en besiktning?

MVH
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nomercy skrev:
Hur är det med reglerna för ljuddämpare?

Jag citerar SFRO - Bygghandbok"

"Avgasrör på motorcyklar (och mopeder) skall vara riktade bakåt eller snett nedåt. Maximala tillåtna vinkling uppåt är 20º och åt höger 15º. Någon högsta höjd eller längd finns inte i lagtexten."

Min fråga är om det gäller hela avgasröret eller bara de sista piporna? Kan man dra avgasröret med 70º vinkel uppåt OCH till sist rikta de sista piporna ner till 20º vinkel och klara en besiktning?

MVH

garanterat..kolla bara på yamas xtx 660..dom piporna pekar ju nästan rakt upp :rolleyes:
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nu har jag ringt runt igen
kamikazes påstående har ju lurat där bak i huvet och rätt ska vara rätt.
måste dock säga att det är lite flummigt.
Jag pratade nu med en annan SFRO kille, Tommy Ståhl, och en kollega till honom som fanns i samma rum.

Gällande ram, ändrar jag lite så klassas det som amatörbyggt fordon, ändar jag mycket klassas det som ombyggt fordon.
skillnaden för mig är 1200:- i avgifter.
Nämnde detta (ovan av peter80) om Peter Ekmans påstående om 120000:-/18eu regler.
Killen sa att det är precis tvärom, och att jag som "designer" bara ska skita i sånt här och bygga det jag vill, så visar det sig sen vilken kategori hojen kommer tillfalla, men värre än 1200:- för bullerprov kan det inte bli.
Jag frågade om detta gick att få svart på vitt, och visst, i svensk fordonsförfattning.
Borde ju vara offentlig handling, vart skulle man kunna hitta den?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
R2 skrev:
Nu har jag ringt runt igen
kamikazes påstående har ju lurat där bak i huvet och rätt ska vara rätt.
måste dock säga att det är lite flummigt.
Jag pratade nu med en annan SFRO kille, Tommy Ståhl, och en kollega till honom som fanns i samma rum.

Gällande ram, ändrar jag lite så klassas det som amatörbyggt fordon, ändar jag mycket klassas det som ombyggt fordon.
skillnaden för mig är 1200:- i avgifter.
Nämnde detta (ovan av peter80) om Peter Ekmans påstående om 120000:-/18eu regler.
Killen sa att det är precis tvärom, och att jag som "designer" bara ska skita i sånt här och bygga det jag vill, så visar det sig sen vilken kategori hojen kommer tillfalla, men värre än 1200:- för bullerprov kan det inte bli.
Jag frågade om detta gick att få svart på vitt, och visst, i svensk fordonsförfattning.
Borde ju vara offentlig handling, vart skulle man kunna hitta den?

http://www.vv.se/templates/page3____13450.aspx finns de författningar som reglerar detta. Dock funkar inte sökningen just nu.

Angående ramen: Är det inte så att om du ändrar lite så blir det "ombyggt fordon", och om du ändrar mycket/bygger egen så blir det "amatörbyggt". Om du ändrar i ramen så måste du ha ett körbarhetsintyg från SFRO också, men det ingår kanske i de 1200.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
RedBaron skrev:
http://www.vv.se/templates/page3____13450.aspx finns de författningar som reglerar detta. Dock funkar inte sökningen just nu.

Angående ramen: Är det inte så att om du ändrar lite så blir det "ombyggt fordon", och om du ändrar mycket/bygger egen så blir det "amatörbyggt". Om du ändrar i ramen så måste du ha ett körbarhetsintyg från SFRO också, men det ingår kanske i de 1200.
kan så vara, han va lite stressad och jag kan ha vänt på det hela.
körbarhets intyget utfärdas väl av den SFRO representant som gör besiktningen.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lånar denna gamla tråd lite.

Har försökt få reda på exakt vad som gäller när man måste registreringsbesikta om hojjen, men hittar inga klara gränser. Har faktiskt inte lyckats hitta ngra regler alls.

Vart hittar man dessa och vem gör bedömningen om det överhuvudtaget behövs en registreringsbesiktning?
:confused:
 

Gabor

Guest
Lånar denna gamla tråd lite.

Har försökt få reda på exakt vad som gäller när man måste registreringsbesikta om hojjen, men hittar inga klara gränser. Har faktiskt inte lyckats hitta ngra regler alls.

Vart hittar man dessa och vem gör bedömningen om det överhuvudtaget behövs en registreringsbesiktning?
:confused:

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575

kap 27 å framåt.

Sen är det säkrast att ta kontakt med sfro, en besikningsman i din närhet.
de flesta ombyggnader ska numera godkännas av sfro först.

http://www.sfro.com/
Här finns information om hur du skall gå till väga om du vill bygga om ditt fordon.

Det finns 3 nivåer för ombyggnad av fordon.

1. Ändrat/uppbyggt fordon. Här skall SFRO egentligen inte vara involverat över huvud taget. Men i vissa fall vill Bilprovningen att SFRO skall göra en enklare besiktning. Om inte provkörning behövs och det inte behövs något återbesök kostar denna besiktning 2000:-.

2. Ombyggt fordon. Här är ingreppen eller ändringarna på originalfordonet så omfattande att det behövs en sk "stor" besiktning med provkörning och bromsprov. Som ombyggt blir fordonet fortfarande av samma årsmodell somm original. Kostnad 2700:-.

3. Amatörbyggt fordon. I vissa fall kan änndringarna och ombyggnationen vara så omfattande att fordonet blir amatörbyggt. Årsmodell ändras till när det besiktigas. Kostnad 2700:-.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Om man bygger efter en ritning som någon annan kommit fram och som används i av flera. Eller köper ett byggkit så måste firman ha något slags godkännande som du kan uppvisa eller kraschtesta om sådant inte finns.

Dvs "dem" har en gång krashtestat med konceptet och att det intyget gäller.

Om du däremot skapar något eget så blir det amatörbyggt. Alltså inte köper ett koncept. Det behöver inte krashtestas.

Vet då jag skulle bygga bil så fanns halvfabrikat att köpa. Gjorde man det var man tvungen att krashtesta. MEN. om man frångick ritningen och hittade på något eget så vart det genast amatörbyggt. Sedan så behöver man ju inte uppge att man köpt ett koncept och hoppas att dem inte känner igen det ;)

Likaså miljöregler. Osäker hur det gäller på mc men bygger du en bil utan kat så får du böta milöavgift. När jag tittade på detta senast så kostade det ca 10k men detta var en engångsavgift och du fick ut och smutsa ner i naturen för all framtid såvidare inte regelverket ändrades.

KAN vara sådant som missuppfattats på vägen eller att det helt enkelt är något sådant du sett/varit ute efter.

Nu är jag inte kung på detta men var väldigt nära att bygga en liten sportbil en gång i tiden och grävde i alla dessa paragrafer vars namn jag inte längre minns men kontäntan vart som ovan.

Att det du gör är bättre är möjligt. Men tester skall utföras för att bekräfta detta om det skall bli fler än ett/flera fordon med denna konstruktion.

Ja jag säger som tidigare, min kontaktperson på sfro sa till mig att ramen skall lämnas in för destruktions test, eftersom jag ändrar så pass mycket jämfört med det jag utgår ifrån.
Men visst, jag kan ju ha missförstått honom, vilket bara vore bra.
Testet vore förövrigt onödigt, för det vi skall göra blir bättre än nått man kan köpa :hihi
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top