Regndäck - hur är det egentligen?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Vill gärna höra lite erfarenheter angående regndäck. Hur säkert känns det egentligen att lägga ner med sådana? Hur känns det när det släpper? Varför är ni inte normala människor som är rädda för regn? VARFÖR?!

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Freppa skrev:
Vill gärna höra lite erfarenheter angående regndäck. Hur säkert känns det egentligen att lägga ner med sådana? Hur känns det när det släpper? Varför är ni inte normala människor som är rädda för regn? VARFÖR?!
En liten illustration:
P1060402.JPG

Vad gäller dina frågor så har jag inte ein anung, kapitalistdäck är inte tillåtet i kungaklassen...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är svårt o känna exakt när det släpper. Saken är väl den att när det väl släpper med regndäck så släpper det.

"mindre" släpp känns väl lite som vattenplaning med bilen.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det är bara att lägga i knät! Så här ungefär: :)

(Från en som precis kommit på att det går)

Bifogat

• regnskrap.jpg
    regnskrap.jpg
    35.5 KB · Visningar: 130

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Freppa skrev:

Det är svinkul att köra i riktigt busväder med regndäck. Vissa banor är dock mycket halare än andra, tex undviker jag gärna Knudan i regn medan Anderstorp har mycket fint fäste. Det käns ung som i torrt annars förutom att det spinner mycket mer(dvs spinn förekommer på en 125:a) på pådrag.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chris Ash skrev:
Det är svinkul att köra i riktigt busväder med regndäck. Vissa banor är dock mycket halare än andra, tex undviker jag gärna Knudan i regn medan Anderstorp har mycket fint fäste. Det käns ung som i torrt annars förutom att det spinner mycket mer(dvs spinn förekommer på en 125:a) på pådrag.
Jepp Knudan i regn är hal, jag gillar Falken i regn.

GUL

Det gick snabbare förr...
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Nada
Med regndäck är det fortfarande roligt att köra hoj även när det regnar. Dock har den svenska sommaren en förmåga att inte vija bestämma sig för om det skall vara blött eller torrt.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Freppa skrev:

Min erfarenhet av regndäck har varit sällsamt positiv. Enda gången jag för köra om på träningarna är när det regnar o folk dyker upp o kör med vanliga SuperCorsa. :) Nu är jag förbannat långsam, men jag kan köra på nästan som vanligt med regndäck. Som nån sa innan, regndäck gör regnkörning skoj helt klart.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Swedie skrev:
Det är svårt o känna exakt när det släpper. Saken är väl den att när det väl släpper med regndäck så släpper det.

"mindre" släpp känns väl lite som vattenplaning med bilen.
Det släpper inte snabbare med regndäck än med slicks om man har rätt fjädringsinställning. Med regndäck kan man åka på kontrollerad sladd genom kurvorna utan att det känns det minsta dramatiskt, det är tom möjligt att rädda en sladd utan att få ränder i kalsongerna. Däremot ställer egnkörning större krav på rätt spårval och en mjuk körstil. Man slår helt enkelt inte på fullt redan innan apex, utan har en känslig gashand.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Inte för att vara sån, men så här kan det också gå om man har lite väl höga tankar om regndäck:

Bifogat

• kwack.JPG
    kwack.JPG
    71.3 KB · Visningar: 166

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Tycker iofs inte det är särskilt kul i regn. Visst bak tycker jag det släpper kontrollerat och fint, enklare än i torrt till och med, men rätta känslan fram och hur hårt man kan gå in i svängen fram tycker jag är en jäkla skillnad, man får ju hänga mer, och lägga betydligt mindre tyngd fram.
Dessutom är det lite lotto, ena gången går det utmärkt, nästa gång släpper det. Har aldrig åkt på kontrollerat kas fram med regndäck som med torrdäck iaf.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CorbenDallas skrev:
Min erfarenhet av regndäck har varit sällsamt positiv. Enda gången jag för köra om på träningarna är när det regnar o folk dyker upp o kör med vanliga SuperCorsa. :) Nu är jag förbannat långsam, men jag kan köra på nästan som vanligt med regndäck. Som nån sa innan, regndäck gör regnkörning skoj helt klart.

Du har samma tempo i regn som i torrföre, du måste inse att du har bättre grepp när det är torrt.

Jag kör gärna i regn, men det tråkiga är att allt blir blött och skitigt, en gång i tiden körde jag ganska fort i regn, men torparn tog mitt ego.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
eus skrev:
Jag tyckte jag såg det där i tisdags, så jag körde ut å letade men hittade det inte
Det ligger i utgången av torparn, om du hittar det så kan du sms:a det tillbaka till mig.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln