Regplåt med centrerad text

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
450 exc
Eh.. det är inte "snuten" som gjort lagarna PUCKO!

Antar att du själv är snut, efter som du tog åt dig och kallade mig PUCKO!? Jag, med de flesta skattebetalare tycker nog att det finns viktigare arbete för två polismän att uträtta, än att stå en halvtimma en kväll i Stockholm och leta fel på EN mc..det enda de ytterst dryga männen hittade var att den e-märkta reflexen satt klistrad på regskylten under skattemärket. Det måste ju innebära livsfara, för ombesiktning blev det. Åke in med hojen till bilprovningen i samma skick, och den gick i genom utan anmärkning! Beter man sig som en fitta i sitt jobb, så blir man kallad fitta. Inte bara inom Polisen. Bara gilla läget, precis som jag fick ;)

d-g83

Syrianska FC
Gick med
17 Oct 2009
Hoj
Kawasaki er-6n
men kommer inte transportstyrelsen ändra det tro? jag hoppas mer på enradig skylt till även mc.:blah

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Att köra med en icke godkänd skylt klassas som att köra utan skylt.
Kostar 1500 pix.

hmm källa på det??

ganska säker på att det kostar 3000kr om man är utan skylt (måste jag ta fram källa på det nu:huvet )

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tidigare var det billigare att köra med felplacerad skylt än utan skylt, varpå en del stoppade skylten under sadeln och sparade ett par spänn mot att köra helt utan.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Vad kan det rubriceras som om man helt enkelt skulle
kapa ner en originalskylt på bredden,skattemärket behöver
ju inte få plats längre och det man tar bort är ju bara en del
av skylten som inte behövs längre.

Olagligt säkerligen men vad bedöms det som,det är ju fortfarande
en i grunden laglig skylt men något moddad?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Den räknas inte längre som en laglig skylt om du förändrar den.

Ozzi

Guest

Om du kapar av skylten så kapar du även bort den svarta kanten, denna svarta kant avänds som en referens när rättsväsendet skall läsa av skylten, finns ej kanten vet rättsväsendet ej var text och siffror börjar respektive slutar, avläsning blir således omöjlig. Därför blir skylten olaglig av denna behandling.:)

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
det är ju samma böter om man kör utan, som att köra med egentillverkad (läs ej tillverkad utav transportstyrelsen).

jag hade skippat helt och hållet om det vart så viktigt med regplåtens utseende.

Jag bryr mig inte om utseendet men det är mer än lite dumt att ta bort plåten istället för att ha en "centrerad"!
Det finns faktist ganska många trevliga och schyssta poliser som skiter i småsaker men kör du utan skylt får du garanterat böter av dom med!

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Jag vet att oräkneliga hojåkare har åkt dit för att ha kört med felaktig skylt, och den allmänna uppfattningen är att allt som inte har tillverkats av transportstyrelsen är felaktigt, men är det någon som testat i domstol, med en bra advokat, vad som gäller om man kört med en korrekt utformad skylt som inte är tillverkad av transportstyrelsen?

Det jag hittar i lagen (2001:650, 7 kap) ger inget tydligt svar:
5 § När ett fordon har registrerats skall Transportstyrelsen tillhandahålla två registreringsskyltar för varje bil och en registreringsskylt för varje motorcykel, moped klass I, traktor, motorredskap, terrängmotorfordon eller släpfordon. Förordning (2008:1283).
Det säger ju strängt taget bara att du har rätt att få/köpa en skylt av dem.

6 § Ett registrerat fordon får brukas endast om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning.
Detta gäller dock inte om fordonet brukas vid färd kortaste lämpliga väg till en polismyndighet för erhållande av en provisorisk registreringsskylt.

8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.
Vad som sägs i första stycket gäller inte när en bil används i väghållningsarbete eller liknande arbete och den ena skylten skyms av ett redskap som används i arbetet.
På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om den närmare utformningen av skyltar enligt denna förordning. Förordning (2009:936).
Vad betyder i föreskriven ordning? Var står det att en skylt som är korrekt utformad inte är i föreskriven ordning, även om någon annan tillverkat den? Min gissning är att det är något som alla bara "vet", men som inte är sant. Förordningarna 2008:1283 och 2009:936 ger inget förtydligande i frågan.

Om man rent hypotetiskt antar att jag har rätt så blir ju frågan om vad lagen säger om utformningen ganska intressant. Transportstyrelsen skriver på sin hemsida att skyltens storlek är fastställd enligt lag, och att en MC-skylt ska vara 195x155. Jag hittar inte den lagen, men om vi antar att det är sant, vad säger lagen mera? Jag kan tänka mig att storleken på texten är definierad, men har svårt att tro att det står hur långt till vänster den ska stå.

Frågan är av ett rent akademiskt intresse för mig, jag har inga planer på att tillverka någon egen skylt, utan är bara nyfiken på vad lagen egentligen säger. Slå gärna en paragraf i skallen på mig som motbevisar min hypotes.

sportbike

Guest
Jag vill se ett prejudikat så vi kan ha vad vi vill sen :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha