Regler vid uppkörningen?

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Norrland
Hoj
Nightrod-08
Kollar alltid döda vinkeln...det kan vara cykelbanor m m som går vi trafikljusen.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Det är väl upp till var och en men jag använder bara 2 fingrar. Känns bäst och jag tycker man får bättre kontroll.
Men min körskolelärare påpekade att det var bäst att använda alla fingrarna på uppkörningen för vissa kan vara gnälliga med det. Vad det nu spelar för roll. Klarar man bromsa snabbt och kontrollerat så spelar väl inte antal fingrar någon roll.
Tur man redan har kortet eftersom en annan fattas ett finger på högerhanden :D Kass om dom kräver 4 fingrar på bromsen då :tungan

Orsaken som jag fått lära mig att använda 4 fingrar på bromsen är att om du nu skulle av någon anledning bromsa omkull dig eller smälla så kriskerar du inte att bromshandtaget knäcker de återstående fingrarna mot styret.

Huruvida detta är ett riktigt eller skit argument det vet jag inte men det fick jag lära mig för typ 15 år sedan och tycker det känns som ett vettigt argument fortfarande.
 

majo1972

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJ1100
:yoparty :yoparty

AAah! Jag klarade uppkörningen!
Tack vare min kompis Lars och Er så gick det vägen.
Instruktören gick detaljerat igenom vad han förväntade sig av oss (vi var två som skulle köra upp). Körde upp i Karlstad.
Jag fick göra lågfartsprov 1 (serpentinbanan), högfartsprov 1 (Undanmanöver i början) och stopp från 70 och 90. Rev en kona vid högfartsprov 1 men fick göra om och då gick det bra. Sen ut i trafiken. Mycket landsväg (70 och 90) sen en del 50 och 30 och tätort. Sen tillbaka till Vägverket för domen. Han hade inget att anmärka på! Gött.

Det jag la mycket träning på var konbanorna. Köpte ett 12-pack gula 30 cm konor på Sport och Fritidsgrossisten (www.sport-fritid.nu) för dryga 300-lappen. En klart vettig investering så här i efterhand! Sen bara att köra de olika banorna enligt MC-boken så mycket man bara kan.

Vid uppkörningen är det nog viktigt att vara noga med att "scanna av" mycket, vara observant vid svängar etc. Tror det gjorde min instruktör glad iallafall :)

Grymt tack för all input! Tack!

:tummenupp

Mattias
 

Husabus

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
Husaberg FS650e -06
Jag hoppas jag med kan lämna positivt besked imorgon kring uppkörning och allt vad det heter :)

Är lite smånervös inför vändningen i lågfarten med annars bör det inte vara några problem.

Grattis till TS till lappen! Tänk att en sånn sketen lite lapp kan vara så stor lycka :D
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Detta ni pratar om, att sätta ner foten vid dubbelkonorna på lågfartsdelen.

Var menar ni då?
 

Bifogat

  • uppkor.jpg
    uppkor.jpg
    142.9 KB · Visningar: 1,008
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top