Regnskräck

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
sandstream skrev:
Rädslan för regn är ganska överdriven och de däck som de flesta av oss har är framtagna för att ge bra grepp i regn. De som kör bil vet att regn inte är mycket att oroa sig för och att det bara släpper om man gasar rejält ut ur en kurva eller från stillastående.
Jag kan intyga att det är stor skillnad på regn å ickeregn när jag parkerat min fd volvo i ytterkant i rondellen efter att ha kört "lite saktare än va jag normalt gör, det regnar ju" ;) Framändan slapp å ville inte hitta fäste.

Personligen tycker jag inte det är så roligt att köra i regn att jag kör inspirerat, sen är det så onödigt att ligga där bara för att man överskattat sina däck å sin hoj. Toura fram å bromsa tidigt så har man mycket större chans att komma hem utan repor på kåpan.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Regnhalt

Hmm... Det var någon som påstod att blöt asfalt har 80% av greppet jämfört med torr...? I så fall är det väl inga problem att knäskrapa. Det är ju inte många som använder 50% av greppet som finns i däcket från början? Bara dom som tycker att det är konstigt när dom tar ut hojen ur garaget, svänger ut på gatan, drar fullt och blir förvånade att det spinner på låga växlar... :kocko När dagens t.o.m "touringdäck" till sporthojar är varma är det inga problem att skrapa, oavsett om det är vått eller torrt. (Men man ska nog undvika stora rondeller i närheten av bensinstationer...) Man kan bara vurpa på två sätt ,om det inte ligger något halt på vägen. Antingen kör man in fööör snabbt i böjen eller så gasar man åt helvete för mycket på vägen ut. Med andra ord, kör man mjukt genom böjen kan man lägga ner tills det tar i. Tar det inte i kör man för sakta. Fan, jag har skrapat knäpuck på blöt asfalt med slicks. Mopperace visserligen så farten är ju inte så hög men nedlägget är desto större så det jämnar ut sig enligt fysikens lagar. Ni kanske skulle öva där? Kör lugnt!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy