Regnskräck

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Jag har drabbats av regnskräck. Är det ens lite fukt på vägen så åker jag och spänner mig oh tycker att det slirar och släpper, hur sakta och försiktigt och rakt fram jag än åker.
Hur ska man bota detta?

Blir det halt vid regn? hur halt? ge mig lite kloka uttalanden så jag kommer över detta - det är hämmande.

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha MT-07
duckie skrev:
Jag har drabbats av regnskräck. Är det ens lite fukt på vägen så åker jag och spänner mig oh tycker att det slirar och släpper, hur sakta och försiktigt och rakt fram jag än åker.
Hur ska man bota detta?

Blir det halt vid regn? hur halt? ge mig lite kloka uttalanden så jag kommer över detta - det är hämmande.

Hade samma problem innan jag deltog i SMC's broms o kurv kurs i juni. Det tokregnade nästan hela tiden så man fick verkligen öva att åka i blöta. Åkte bakpå instruktören ett par varv i vätan och trodde hela tiden att min sista stund var kommen, men det gick bra. Till slut kunde jag köra runt banan utan att spänna mig och sen dess känns det bättre i vätan även på väg.
Visst blir det halare när det är blött och visst ska man slå av på takten, men det är oftast inte så halt som man inbillar sig och att spänna sig blir det bara värre av.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det enda du inte ska göra är knäskrapa och gasa bakhjul ut ur kurvor / svängar så kan du köra rättså hårt. Dock då med varma däck. Annars är ovan void.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Beror nästan helt å hållet på va däck (och vad typ av asfalt oxo, iofs) man har. Husan spinner på sexan på halvgas på mellanregistret med nån millimeter kvar till korden ;>

Kör man glidarstilen så behöver man oftast inte oroa sig, sålänge man håller sig ifrån vattenpölarna. Det är min erfarenhet iaf!

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
duckie skrev:
Jag kan väl inte hjälpa dig över detta här, men jag kan iaf tala om ungefär hur halt det blir vid regn....
Blöt asfalt (jag menar inte vattenpölar nu) har ungefär 80% av det fäste som finns på torr asfalt! Nu talar vi om normala förhållanden som de flesta icke-sporthojsåkare använder. :tummenupp
Fästet är iofs inte sämre för dem, men man kan gå in på detaljer som kalla däck, olika gummiblandningar blablabla...

Ett undantag till regeln om fäste brukar vara rondeller, speciellt de i Borlänge. Den vid Kupolen och den i Mellsta blir faktiskt hala vid regn....

Att det känns som att hojen släpper överallt beror på dig. Hojen gör ingenting, men när du sitter och spänner dig beter du dig stelt, rycker i styret osv. Det känner du som att hojen rör sig... :gnissla

En början för att komma över detta: nästa gång du är ute i regn, vifta med fingrarna eller gör en variant av "fågeldansen" när du kör rakt fram! Då är det svårt att blåhålla styret. Försök att slappna av "aktivt" på de ställen det inte svänger och titta inte ner i backen utan håll upp blicken. :tungan

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Som jag har fått höra så är den första tiden det regnar halt som fan. De på grund av att smuts och damm löser sig i regnvattnet. Men det försvinner ganska snabbt.
Jag är oxå kyckling när det är lite fuktigt ute. Dessutom har jag bil så jag slipper regnkörning.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Tack för ert stöd! :)

Jag ska skärpa mig så jag kan åka med De Stora Tuffa Grabbarna (tm)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
duckie skrev:

Det är ju inte direkt något fel med att vara skraj för regnet... Kan spara en eller två vurpor!
Finns många stora starka karlar som inte vågar köra i regn överhuvudtaget, utan stannar hemma eller tar bilen istället :)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bara man tar det lugnt och passar sig för vita streck, skitigt underlag m.m. så är det ok. På ettan och tvåan spinner man loss extremt lätt, men det brukar sällan resultera i särskilt svårkontrollerade kast. Sen får förstås inte göra dundertabbar som att röra fotbromsen frikopplat eller så, fast det ger sig självt.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
spöregna i fredags när ja å d1ce var ute å rulla med våra husabergare.. ända som var snuskigt äkligt i regnet var just i en korsning som är hal vid blöttväglag även med bil.. tyckte ja tog de soft men fick bakhjuls häng iaf..

annars är det inga problem med regn om man kör med skallen å inte med hjärtat :)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har man kört offe på vintern nån gång så bör pareringen av släpp i samband med gaspådrag ur kurvor sitta i ryggmärgen :)

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
En viktig sak att tänka på är att fästet varierar ganska mycket,det fästet du hade i en kurva kanske du inte har i nästa..

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
P@trik skrev:
En viktig sak att tänka på är att fästet varierar ganska mycket,det fästet du hade i en kurva kanske du inte har i nästa..
no shit sherlock :D

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Regn är kul

Moahahaha :3freak

Bifogat

• 150_5003.jpg
    150_5003.jpg
    48.3 KB · Visningar: 110

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
ta det lungt bara.
tycker det ochså e läskigt att åka i regn ibland iaf rondeller (glider lätt på 2an)

Last edited:

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
duckie skrev:

Vi riktiga män som åker även när det regnar tycker åxå det är läskigt - då krymper DSTG till FF (fjantiga fruntimmer) ;)
Men vi åker ändå... :7peta

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Flyer skrev:
Vi riktiga män som åker även när det regnar tycker åxå det är läskigt - då krymper DSTG till FF (fjantiga fruntimmer) ;)
Men vi åker ändå... :7peta

Ni har det nog inte så lätt ni STG ;-)

Fixa så vi kan åka i morrn nu!

sandstream

Guest
Rädslan för regn är ganska överdriven och de däck som de flesta av oss har är framtagna för att ge bra grepp i regn. De som kör bil vet att regn inte är mycket att oroa sig för och att det bara släpper om man gasar rejält ut ur en kurva eller från stillastående. Skillnaden är att en sladd med bil är relativt ofarlig medan en med hoj kan vara början på slutet.

Körde till Gelleråsen i lördags morse och i Köping började det vräka ner. Fortsatte att hålla samma fart som tidigare, 160-170 km/h utan några som helst problem. Nu skrapar jag inte knäna på motorväg men... :tungan

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy