Regler, besiktningar mm

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vart hittar man dessa och vem gör bedömningen om det överhuvudtaget behövs en registreringsbesiktning?
:confused:
Kosmetiskt får man ändra i stort sett hur mycket som helst. Börjar man däremot på att ändra sånt som har med fordonets konstruktion att göra så börjar det bli dags att fundera på regbesiktning/kontakta SFRO. T.ex. om man ändrar ramen, byter gaffel, sätter på andra bromsar etc. Om man ska vara noggrann. Men sedan så kan man ju balansera lite på gränsen till det lagliga också och hoppas på att inte Bilprovningen eller någon polis märker något.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Kosmetiskt får man ändra i stort sett hur mycket som helst. Börjar man däremot på att ändra sånt som har med fordonets konstruktion att göra så börjar det bli dags att fundera på regbesiktning/kontakta SFRO. T.ex. om man ändrar ramen, byter gaffel, sätter på andra bromsar etc. Om man ska vara noggrann. Men sedan så kan man ju balansera lite på gränsen till det lagliga också och hoppas på att inte Bilprovningen eller någon polis märker något.

Så länge man inte ändrar axelavstånd eller gaffelvinkel så är det lugnt, ändrar man sånt så blir det i första hand ombyggt fordon om man utgått från en befintlig ram, byter du dessutom motor så kan det bli problem.
Ska motor bytas är det bäst att bygga ramen själv och regga som amatörbygge.
Ändringar av ram och samtidigt motorbyte betraktas oftast som för stor ändring om man ska rega som ombyggt.
Ett sånt bygge utgår ju från en serieproducerad ram och kan därför ej heller klassas som amatörbygge!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag håller mig utanför SFRO och andra ockrande idioter som tar ut överpriser för att titta på en hoj i 5 minuter för att konstatera att allt ser bra ut. Blir att införskaffa en ny undre styrkrona i vinter så att jag kan "häkta" på originalet vid besiktning.

Tycker det är helt magiskt hur man kan ta ut 2700 för en besiktning..

Är det inte förbjudet enligt svensk lag att ta ut så kallade överpriser d.v.s. ockerpriser?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag håller mig utanför SFRO och andra ockrande idioter som tar ut överpriser för att titta på en hoj i 5 minuter för att konstatera att allt ser bra ut. Blir att införskaffa en ny undre styrkrona i vinter så att jag kan "häkta" på originalet vid besiktning.

Tycker det är helt magiskt hur man kan ta ut 2700 för en besiktning..

Är det inte förbjudet enligt svensk lag att ta ut så kallade överpriser d.v.s. ockerpriser?

skit i det, åk bara in o bes el prova o regga om den. funka med min som är ändrad i princip överallt.. kanske killen va lite snäll oså.. mäter dom axelavståndet bruka du få hålla ena ändan, bara o dra åt sig nåra cm :D
har hört de funka förr :gnissla

mät orginal.. kanske den bara blir nåra cm kortare så kanske de räcker med o flytta bak bakhjulet lite :va
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Jag håller mig utanför SFRO och andra ockrande idioter som tar ut överpriser för att titta på en hoj i 5 minuter för att konstatera att allt ser bra ut. Blir att införskaffa en ny undre styrkrona i vinter så att jag kan "häkta" på originalet vid besiktning.

Tycker det är helt magiskt hur man kan ta ut 2700 för en besiktning..

Är det inte förbjudet enligt svensk lag att ta ut så kallade överpriser d.v.s. ockerpriser?

Nu har jag inte gjort besiktningen av mitt bygge ännu, men jag har beställt tid för den första byggbesiktningen. Han sa att det kommer ta 2-3 timmar. I kostnaden 2700 pix ingår även slubesiktning med provkörning, samt ev. mellankontroller om man behöver stämma av något. De har dessutom ett ganska stort ansvar mot vägverket/staten att som förening garantera att hemmapulares byggen håller måttet. Inte så kul om någon kör ihjäl sig p.g.a. konstruktionsfel etc. Jag tycker det är billigt (men mycket pengar). Hade t.ex. en MC-firma gjort jobbet hade det lätt kostat det dubbla. Hade bilprovningen gjort det hade det blivit astronomiska summor med tanke på vad de tar för en reg.bes.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nu har jag inte gjort besiktningen av mitt bygge ännu, men jag har beställt tid för den första byggbesiktningen. Han sa att det kommer ta 2-3 timmar. I kostnaden 2700 pix ingår även slubesiktning med provkörning, samt ev. mellankontroller om man behöver stämma av något. De har dessutom ett ganska stort ansvar mot vägverket/staten att som förening garantera att hemmapulares byggen håller måttet. Inte så kul om någon kör ihjäl sig p.g.a. konstruktionsfel etc. Jag tycker det är billigt (men mycket pengar). Hade t.ex. en MC-firma gjort jobbet hade det lätt kostat det dubbla. Hade bilprovningen gjort det hade det blivit astronomiska summor med tanke på vad de tar för en reg.bes.

Håller med dig i sak, men vad är det som tar 2-3 timmar att titta på?
Har i princip lyft en R1 framgaffel komplett med alla prylar rakt ifrån en annan hoj. Har väldigt svårt att tänka mig att detta tar mer än 30 min att titta på.

Prissätt efter tiden istället.. :tummenupp
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Håller med dig i sak, men vad är det som tar 2-3 timmar att titta på?
Har i princip lyft en R1 framgaffel komplett med alla prylar rakt ifrån en annan hoj. Har väldigt svårt att tänka mig att detta tar mer än 30 min att titta på.

Prissätt efter tiden istället.. :tummenupp

Jo visst, det beror ju på vad man har byggt eller byggt om. Pris efter tid hade nog varit det bästa som du säger.
Men jag tror inte du får några problem att besiktiga med R1 gaffeln, bilprovningen tycker jag verkar gå på sunt förnuft. Har själv bytt allt på min gsxr utom tank, elsystem och ram och det var inga problem att besiktiga. Har 1127 motor istället för 750, usd-gaffel istället för vanlig, 200-däck istället för 160, andra bromsar, annan bakdämpare, sänkt fram, höjt bak etc.etc.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det var som fasen!

Gjorde du endast en vanlig "årlig-besiktning" då eller en ny regbesiktning?
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top