Regler och lagar?

kobo_83

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Gsx
Tja..
Jag är ny och håller på med mc kortet och jag undrar lite om vad det är dom gäller?

När man kör mc?
vad måste man ha på sig?
Hjälm joo visst..
men skinnställ, stövlar, ryggskydd och sånt finns det några lagar/regler som reglerar vad man måste ha på när man kör?

/ B

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
daytona
hjälm är det enda som är lag på. men om du har nåt innanför pannan så kör du med skinnställ, stövlar, hjälm, ryggskydd, handskar.

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
kobo_83 skrev:
Tja..
Jag är ny och håller på med mc kortet och jag undrar lite om vad det är dom gäller?

När man kör mc?
vad måste man ha på sig?
Hjälm joo visst..
men skinnställ, stövlar, ryggskydd och sånt finns det några lagar/regler som reglerar vad man måste ha på när man kör?

/ B

Hjälm är det enda du behöver enligt lagen men när du kör upp för körkortet måste du ha hela munderingen mc-ställ,handskar,ryggskydd,skor av den kraftigare sorten och givetvis hjälm.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Sen kan även försäkringen kräva godkänd skyddsutrustning för att gälla, men det är olika mellan bolag.

kobo_83

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Gsx
perkihlen skrev:
hjälm är det enda som är lag på. men om du har nåt innanför pannan så kör du med skinnställ, stövlar, hjälm, ryggskydd, handskar.

Tacksam för alla svar...
Då vet jag =)
klart det blir till att använda hela munderingen.... :pannkyss :Bugar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
LCF skrev:
2019926 Hjälm är det enda du behöver enligt lagen men när du kör upp för körkortet måste du ha hela munderingen mc-ställ,handskar,ryggskydd,skor av den kraftigare sorten och givetvis hjälm.

På det svarar jag ett kraftigt "Nja"
(det har varit uppe till diskution med berörda parter från VV, det är därför jag vet)
Det står klart och tydligt på kallelsen till uppkörning att man ska vara iförd godkänd skyddsutrustning.
Det enda det är krav på enligt lagen är hjälm, sen har du enligt lag godkänd utrustning. (om någon annan har en annan uppfattning om vad som är godkänt måste man se till vad lagboken säger)

Så en öppen plasthjälm och inget annat räcker, däremot är det ju högst troligt att du kuggas på "bristande säkerhetsmedvetande" eller någon annan luddig punkt innan du har hunnit så långt att du vurpar i manöverbanan.

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
GuW skrev:
2042333 På det svarar jag ett kraftigt "Nja"
(det har varit uppe till diskution med berörda parter från VV, det är därför jag vet)
Det står klart och tydligt på kallelsen till uppkörning att man ska vara iförd godkänd skyddsutrustning.
Det enda det är krav på enligt lagen är hjälm, sen har du enligt lag godkänd utrustning. (om någon annan har en annan uppfattning om vad som är godkänt måste man se till vad lagboken säger)

Så en öppen plasthjälm och inget annat räcker, däremot är det ju högst troligt att du kuggas på "bristande säkerhetsmedvetande" eller någon annan luddig punkt innan du har hunnit så långt att du vurpar i manöverbanan.

Detta är vad Vägverket skriver på sin hemsida och det står inte att skorna ska vara godkända utan vara avsedda för motorcykelkörning.Det finns ju många olika skor som är avsedd för mc men som inte är "godkända".

Vilken skyddsutrustning måste jag använda?

Sökanden skall bära skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
LCF skrev:
2042691 Detta är vad Vägverket skriver på sin hemsida och det står inte att skorna ska vara godkända utan vara avsedda för motorcykelkörning.Det finns ju många olika skor som är avsedd för mc men som inte är "godkända".

Vilken skyddsutrustning måste jag använda?

Sökanden skall bära skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

Det där med ryggskydd var det då ingen som kollade när jag körde upp, fast reglerna kanske har ändrats sen dess. Dock säger ju sunt förnuft att man har vettiga grejer på sig, både för att blidka kontrollanten, och för att man är lite rädd om hälsan...

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Ryggskydd är nog en av de bätte investeringar jag gjort. Men här på Irland använder folk noll skydd. Folk...och då menar jag killar som åkt hoj hela sina 40 åriga liv, tittar på mig som om jag har 3 huvuden då jag visar ryggskyddet. De vet inte ens vad de är. Glad att jag fick lite sunda svenska råd :)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!