Regler vid uppkörningen?

majo1972

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJ1100
Ska köra upp om en vecka. Eftersom jag kört privat så inser man att det finns detaljer man kanske inte har lärt sig.
Om någon känner sig säker så svara gärna på följande:

Bromsning:
Måste man verkligen använda hela handen/alla fingrar vid inbromsning?

Lågfartsdel 2:
Får man eller ska man/inte sätta ned fötterna vid dubbelkonorna?
Får man använda fotbroms?
Om man inte får sätta ned fötterna, får man varva motorn något när man kör vidare? (Har märkt att det är mycket lättare att köra vidare från stillastående, med fötterna på pinnarna om man drar lite extra på gasen)

Högfartsdel 2:
Ska undanmanövern ske utan inbromsning, och får man "lätta" på gasen inför undanmanövern?


Om det regnar:
Vad gäller då, förutom sunt förnuft i trafiken? Får jag "fega" på provbanan om jag är rädd att cykeln ska släppa?

Tacksam för svar!

PS. Har under flera månader försökt få tid för enstaka övningskörning hos olika trafikskolor men så fort de hör att jag är privatist så finns plötsligt inga tider förrän en vecka efter min uppkörning. Detta har varit fallet hos alla de jag ringt till. Känns ju tråkigt att dom inte vill hjälpa en. DS.
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Jag kan inte svara på allt, men du kanske blir lite klokare?

Måste man verkligen använda hela handen/alla fingrar vid inbromsning?

Jag har hört lite olika vad gäller antal fingrar. Jag körde med två, och ingen gnällde på det, men jag kan haft tur å andra sidan. Jag tror boken föreslår att alla ska användas, så kör på det på uppkörningen så är du säker. Annars är det viktigaste med bromsning hållning och blicken!

Får man använda fotbroms?

Jag skulle vilja påstå i att på lågfartsbanorna bör du enbart använda fotbroms, handbroms var stört omöjligt för mig att få något flyt i.

Ska undanmanövern ske utan inbromsning, och får man "lätta" på gasen inför undanmanövern?

Undanmanöver ska ske utan inbromsning såvittjavet, och jag hävdar vidare att det blir svårare att bromsa och svänga eftersom en motorcykel tenderar att resa på sig vid inbromsning, vilket medför att den inte heller är lika svängvillig. Jag tyckte tom att det var lättare om jag vred till lite extra just vid undanmanövern, men det kan ha varit psykologiskt. Testa?

Jämn fart genom hela högfarten alltså, med undantag för vändningen som kanske inte bör tas i 50 (eller fixar du det kanske? :yoparty )

Om det regnar:
Vad gäller då, förutom sunt förnuft i trafiken? Får jag "fega" på provbanan om jag är rädd att cykeln ska släppa?

Det jag blev informerad om inför uppkörningen var att man fick sänka hastigheten till runt 45km/h på högfarten, men jag körde upp i strålande solsken och en hel hög med plusgrader så jag slapp testa det.

Tråkigt med trafikskolorna, man borde tycka att dom borde slåss om alla elever dom kan få tag på. Men samtidigt har dom väl lite tryck på sig nu också, det här med motorcykel verkar ha exploderat dom senaste åren.

Angående uppkörningen så fick iaf jag en ganska bra genomgång av varje moment från vv-killen, så lyssna noga på honom och ta det lugnt. Oavsett vad man hör så tror jag faktiskt inte att dom är där för att sätta dit dig - de flesta jag hört talas om som missat något på banan har fått en chans till.

Lite kvällsläsning: http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____373.aspx

Lycka till.
 

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
CB1000R -09
Om man inte får sätta ned fötterna, får man varva motorn något när man kör vidare? (Har märkt att det är mycket lättare att köra vidare från stillastående, med fötterna på pinnarna om man drar lite extra på gasen)

du får varva så mycket du vill på lågfartsbanan
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Du vet att det är säkerhetskontroll hoppas jag?

Du ska stanna och sätta ner högerfoten mellan dubbelkonerna!

Bromsningen sa dom ingenting om fingrarna (skulle rekomendera 2 eller fler)det är blicken och resultatet som är viktigt!

Körde själv upp i strålande sol så jag vet inget om regn...
 

*Fia*

Packad?
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Sthlm.
Hoj
Bara en vit.
Du får köra lite lugnare om det regnar.. Men på min uppkörning tyckte jag inte att dom hade nå större överseende gällande den saken.
Så får du två försök på varje moment.
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Bromsning: Här skall du stanna så effektivt och på så kort sträcka som möjligt så det hjälper ju förmodligen att använda hela handen. Tror dock inte förättaren ser ifall du använder 2 eller 4 fingrar.

Lågfartsdel: Vid andra konbanan (den med dubbelkonerna) ska du stanna mellan konerna, sätta ner fötterna och sedan fortsätta. Ge grundgas för att få upp balansen när du känner att du håller på att "tippa över". Jobba med kopplingen.

Fotbromsen får du använda, men du får inte ligga på den hela tiden. Försök att justera hastigheten enbart med kopplingen. Går det för snabbt så använd fotbromsen för att få ner hastigheten. Använd inte handbromsen.

Högfartsdelen: Du får inte bromsa innan undanmanövern och får inte heller släppa på gasen. Du ska hålla 50 km/h genom undanmanövern. Däremot så får du släppa gasen och bromsa ner, ett par koner innan vändningen.

Om det regnar på uppkörningen så "brukar" de medge att man får hålla en lägre hastighet på högfartsdelen.
 

majo1972

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJ1100
Tack för alla svar! Man tycker ju att körkortsboken för MC borde gå in mer på detalj vad gäller dessa saker men det är ju tur att ni vet iallafall :)
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Bromsningen sa dom ingenting om fingrarna (skulle rekomendera 2 eller fler)det är blicken och resultatet som är viktigt!

2:va ja, men det låter bra, då får man ju absolut bäst bromsverkan:pannkyss

4 fingrar på bromsen, annars kan du bli kuggad på enbart det... har jag själv varit vittne till.
 

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
R6 -06
Off topic kanske men varför envisas vissa med att bara använda 2 fingrar på bromsen? Är det coolt? Känns det skönare? Bättre kontroll? Gör Rossi så? Personligen tycker jag det är skönast med 4 fingrar på bromsen. Skön känsla helt enkelt.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Off topic kanske men varför envisas vissa med att bara använda 2 fingrar på bromsen? Är det coolt? Känns det skönare? Bättre kontroll? Gör Rossi så? Personligen tycker jag det är skönast med 4 fingrar på bromsen. Skön känsla helt enkelt.

Haha det har jag också undrat över ett tag :tummenupp Får för mig att det är ren slapphet ifrån förarna men jag är inte helt säker :va
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Off topic kanske men varför envisas vissa med att bara använda 2 fingrar på bromsen? Är det coolt? Känns det skönare? Bättre kontroll? Gör Rossi så? Personligen tycker jag det är skönast med 4 fingrar på bromsen. Skön känsla helt enkelt.

Det är väl upp till var och en men jag använder bara 2 fingrar. Känns bäst och jag tycker man får bättre kontroll.
Men min körskolelärare påpekade att det var bäst att använda alla fingrarna på uppkörningen för vissa kan vara gnälliga med det. Vad det nu spelar för roll. Klarar man bromsa snabbt och kontrollerat så spelar väl inte antal fingrar någon roll.
Tur man redan har kortet eftersom en annan fattas ett finger på högerhanden :D Kass om dom kräver 4 fingrar på bromsen då :tungan
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
1 :
ja, du ska kunna visa bromsberedskap, och att du kan ansätta tillräcklig bromskraft när det behövs.

2: klarar du av att stå stilla med hojen utan att sätta ner fötterna?
sätt du ner dem, ingen mening med att stressa.

3: ja du får justera farten med bakbroms, om det tex är lite svagt nedförslut nånstans i banan. frambroms ska du undvika, dödar flytet alldeles för lätt.

4:självklart får man varva upp motorn för att komma iväg oavsett, visst kankse inte så snyggt o fisa runt på varvstopp men du fattar.


5: undanmanövern ska ske utan avslag.. vad händer om du slår av på gasen när du gör en undanmanöver? ser inte bra ut alls.

6: lär känna hojens begränsningar innan du kör upp! vet du att det inte går att köra fullt i ösregnet, så sakta in lite.. dock brukar förrättaren säga till om du/ni ska köra lite lugnare, gör de inte det, vill de nog oftast att du kör som vanligt.


trafikskolorna är ju ute efter att fiska pengar, o hör de att du bara vill ha en lektion eller två innan din redan inbokade uppkörning kommer, ja då kan de ju inte tjäna nå vidare..
bättre då att de får tag i en gröngöling som mig så de kan dra ut på det lite och tjäna mer :gnissla


hoppas nåt av detta hjälper.
 

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bålsta
Hoj
BMW F800S
Vad gäller antalet fingrar så påstod min körskolelärare att man skulle använda 4 fingrar p.g.a. risken att dom annars kan krossas vid en vurpa.
Kan kännas långsökt kanske men det var så han förklarade det. :)
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
Vad gäller antalet fingrar så påstod min körskolelärare att man skulle använda 4 fingrar p.g.a. risken att dom annars kan krossas vid en vurpa.
Kan kännas långsökt kanske men det var så han förklarade det. :)


också en bra förklaring.. samma anledning som man ska ha tummarna utanför ratten på bilen när man kör.

lättare att kontrollera bromsningen med hel hand, med 2 fingrar blir det lätt ryckigt eller för lite kraft. tycker jag, men sen är jag inte hulken heller :D
 

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Angående Lågfartsdel 2:
Du ska sätta ner en fot. Har läst nånstans att det är höger man ska sätta ner, men min körlärare sa att det är bättre att sätta ner vänster, så man har kvar en fot om man behöver bromsa... man ska ju ändå inte växla... Han sa också att man INTE ska sätta ner båda fötterna.

Angående Högfartsdel:
Du vet att det bara är den första högfarten som körs, den där undermanövern kommer först. Den andra banan har de tagit bort.
I undermanövern så ska du inte bromsa. Lite extra gas gör det lättare att få bra gung i undanmanövern, men du ska ju hålla runt 50 hela tiden.

Som Sark sa så fick även jag väldigt bra och saklig info innan alla moment. Det är bara att lyssna ordentligt och fråga om nåt är oklart!

Lycka till!
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Anledningen till två fingrar på bromsen är för att få mer kontroll. Om du hamnar i en paniksituation och har alla fingrar över bromshandtaget ökar risken att du krampaktigt trycker på bromsen och förvärrar situationen.

Men som allt annat är det väl individuellt...:tungan
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Ska va ett finger på bromsen så man kan hålla gas å bromsa samtidigt å få tuffa burnouts! :yoparty

Eller fyra om man vill ha lappen.

5: undanmanövern ska ske utan avslag.. vad händer om du slår av på gasen när du gör en undanmanöver? ser inte bra ut alls.
Som dom lär ut här ska, eller iaf får, man slå av vid undanmanöver och ge gas igen halvvägs så man får upp farten igen innan slalomåkningen.

Och i lågfarten med tullar ville dom att vi satte ner foten på den sida man ska svänga åt, så ska man vänster efter stoppet sätter man ner vänster fot. Sen får ni räkna ut själva vad man gör när det ska svängas till höger..
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Off topic kanske men varför envisas vissa med att bara använda 2 fingrar på bromsen? Är det coolt? Känns det skönare? Bättre kontroll? Gör Rossi så? Personligen tycker jag det är skönast med 4 fingrar på bromsen. Skön känsla helt enkelt.

Jag finner det näst intill omöjligt att köra aktivt om jag ska ha 4 fingrar på bromsen. Aktiv körning och bankörning innebär en konstant bromsberedskap. Oftast gör man detta med att ha 1 finger över bromsen vid långa kurvor och vid små korrigeringar av spåret och vid mindre inbromsningar. Vid alla andra inbromsningar gör man det med 2 fingrar inte 4. Detta gör inte bara Rossi utan 99% av raceförarna. Det man kan se ibland är 3 fingersgrepp vid hårda inbromsningar från vissa men alla kan bromsa lika bra utan att använda hela handen över bromsgreppet, handlar om träning.
Ska se om jag hittar en vettig förklaring men är relativt säker på att 2 eller 3 fingrar där man med de andra håller kvar runt styret ger en bättre kontroll och en säkrare broms. Finns en instruktionsfilm på youtube som beskriver fördelar med färre fingrar på broms och behålla visst grepp om styret (en eller 2 fingrar kvar runt gasen förutom tumme) ska se om jag kan hitta den.

I slutändan kör man som man känner bäst själv, personligen skulle jag aldrig kunna bromsa med fler fingrar och samma går i motsats för andra...men att det skulle vara slapphet att bromsa med 2 som någon sa är en aning skrattretande...folk kör inte runt och riskerar sitt liv för att dom inte orkar lägga ett finger till på bromsen, hoppas jag innerligt.
 

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
Bättre känsla med två fingrar, dessutom kan man mellangasa medan man bromsar.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top