Regler och vett att tänka på som tung förare + tung passagerare?

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
Just nu hojlös!
Stått hojlös nu ett antal år och känner det är dags igen. Tyvärr är ekonomin som den är så letar efter en billig hoj som är billig i drift. Mest kikat på modeller från 90 talet som Yamaha XJ900 Diversion, BMW R1100GS, Honda transalp och lite annat. Kikade även på en Super Tenere men den får vi aldrig plats på båda två.

Jag väger in runt 125kg, och damen vill också åka med och hon väger in runt 100. Släng på lite kläder och packning och vi är snabbt uppe i 250kg+.

Tar vi BMW R100GS som exempel så har den (enl manual från nätet) en max vikt på 450, och hojen själv tar 250 av dem. Dvs, vi tillsammans kommer väga in ca 50kg över vad den är rekommenderad för.

1. Hur ska jag tänka på detta ur personlig självbevarelse synvinkel? Det blir ganska lugn körning ifall damen är med, men det är 10% övervikt på en 25 år gammal hoj. Hur är olycksrisken? Är det risk att dämpare/ram genuint går av, eller är det mer att dämpning blir låg och stoppsträckan längre?

2. Hur ser svenska lagar ut runt detta? Jag vet ju att bilar har en maxvikt där det är böter ifall man överlastar dem. Men hur är det med MC? Chansen att bli stoppad känns förhållandevis låg för den typ av körning jag kommer göra på landsbygd, men hur vad händer ifall man faktiskt blir stoppad och de dömer övervikt?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1. Det brukar inte vara något tekniskt problem med lite överlass på MC, förutom att fjädringen är gravt underdimensionerad och slår igenom och inte arbetar särskilt väl med överlass. Är det ett ordentligt överlass kan du ju få andra problem som sprickor i ram och sånt, men jag misstänker att det finns ganska god marginal i material på MC.

2. Det är samma lagar för MC som andra fordon, men jag har aldrig hört talas om någon på MC som åkt dit för överlass.

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
1. Det brukar inte vara något tekniskt problem med lite överlass på MC, förutom att fjädringen är gravt underdimensionerad och slår igenom och inte arbetar särskilt väl med överlass. Är det ett ordentligt överlass kan du ju få andra problem som sprickor i ram och sånt, men jag misstänker att det finns ganska god marginal i material på MC.

2. Det är samma lagar för MC som andra fordon, men jag har aldrig hört talas om någon på MC som åkt dit för överlass.
Jag har en i bekantskapskretsen som har åkt fast för överlast på MC, det var dock i Tyskland!

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Undrar om ni inte räknar lite lågt på skyddsutrustningens vikt..?

Det som står bak på hjälmen brukar sällan stämma. Väg den!
Jag brukar räkna med 2 kg.
Riktiga kängor 1 kg styck.
Ställ med CE-skydd 5-7 kg - jag tror ni skjuter över totalvikten redan utan bagage.

...och plussa på med 5 kilo person vad gäller vikten på den personliga utrustningen om det skulle komma lite regn när ni är ute.

Hojen klarar det. Det har tusentals groteskt överlastade tyskar visat säsong efter säsong när dom semestrat med hela sitt bohag lastade på BMW GS.

...men hur kul är det?
R100GS är en sur, törstig hoj när den lastas till max. Räkna med litern - hur du än kör.

Jag skulle absolut titta efter en insprutad GS för att hålla förbrukningen nere och lite av körglädjen kvar.

Titta på GS 1100 / 1150 oilhead.
Dom har ramlat ner i pris betydligt förra och denna säsongen - samtidigt som gamla airheads redan tidigare bottnat i pris och börjar klättra igen.

Om du inte vill behålla den gamle av sentimentala skäl så kanske du kan finansiera en flera generationer nyare hoj genom att sälja av den gamle...?

Två saker är ytterst viktiga.
Jag benämner dem därför 1. samt A.

1. Fjädringen MÅSTE uppdateras för att gå med fullt lass+. Det är aptrist att sitta att köra nere på genomslagsgummit.
Trist och farligt - och genomslag sliter på övriga hojen dessutom.
Sätt av 1000€ för okay komponenter fram och bak.

A. Däcken!

Kan vara en bra idé att gå upp i belastningsklass - och absolut att köra på nya, friska svålar, med avpassat däckstryck.

R100GS är väl fortfarande slangdäck?
Dessa bygger extra mycket värme under belastning - ännu en anledning att kika efter modernare material som klarar slanglösa däck.

Så länge ni inte ger er ut på Road of Bones torde det funka.
Men, med ojämna vägar och kanske frekventa genomslag i fjädringen måste ni ha regelbundna inspektioner av utsatta punkter för att leta efter sprickor och brottanvisningar över tid - och deras tell-tales färgflagor.

Avskräckta?

Det finns en annan lösning.

Nej, inte den. En annan:

Köp två hojar! Ni får med er all packning ni önskar och slipper sitta och noja.

Last edited:

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
Just nu hojlös!
Undrar om ni inte räknar lite lågt på skyddsutrustningens vikt..?

Det som står bak på hjälmen brukar sällan stämma. Väg den!
Jag brukar räkna med 2 kg.
Riktiga kängor 1 kg styck.
Ställ med CE-skydd 5-7 kg - jag tror ni skjuter över totalvikten redan utan bagage.

...och plussa på med 5 kilo person vad gäller vikten på den personliga utrustningen om det skulle komma lite regn när ni är ute.

Hojen klarar det. Det har tusentals groteskt överlastade tyskar visat säsong efter säsong när dom semestrat med hela sitt bohag lastade på BMW GS.

Jag skulle absolut titta efter en insprutad GS för att hålla förbrukningen nere och lite av körglädjen kvar.

Titta på GS 1100 / 1150 oilhead.
Dom har ramlat ner i pris betydligt förra och denna säsongen - samtidigt som gamla airheads redan tidigare bottnat i pris och börjar klättra igen.

Det finns en annan lösning.

Nej, inte den. En annan:

Köp två hojar! Ni får med er all packning ni önskar och slipper sitta och noja.
Tack för feedbacken!

När går de över till insprutning? Jag är lite tummen mitt i handen när det kommer till detta om jag ska vara ärlig, alltid mest varit intresserad pga åkandet och inte för skruvandet.

Ekonomin är tyvärr som den är, och jag försöker nog få in lite väl mycket önskningar i köpet. Egentligen är jag ute efter ett transportmedel, mamma som är sjuk och vill kunna åka över till henne smidigt utan planera runt bussar. Egentligen är det grundkravet.

Sen trivs jag bättre på Adventurehojar än touring
Sen hade det varit kul att åka på tur med damen
Sen hade det varit kul att åka grusväg

Och det kanske är lite mycket krav att få rum med i en budget på 25.000.

Lämnar jag flickvännen hemma så löser sig de andra delarna.... Får hitta ett bra sätt att berätta det på :D

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ändå kul att se att en person vars flickvän väger 100kg har aptit på mer i livet än godis. Lycka till!

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nice - nu väger vi inte in med den totalvikten, men tycker ändå att hojen blir lite lätt i framänden när hustrun "softar" i baksätet på GS:en. Dvs, tänk på att greppet därfram kan bli lite sämre beroende på hur passageraren sitter (framlutad, upprätt, somnat mot toppboxen)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har jag inte kvar den
men Triumph Sprint RS klarade enligt papperna mer last än de flesta hojar 230 kg ? 280 kg ? jag är osäker.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...