Regler och Bestämmelser Cross/Race/Skoterbuss

RealPerformance

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
2007 Husqvarna 250te
Undrar om någon sitter på dessa bestämmelser och regler så som mått m.m som man måste följa ?
Tänkte nämligen bygga om min ny inköpta Mercedes Sprinter Maxi till Cross/Racebuss.

Transportstyrelsen hade ingen info om detta.
Bilprovningen har ju bara värdelösa öppettider på deras tekniska avdelning . 8-10 .

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Öhh.....
Va?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Finns väl inga regler om detta eller?

Så länge du inte överskrider maxlast och lasten är säkrad är det väl bara att köra, så gör iaf. jag med min vito(kanke maxlast då.....kan ligga liite på gränsen med 2 hoj och allt till.....)

RealPerformance

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
2007 Husqvarna 250te
Jag har nämligen fått höra att man måste ha en viss procent last utrymme gent emot bo yta eller liknande. Jag kommer ju även att bygga annan lastförskjutningsvägg längre bak i bussen . Den som är där nu sitter ju precis bakom förarplats. Vill ha sovloft ovanför hojarna och sen ett litet kök, soffa och bord innanför skjut dörren. Och för att detta fordon ska bli lagligt så måste man väl regga om den till lättlastbil med bo del?

Där med bör det finna regler man måste följa vid bygge. ?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Används inte den regeln mest om det är ett fordon med fler än två sittplatser? Då måste lastutrymmet vara minst 50% eller något av bilens längd, eller om det ska vara minst lika stort som passagerarutrymmet. Och kanske något krav på att utrymmena ska vara skiljda från varandra? Kommer banne mig inte ihåg. :va

RealPerformance

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
2007 Husqvarna 250te
Jadu bra fråga. Men borde ju finnas dokumenterat någonstans men vart? Jag är väl inte den första som försöker hitta info om detta på nätet ? :S

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jadu bra fråga. Men borde ju finnas dokumenterat någonstans men vart? Jag är väl inte den första som försöker hitta info om detta på nätet ? :S
Enligt "Lag om vägtrafikdefinitioner" (SFS 2001:559) så är en lastbil:
1. En bil som är inrättad huvudsakligen för godsbefordran.
2. En annan bil som inte är att anse som en personbil eller en buss.

Samtidigt står i samma lag att personbil är:
En bil som är försedd med högst åtta sittplatser utöver förarplatsen och
1. är inrättad huvudsakligen för personbefordran eller
2. är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone
a. fast monterade sittplatser,
b. fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
c. fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
d. bord.

Så om du i skåpet inte har någon fast säng utan bara en madrass som ligger på en hylla avsedd att frakta madrasser på, ett skåp för reservdelar som det råkar vara en sittdyna lagd på som man kanske kan råka sitta på vid en spånskiveplatta som av en händelse fraktas i lämplig höjd att ha tallriken på så borde det väl vara en lastbil och inte en personbil? :gnissla

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men används inte detta bara för att typa om tunga fordon till personbil klass 2 så du får köra dom på b-kort?
Det och slippa färdskrivare och hastighetsbegränsningen till 80.

En lätt lastbil borde omfattas av samma regler tycker man och då har jag för mig att garagedelen max får vara 120cm, blir kämpigt att få in en hoj då....

RealPerformance

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
2007 Husqvarna 250te
Har nu försökt ringa bil prövningens tekniska avdelning i två dagar. " tyvärr har vi ingen möjlighet att ta ditt samtal idag, vänligen kontakta oss nästföljande vardag". Vilket ställe alltså. Sitter det en stackars snubbe på det kontoret eller o han är väl sjuk nu då. Nu blir det åka till min lokala hus bils firma o se om dem har svar på detta.

RealPerformance

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
2007 Husqvarna 250te
Har varit på min lokala husbils firma. Och nu fick jag veta att det inte finna några direkta krav mer än att lastutrymmet måste vara minst 160cm långt. Så lastförskjutningsväggen får man alltså ta bort. Ytterliggare krav som finns är för gasol om man skall ha det. Och om man vill ha extra säten bak rätt vända så är det krav på bälten. Sitter man dock bakåt vänd eller sidleds så fanns inga krav på bälten om bilen inte va nyare en än viss årsmodell nu va han inte uppdaterad om till vilken årsmodell detta gällde. Så det får jag forska i.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har varit på min lokala husbils firma. Och nu fick jag veta att det inte finna några direkta krav mer än att lastutrymmet måste vara minst 160cm långt. Så lastförskjutningsväggen får man alltså ta bort. Ytterliggare krav som finns är för gasol om man skall ha det. Och om man vill ha extra säten bak rätt vända så är det krav på bälten. Sitter man dock bakåt vänd eller sidleds så fanns inga krav på bälten om bilen inte va nyare en än viss årsmodell nu va han inte uppdaterad om till vilken årsmodell detta gällde. Så det får jag forska i.

Alltså som sagt innan, finns inga regler mer än maxlast. Ja, förutom lastrumslängden då på minst 160 men den är ju omöjlig att inte uppfylla om man vill ha en hoj där.
Detta för att behålla den som lätt lastbil i registret, finns väl ingen anledning att ändra det?

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping