duckie skrev:
Blir det halt vid regn? hur halt? ge mig lite kloka uttalanden så jag kommer över detta - det är hämmande.
Jag kan väl inte hjälpa dig över detta här, men jag kan iaf tala om ungefär hur halt det blir vid regn....
Blöt asfalt (jag menar inte vattenpölar nu) har ungefär 80% av det fäste som finns på torr asfalt! Nu talar vi om normala förhållanden som de flesta icke-sporthojsåkare använder.
Fästet är iofs inte sämre för dem, men man kan gå in på detaljer som kalla däck, olika gummiblandningar blablabla...
Ett undantag till regeln om fäste brukar vara rondeller, speciellt de i Borlänge. Den vid Kupolen och den i Mellsta blir faktiskt hala vid regn....
Att det känns som att hojen släpper överallt beror på dig. Hojen gör ingenting, men när du sitter och spänner dig beter du dig stelt, rycker i styret osv. Det känner du som att hojen rör sig...
En början för att komma över detta: nästa gång du är ute i regn, vifta med fingrarna eller gör en variant av "fågeldansen" när du kör rakt fram! Då är det svårt att blåhålla styret. Försök att slappna av "aktivt" på de ställen det inte svänger och
titta inte ner i backen utan håll upp blicken.
![Tungan :tungan :tungan](/img/smilies/crazya.gif)