Regnummer på en Ducati Hypermotard?

*haha*
Varning för att bränna gummi i onödan. Bakdäcket försvinner ändå i
en fruktansvärd fart...

Det sitter pissiga Bridgestone BT14 på från fabrik så de måste bytas ändå och då kan man lika gärna bränna upp dem :D
Det konstiga är att hojen har rullat 320 mil men bakdäcket ser nytt ut! Mycket märkligt, nog för att BT14 är ett touringdäck men det verkar ju vara ett jävla Macadam!

Grattis! Det var på tiden :hihi

Tss, jag körde ju Ducce innan du ens hade fått hår på pungen :D Men du har rätt, 2 år är för lång tid...

Edit/ Jag ska beställa färg till hojen och har lackkoden *473-101* men jag har aldrig haft någon dylik kod tidigare, men färgfirman får fram det utan problem eller? Jag brukar köra med Lesonal-produkter i vanliga fall när jag lackar, men koden är inte bunden till PPG tex eller dylikt?
Och ja, jag ska lacka om den fruktansvärt fula bakramen :spy

Last edited:
Edit/ Jag ska beställa färg till hojen och har lackkoden *473-101* men jag har aldrig haft någon dylik kod tidigare, men färgfirman får fram det utan problem eller? Jag brukar köra med Lesonal-produkter i vanliga fall när jag lackar, men koden är inte bunden till PPG tex eller dylikt?
Och ja, jag ska lacka om den fruktansvärt fula bakramen :spy

Tänk då på att om du ber en lackfirma blanda till färgen PPG 473101 och dom använder vattenbaserad färg,vilket dom flesta gör idag av miljökrav,så får du fel kulör.
Ta med dig ett färgprov dom har nåt att jämföra med om dom inte har den gamla typen av färgsystem kvar.

Bättringsfärg i flaska finns att köpa hos tex Ducati Stockholm.

Tänk då på att om du ber en lackfirma blanda till färgen PPG 473101 och dom använder vattenbaserad färg,vilket dom flesta gör idag av miljökrav,så får du fel kulör.
Ta med dig ett färgprov dom har nåt att jämföra med om dom inte har den gamla typen av färgsystem kvar.

Bättringsfärg i flaska finns att köpa hos tex Ducati Stockholm.

Jag beställer gammal hederlig färg om det finns. Om det går så ber jag bara om blandningsförhållande på Lesonals produkter så kan jag blanda den själv, men jag är tveksam till att de har sånt tillgängligt för sina kunder.
Men varför skulle man få fel kulör? Färgkoderna är ju de samma oavsett vatten eller ej, eller så har jag missat något det senaste året...

Men varför skulle man få fel kulör? Färgkoderna är ju de samma oavsett vatten eller ej, eller så har jag missat något det senaste året...

Lackade om framskärmen i vintras och jag gav lackaren färgkoden men det blev inte rätt.
Påpekade detta,han svarade:-Det blir sådär,vill du ha samma kulör får du lacka om hela hojen.
-Jaha,så du menar att jag ska ha en brun Ducati ?
Till slut fick jag hämta färg hos en annan lackerare för att det skulle bli rätt färg.
08-syndrom,kanske ?

Lackade om framskärmen i vintras och jag gav lackaren färgkoden men det blev inte rätt.
Påpekade detta,han svarade:-Det blir sådär,vill du ha samma kulör får du lacka om hela hojen.
-Jaha,så du menar att jag ska ha en brun Ducati ?
Till slut fick jag hämta färg hos en annan lackerare för att det skulle bli rätt färg.
08-syndrom,kanske ?

Haha, garanterat 08-syndrom! Så illa brukar det inte vara, även om det är helt åt helvete med vattenbaserad baslack, ett jävla skit är det! Vad är det för fel på lösningsmedel, alla vill väl vara påverkade mitt i veckorna?
Nåja, jag beställer en skvätt imorgon och hoppas på det bästa. Bilder kommer inom kort :yoparty

men varför slipon ? Helsystem ska det vara typ Termi, vassare kammar, och lättare svänghjul...plus givetvis en bromspump från ISR...

Haha, garanterat 08-syndrom! Så illa brukar det inte vara, även om det är helt åt helvete med vattenbaserad baslack, ett jävla skit är det! Vad är det för fel på lösningsmedel, alla vill väl vara påverkade mitt i veckorna?
Nåja, jag beställer en skvätt imorgon och hoppas på det bästa. Bilder kommer inom kort :yoparty
Jahå, ska jag få denna hoj oxå eller! ;) Är själv riktigt sugen på en Hypermotard som får stå i garaget under året o köras när man kan (när man är hel i kroppen).

Ska bara få tag på en till vettigt pris!

Samt tror jag det måste vara en S-modell. Vill ha det där extra i chassit då jag ju kör på gränserna hela tiden och behöver det där extra förtroendet från hojen :rolleyes:

men varför slipon ? Helsystem ska det vara typ Termi, vassare kammar, och lättare svänghjul...plus givetvis en bromspump från ISR...

Det är inte värt 20k om du frågar mig. Jag vill bara ha ljudet och den extra andningen, vill jag börja kapa varvtider eller få en snabbare hoj så börjar jag inte med att höja effekten.
Det är en lekhoj som jag ska använda mellan stan och sommarstugan soliga dagar, och spruta lite grusvägar med den ibland. Det ska inte bli en vansinnesmaskin i den bemärkelsen att man lägger ner vansinnigt med pengar på den i form av extratillbehör. Jag har inte gått på Ducatis affärsidé.

Jahå, ska jag få denna hoj oxå eller! ;) Är själv riktigt sugen på en Hypermotard som får stå i garaget under året o köras när man kan (när man är hel i kroppen).

Ska bara få tag på en till vettigt pris!

Samt tror jag det måste vara en S-modell. Vill ha det där extra i chassit då jag ju kör på gränserna hela tiden och behöver det där extra förtroendet från hojen :rolleyes:

Haha, you wish! Det räcker med sprickor i ramen på en Ducce :D Och det blir nog inte till att sätta ner framhjulet på bakluckan på en Volvo på motorvägen heller, inte med min hoj åtminstone :hihi

Du har som sagt nytta av en S, det har inte jag som knappt vet vad styrfart är :gnissla
Men du får väl hänga med ut och köra och bytlåna, eller så ringer jag om jag åker mot Ghettot nån dag...

Last edited:
Effekthöjningen är i sammanhanget försumbar (kolla på kurvan på min HYM) även om den är mycket skönare att köra nu..däremot får du en hoj som inte pöbeln har (det är väl det som är Ducatis affärside som jag ser det)..och det är väl fan värt 20 k och mer he he. Varvtider ? Varvtider har ju inget med exklusiva komponenter att göra och ..exklusiva komponenter har inget med varvtider att göra. Dessutom spelar varvtider ingen som helst roll om man inte lever på de och hur många av de som snackar om just varvtider här ..lever på de ?

Själv har jag aldrig förstått iden med slipon på hojar och avgasstumpar bilar..Hur som helst lycka till med HYM´en...du kommer att gilla den. Slipon finns från Termi också och lite mer obskyra märken som mavic eller vad det nu heter. Kolla in hos oss på Ducce klubben, där får du nog rätt många bra tipps.

Last edited:
Kolla in hos oss på Ducce klubben, där får du nog rätt många bra tipps.

Ska ta och vara lite mer aktiv på ducceklubben, är ju medlem men har väl varit en gång tror jag. får helt enkelt fråga där vad jag ska ha för SLIPON, för det är ett sånt jag ska ha. Om inte Ferrita bygger ett hyffsat billigt system åt mig...

Ville jag inte ha en hoj som pöbeln har så hade jag köpt en BMW eller något annat suspekt märke :D Ducce har ju blivit en riktig svensson-hoj numera, nästan så man skäms när man sätter sig på den...

Ska ta och vara lite mer aktiv på ducceklubben, är ju medlem men har väl varit en gång tror jag. får helt enkelt fråga där vad jag ska ha för SLIPON, för det är ett sånt jag ska ha. Om inte Ferrita bygger ett hyffsat billigt system åt mig...

Ville jag inte ha en hoj som pöbeln har så hade jag köpt en BMW eller något annat suspekt märke :D Ducce har ju blivit en riktig svensson-hoj numera, nästan så man skäms när man sätter sig på den...

Ducati är ett litet märke sett till antal sålda enheter (kan ju inte riktigt mäta sig med BMW där) så någon Svensson hoj blir det ju aldrig även om man anstränger sig genom att släppa modeller som nya Monstret och lågbudget varianter. Priset på S och RS modeller gör helt enkelt att Ducati aldrig blir till något som alla har. BMW är nog rätt så mycket mainsteram och köpps ofta av Svensson gubbs (du vet..märkesförsäkring osv) så det var ju lite dåligt exempel...I så fall vore Bimota, Aprilia eller dyl bättre. Men visst, jag förstår din poäng om du vill ha en extra pendlarhoj då är det väl onödigt att bomba på med en massa kolfiber och high end komponenter.

Det finns en hel del HYM folk på forumet så du lär få bra med tipps !

Det sitter pissiga Bridgestone BT14 på från fabrik så de måste bytas ändå och då kan man lika gärna bränna upp dem :D
Det konstiga är att hojen har rullat 320 mil men bakdäcket ser nytt ut! Mycket märkligt, nog för att BT14 är ett touringdäck men det verkar ju vara ett jävla Macadam!

A fan!!!! När jag lämnade in min på 100 mila service hade dem inget att anmärka förutom att bakdäcket snart var slut. Jag trodde dem skojade men det gjorde dem inte. Nåväl, jag körde ca 300 mil med mitt men då körde jag så man såg ståltrådarna. Det värsta var att det inte varade länge, men att det var totalt livsfarligt. Helt utan anledning kunde det släppa och det var NÄRA att jag gjorde en highsider på andra turen jag gjorde på hojen. Så tips till er som ska köpa däck - KÖP INTE BRIDGESTONE BT 014 BARA!!!

A fan!!!! När jag lämnade in min på 100 mila service hade dem inget att anmärka förutom att bakdäcket snart var slut. Jag trodde dem skojade men det gjorde dem inte. Nåväl, jag körde ca 300 mil med mitt men då körde jag så man såg ståltrådarna. Det värsta var att det inte varade länge, men att det var totalt livsfarligt. Helt utan anledning kunde det släppa och det var NÄRA att jag gjorde en highsider på andra turen jag gjorde på hojen. Så tips till er som ska köpa däck - KÖP INTE BRIDGESTONE BT 014 BARA!!!

Det lät ju mindre trevligt, men jag har hört fler säga att det är ett skitdäck.
Idag fungerade det absolut inget vidare, +3 grader och blött på backen gjorde att det spann konstant 1:an-2:an-3:an-4:an och det var omöjligt att plocka upp den ordentligt på bakhjulet! Utan problem kunde jag burna i 80km/h 200m utan att använda bromsen :brinnerup

Å andra sidan så var dagens förhållande inte rättvist nog för detta däck men jag känner ett stort behov av att slänga på ett riktigt mjukt däck till sommaren, hatar att åka med opålitliga däck som släpper utan förvarning. En del tycker det säkert är kul men jag är inte den sortens adrenalinpundare...

Ska ta och vara lite mer aktiv på ducceklubben, är ju medlem men har väl varit en gång tror jag. får helt enkelt fråga där vad jag ska ha för SLIPON, för det är ett sånt jag ska ha. Om inte Ferrita bygger ett hyffsat billigt system åt mig...QUOTE]

Fördelen med slipon-Termisarna (förutom att de passar gymt bra om du frågar mig) är att du får med ny ECU och luftfilterlock. Om du dessutom kompletterar med en cat-eliminator så har du samma effektförbättring som helsystemet! Brukar lyckas reta några hundar och bli lomhörd efter några mil:D

Tänkte bara nämna det att S levereras med Corsa III däck och nu efter
450 mil så har jag corden framme. Jävligt trevliga däck men man vill nog
att dom ska hålla lite längre. Tror att i mitt fall så har däcket gått åt i
hösttrafiken. Bussfilen är rätt hal så det går med spinn rätt ofta.

Tänkte bara nämna det att S levereras med Corsa III däck och nu efter
450 mil så har jag corden framme. Jävligt trevliga däck men man vill nog
att dom ska hålla lite längre. Tror att i mitt fall så har däcket gått åt i
hösttrafiken. Bussfilen är rätt hal så det går med spinn rätt ofta.

Å andra sidan, har du någonsin lyckats få ett BRA mc-däck att hålla mer än 300 mil? När man kör på gata så blir det ju ofta rätt mycket chicken-stripes kvar på däcket dessvärre, åtminstone om man inte kör som en idiot hela tiden.
450 mil på ett och samma däck är ju klart godkänt om det levererar grepp också.

Men visst, jag förstår din poäng om du vill ha en extra pendlarhoj då är det väl onödigt att bomba på med en massa kolfiber och high end komponenter.

Extra pendlarhoj är det knappast, det är huvudhoj då alla inte har råd att äga flertalet duccar och peta dit fullt med prylar på den. Prylar som oftast är totalt onödiga om du frågar mig :D

Nu har jag dock kommit ett steg närmare ett grymt helsystem, DuccePerformance släng dig i väggen :yoparty Vi får se vart det leder, är jag inte så jävla snål så kanske man får åka omkring med ett riktigt fint system i sommar...

Last edited:
Den här jävla tråden har ju fördärvat mitt liv!
Sålde XR:en och söker en Hyper.
Behöver tipps om drevning, hört att den blir roligare om man drevar upp den.
vad kör ni på?

vad kör ni på?

Kör med original 15 fram,en del går ner till 14 fram för att få den ännu mer flygbenägen.

vad kör ni på?

Förlåt, det var mitt fel men jag skyller på Sportbike då det är hans fel från första början :mad:
Och idag kollade jag litegrann i tillbehörskatalogen och genast så hörde jag plånboken skrika ut sin förtvivlan :brinnerup

Ett tips kan vara att provköra den ordentligt innan, det lilla jag har känt av min är att den knappast behöver bli mer flygbenägen än vad den redan verkar vara...

Förlåt, det var mitt fel men jag skyller på Sportbike då det är hans fel från första början :mad:
Och idag kollade jag litegrann i tillbehörskatalogen och genast så hörde jag plånboken skrika ut sin förtvivlan :brinnerup

Ett tips kan vara att provköra den ordentligt innan, det lilla jag har känt av min är att den knappast behöver bli mer flygbenägen än vad den redan verkar vara...

Ja, det är kanske inte det första man behöver göra.
Ska åka och kolla på en i morgon!!:)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...