Reglera graffe-fläkt. Hur?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hej!

Jag vill kunna reglera min grafikkortsfläkt på nåt bra sätt.

Som det är nu så går den igång direkt när jag kör något program som kräver en del av grafikkortet.
Om jag t ex. kör Inventor eller VLC eller motsvarande så går den omedelbart upp till 40% (från 20% som är normalläge och då är den tyst).
Grejen är att den låter kriget när den börjar varva lite och det är mycket störande.

GPU-dioden är 59 grader enligt Everest (när fläkten går på 40%). Är detta mkt och det är därför fläkten går på lite hårdare?
Jag kanske borde införskaffa en ny/bättre fläkt?

Graf.kortet är ett Nvidia Quadro FX1500.

Mvh Jonathan

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Nu vet jag varken vad det sitter för fläkt eller finns för eftermarknadskylare till ett Quadrakort.

Börja med att rengöra ordentligt, både fläkten och om det finns kylflänsar.
Går det att plocka av nuvarande fläkt så plocka loss och rengör även den/GPU:n sen på med ny kylpasta när du monterar.
Tror inte finns andra kylare men kolla efter en kylare med större fläkt och heatpipes. Tänk bara på att kolla så den får plats i chassit om du hittar någon

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Chassit är urblåst med tryckluft för inte alltför länge sedan, så det är inte mkt damm och smuts nu i den.

Ska kika både på montaget och om det eventuellt finns någon bättre ersättare för den som sitter.

Men frågan kvarstår om den behöver gå så hårt som den gör?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag skulle aldrig försöka reglera en laststyrd fläkt. Det blir kostsamt när grafikkortet säger: -"Gnipp!" och lägger av. Jag tror tillverkaren av ditt grafikkort vet bättre än någon här när fläkten behöver gå.

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Ja naturligtvis ska man passa sig för att ge sig på hårdvara som har de inställningar de har av en anledning.

Men, varför bestämmer sig fläkten att gå så fort jag slår på VLC (utan att för den skulle titta på någon film)?
Så krävande kan det inte vara att starta upp VLC att fläkten ska behöva gå på betydligt högre hastighet än precis innan.

Det verkar alltså som att fläkten styrs av något form av kommando och inte temperaturberoende, det är det som stör mig.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har du gamla drivrutiner installerade för kortet? I maj 2010 släpptes en uppdatering för FX 1500 som * Fixed a regression that caused the driver to fail to properly adjust the GPU fan speed on some GPUs. I övrigt så är 59 grader inte onormalt för ett grafikkort.

http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx

Antar att du kör 3D applikationer och liknande då du har ett Quadro-kort? Gör du det så kan det vara värt att titta på en eftermarknadskylare. Kör du däremot bara normal användning, film och en del spel så kan du nog hitta ett bättre kort för det för bara någon hundralapp mer än vad kylaren kostar.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Har du gamla drivrutiner installerade för kortet? I maj 2010 släpptes en uppdatering för FX 1500 som * Fixed a regression that caused the driver to fail to properly adjust the GPU fan speed on some GPUs. I övrigt så är 59 grader inte onormalt för ett grafikkort.

http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx

Antar att du kör 3D applikationer och liknande då du har ett Quadro-kort? Gör du det så kan det vara värt att titta på en eftermarknadskylare. Kör du däremot bara normal användning, film och en del spel så kan du nog hitta ett bättre kort för det för bara någon hundralapp mer än vad kylaren kostar.

Jag är relativt säker på att jag har den senaste drivaren installerad. Kan dubbelkolla ikväll.
Det låter ju iaf som att det skulle kunna fixa biffen om jag nu inte har den senaste drivrutinen till kortet.

Ja precis, pular lite med Inventor bland annat så det var därför det inhandlades ett quadro-kort från början.

Vart kan man hitta på en eftermarknadskylare som kan tänkas passa isf?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vart kan man hitta på en eftermarknadskylare som kan tänkas passa isf?
De flesta datorbutiker brukar ha eftermarknadskylare att köpa eller ta hem. Prisjakt har en egen kategori för det. Problemet är att Quadrokorten normalt inte är listade och jag vet inte hur infästningen ser ut. Ett FX 1500 har samma chip som används på Geforce 7900 serien så det borde gå med en sån kylare, men om den passar är svårt att säga utan att jämföra kort och kylare.

Har sett iaf en kylare (som inte verkar finnas i Sverige) som listar både 7900 och FX 1500 samt att jag vet iaf en som monterade en 6800 kylare på en Quadro FX 1400 utan problem (FX 1400 och 6800 serien har samma chip).

Annars kan du testa Rivatuner för att se om du kan ställa in fläkten bättre med den. du måste nog patcha upp Quadro-drivarna för att det ska gå (finns på sidan). Dock viktigt att du har koll på temperaturen på kortet om du testar detta. Troligtvis är fläkten ändå för högvarvig och inte effektiv nog att kyla bra på lägre varv.

http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
De flesta datorbutiker brukar ha eftermarknadskylare att köpa eller ta hem. Prisjakt har en egen kategori för det. Problemet är att Quadrokorten normalt inte är listade och jag vet inte hur infästningen ser ut. Ett FX 1500 har samma chip som används på Geforce 7900 serien så det borde gå med en sån kylare, men om den passar är svårt att säga utan att jämföra kort och kylare.

Har sett iaf en kylare (som inte verkar finnas i Sverige) som listar både 7900 och FX 1500 samt att jag vet iaf en som monterade en 6800 kylare på en Quadro FX 1400 utan problem (FX 1400 och 6800 serien har samma chip).

Annars kan du testa Rivatuner för att se om du kan ställa in fläkten bättre med den. du måste nog patcha upp Quadro-drivarna för att det ska gå (finns på sidan). Dock viktigt att du har koll på temperaturen på kortet om du testar detta. Troligtvis är fläkten ändå för högvarvig och inte effektiv nog att kyla bra på lägre varv.

http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner

Allright, jag ska kika på den fysiska infästningen på kortet senare och se om nån kan tänkas passa.

Jo så tror jag med, därför kämpar den på trots att den "bara" går på 40%. Vill nog inte veta hur den låter på 100%. :gnissla

Mackee

Blev omkörd idag av en fiat.....
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
Allright, jag ska kika på den fysiska infästningen på kortet senare och se om nån kan tänkas passa.

Jo så tror jag med, därför kämpar den på trots att den "bara" går på 40%. Vill nog inte veta hur den låter på 100%. :gnissla

Hej
Byt fläkten/kylfläns o sätt egen vartalsreglering emellan typ zalman fanmate
Tempen kan du kolla med HWmonitor eller liknande under drift
Har gjort det på flera kort som låtit för jävligt
Tillverkarna tar nästan alltid till i överkant när det gäller fläktar o temperaturer i en dator...

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hej
Byt fläkten/kylfläns o sätt egen vartalsreglering emellan typ zalman fanmate
Tempen kan du kolla med HWmonitor eller liknande under drift
Har gjort det på flera kort som låtit för jävligt
Tillverkarna tar nästan alltid till i överkant när det gäller fläktar o temperaturer i en dator...

Nästan alla halvledare mår dåligt eller slits onödigt mycket över 50 grader celsius.
Zalman fanmate är en billig och bra lösning dock.
Att optimera luftflödet i burken och sätta dit ett par så stora fläktar som möjligt men med låga rpm brukar göra susen.
Burken jag sitter på nu har aldrig något övet 40 grader med allt original i förutom att 3 andra fläktar och gjort ett eget hål i chassit. Fläktarna går på 5 volt och var redan lågvarviga från början så den låter rätt lite trots allt. Trail and error gäller då luftflöden är svårberäknade.

Till TS. Det är inte jättehög temp men jag skulle försöka optimera kylningen istället. (det kommer säkert funka felfritt upp till 75 grader) Det är vilket fall för hög temp i min värld för att sänka kylningen/fläkten. Framförallt med tanke på att du antagligen har förhållandevis låg omgivningstemp i dagsläget så det kommer antagligen bli skit i sommar.

Last edited:

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Ersättningskyl verkar inte vara lätt att hitta till ditt kort. Annars brukar det vara bästa sättet att sänka både tempen och ljudnivån.

Men som Richo också är inne på, optimera luftflödet i burken. Det kan göra en hel del på tempen.

Annars kan jag rekommendera att ställa frågan på http://www.silentpcreview.com/'s forum. Där jagas det decibel :) säkert någon där som moddat ett fx1500-kort.

Mackee

Blev omkörd idag av en fiat.....
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
Nästan alla halvledare mår dåligt eller slits onödigt mycket över 50 grader celsius.
Zalman fanmate är en billig och bra lösning dock.
Att optimera luftflödet i burken och sätta dit ett par så stora fläktar som möjligt men med låga rpm brukar göra susen.
Burken jag sitter på nu har aldrig något övet 40 grader med allt original i förutom att 3 andra fläktar och gjort ett eget hål i chassit. Fläktarna går på 5 volt och var redan lågvarviga från början så den låter rätt lite trots allt. Trail and error gäller då luftflöden är svårberäknade.

Till TS. Det är inte jättehög temp men jag skulle försöka optimera kylningen istället. (det kommer säkert funka felfritt upp till 75 grader) Det är vilket fall för hög temp i min värld för att sänka kylningen/fläkten. Framförallt med tanke på att du antagligen har förhållandevis låg omgivningstemp i dagsläget så det kommer antagligen bli skit i sommar.

Visst, luftflödet är a-o i en burk
Bygger ganska många om året där kravet är låg ljudnivå bla.
Hål i sidoplåten vid processor och grafikkort är viktigt där friskluft kan dras in, sen får nätagg skjutsa ut den varma luften, har sällan extrafläktar till detta eftersom den varma luften ändå vill upp i lådan
och fler fläktar=mer oljud, även om de går på 5v o 800rpm

Sen bytar jag orginalflänsar mot bättre(mer kylförmåga) samt orginalfläktar till bättre(tystare) samt fläktstyrning till önskat varvtal och ljudnivå

hårdisken hängs klart upp i gummiband eller byts till ssd

Jag tycker det som sitter som orginalkylning på diverse komponenter i en dator idag brukar ej vara det bästa(eller ens bra) och kan alltid bli bättre och tystare.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
de flesta flensar och fläktar suger original ja. men med bra flöde i burken så räcker dem i många fall. spelburken har hemmagjord vattenkylning då den är oc. tidigare hade jag allt iolja... men det är en annan historia.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024